اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

«تعارض اخلاقی و دانش اصول فقه» منتشر شد

خبرگزاری فارس: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با هدف بازخوانی ظرفیت‌های اصول فقه در حل تعارضات اخلاقی کتاب «تعارض اخلاقی و دانش اصول فقه» را منتشر کرد.

«تعارض اخلاقی و دانش اصول فقه» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم این کتاب به قلم حسن بوسلیکی از مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نگارش درآمده است و چهار فصل با عناوین کلیات، تعارض اخلاقی در فلسفه اخلاق معاصر، تعارض اخلاقی و ظرفیت‌های اصول فقه و تطبیق مباحث اصولی بر مباحث اخلاقی دارد.

نویسنده کتاب در مقدمه خود محتوای فصول ‌کتاب را چنین برمی‌‌شمرد: قبل از هر چیز تلاش شده است تصویری روشن از تعارض اخلاقی ارائه شود. در ادامه سعی شده راه‌هایی برای شناسایی مصادیق تعارض اخلاقی ارائه شود، تا بهتر بتوان ابتدا تعارض واقعی را از تعارض‌نما تشخیص داد و پس از آن به انواع تعارض اخلاقی پرداخت.

در مقدمه کتاب افزوده شده است: در فصل دوم چند نمونه از نحوه مواجهه فیلسوفان اخلاق با تعارض‌های اخلاقی همراه با نقدی مختصر بیان شده است.

محتوای فصل سوم کتاب نیز چنین برشمرده شده است: مباحثی از اصول فقه که ارتباط نزدیک با بحث تعارض اخلاقی دارند مانند ضد، اجماع امر و نهی، ترتب و تزاحم. در این فصل فقط به بازخوانی ـ و نه تحلیل ـ  مباحث اصولی اکتفا شده است.

مقدمه کتاب در مورد فصل چهارم بیان می‌دارد: در فصل چهارم تلاش شده این مباحث برای استفاده در فضای علم اخلاق بازسازی شوند. به این منظور ابتدا مکاتب اخلاق هنجاری به اجمال معرفی شده‌اند. سپس به بررسی نسبت فقه و اصول با علم اخلاق پرداخته شده است تا روشن شود که سنخ مباحث اصولی چه نسبتی با مباحث اخلاقی دارد و چگونه می‌توان از این مباحث در اخلاق استفاده کرد.

این کتاب به قیمت 46 هزار ریال در 285 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام/ب20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول