اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

کتاب آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی (عالم فرزانه و سیاست‌مدار گران‌مایه) به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

کتاب آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی (عالم فرزانه و سیاست‌مدار گران‌مایه) دارای پنج فصل اصلی بوده که ولادت و تحصیلات، مکتب علمی، آموزشی و تربیتی سامرا، شخصیت‌شناسی میرزای شیرازی، زندگی سیاسی و اجتماعی و پایان زندگی از جمله فصل‌های این کتاب است.  

شهر دانشوران، تحصیلات، دریافت اجازه اجتهاد از مدرس نام‌دار، نگرش ناب و گره‌گشا، شکوفایی استعداد شاگردان، نجات معجزه‌آسای غریق، رؤیای راستین، عزیمت به عتبات عراق، تقریرنویسان مکتب میرزا و تفاوت یا تساوی از موضوعاتی است که در زیر مجموعه فصل‌های اصلی این کتاب مطرح شده است.

میرزای‌شیرازی یکی از فقیهان نام‌دار و پرآوازه‌ای است که در دوره کودکی و نوجوانی، صاحب استعداد شگفتی بود و در دوره‌های بعدی تحصیلی، چنین نیروهای نهفته فکری و ذهنی را برای خوشه‌چینی از خرمن بزرگانی مانند صاحب‌جواهر و شیخ مرتضی انصاری به کار گرفت و جزو شاگردان برجسته شیخ اعظم شد.

وی حدود ربع قرن، مرجع تقلید شیعیان و پیشوای عالی‌قدر جهان تشیع بود که علاوه بر تربیت شاگردان نام‌داری که هر کدام در عرصه‌های گوناگون علمی، فقهی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند منشأ تحولات و خدمات ارزشمندی شدند.

در مقدمه این کتاب آمده است: حوزه‌های علمیه از گذشته‌های دور، بوستان عالمان و پرورشگاه نهال‌های بالنده فقاهت و حکمت بوده‌اند؛ کانون‌های بابرکتی که توانسته‌اند از ارزش‌های دینی، پاسداری و مفاهیم شرعی و اعتقادی را برای مردم تبیین کنند. از این رو، بقای دین مدیون تلاش علمی و فکری مشاهیر حوزه‌هاست.

در ادامه تصریح شده است: به علاوه، ستارگان فروزان حوزه‌ها علایق و روحیه‌های مذهبی مردم را شکوفا ساخته و افکار جامعه را به سوی فضایل و مکارم هدایت کرده‌اند.

در بخشی دیگر از مقدمه تصریح شده است: هیچ‌گاه در حوزه‌ها مسائل سیاسی و اجتماعی فراموش نشده و به طور معمول بزرگان این مراکز در زمینه دگرگونی‌های جاری اثرگذار بودند. تلاش برای پاسداشت عزت و کرامت جوامع اسلامی و کوشش در دفع خطرها و بلاهایی که مسلمانان را تهدید می‌کند، جزو برنامه‌های عالمان ربانی و فقیهان فرزانه بوده است.

در ادامه این مقدمه آمده است: سیره علمی و عملی عالمان وارسته که از حوزه‌های علوم دینی برخاسته‌اند، برای علاقه‌مندان به فضیلت آموزنده است. آنها در شرایط دشوار و آشفته‌ای که با آنها روبه‌رو بوده‌اند، تلاش خویش را برای دفاع از میراث فرهنگی و علمی قرآن و حدیث و گسترش کرامت‌های انسانی به کار گرفته و با تألیف، تحقیق، تربیت شاگردان شایسته و برنامه‌های تبلیغی و ارشادی، چراغ معرفت و بصیرت دینی را برافروخته نگاه داشته‌اند. این بزرگواران در نهایت زهد، قناعت، پارسایی و با فداکاری و شهامت، گنجینه‌ای از مکارم و آموزه‌های معنوی را به آیندگان منتقل کرده‌اند.

در بخش دیگری از این مقدمه تصریح شده است: میرزای شیرازی در لحظه‌های حساس و شرایط دشوار، آنگاه که استقلال، عزت، هویت مذهبی و بومی مسلمانان تهدید می‌شد و استبداد و استکبار، با یکدیگر تبانی کرده بودند که به غارت منابع فکری، اخلاقی و ذخایر طبیعی و اقتصادی کشورهای اسلامی بپردازند، چون ناخدایی مجرب، کشتی کرامت‌ انسانی مسلمانان را هدایت کرد و آنان را به ساحل آرامش و امنیت رساند.

در بخش نگرش ناب و گره‌گشای این کتاب آمده است: روایات در مکتب سامرا جایگاهی ویژه داشت. میرزای شیرازی همراه با بحث‌های علمی و استدلال‌های عقلی و اجتهادی، شاگردان را به سرچشمه‌های تفقه آگاه می‌کرد و آنان را با روایات اهل‌ بیت(ع)، که از منابع اصلی استنباط احکام‌اند، آشنا می‌ساخت.

در بخش حکمت هجرت خاطر نشان شده است: خبر ورود او به حجاز، حاجیان و ساکنان این قلمرو را شاد کرد. حاکم حرمین شریفین، شریف عبدالله حسنی توقع دارد میرزا به محض ورود به مکه، به ملاقاتش برود.

در بخشی دیگر تصریح شده است: میرزا پس از سفر حج، به نجف اشرف بازگشت. سال 1288 هـ .ق فرا رسیده است. مردم نجف و دیگر شهرهای عراق، با قحطی عظیمی روبه‌رو شدند. وی کفالت امر طلاب علوم دینی و طبقات کم‌بضاعت ساکن نجف را به بهترین وجه، بر عهده‌ گرفت. او برای هر مرحله‌ای، گروهی را تعیین کرد و برای مدارس و افراد محروم، گروهی را برگزید تا بدین وسیله به امور همه رسیدگی کند.

کتاب آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی (عالم فرزانه و سیاست‌مدار گران‌مایه) توسط غلامرضا گلی‌زواره گردآوری و نگارش شده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول