اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سایه سنگین بی‌پولی بر سر هیئت‌های ورزشی کردستان

خبرگزاری فارس: مسئولان هیئت‌های ورزشی کردستان نبود اعتبار و اسپانسر برای جبران هزینه‌های هیئت‌ها را از مشکلات اساسی هیئت‌های ورزشی می‌دانند و بر این باورند که جز از طریق کمک‌های دولتی راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات نیست.

سایه سنگین بی‌پولی بر سر هیئت‌های ورزشی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در جلسه‌ای که با عنوان بررسی مسائل و مشکلات هیئت‌های ورزشی استان کردستان در سالن آمفی‌تئاتر اداره‌کل ورزش و جوانان استان برگزار شد، بیشتر مسئولان هیئت‌ها از کم‌توجهی مسئولان استان و اداره‌کل ورزش و جوانان در زمینه حمایت‌های مالی ابراز نگرانی می‌کردند.

رئیس هیئت پرورش اندام استان کردستان در این نشست با اعتراض به اینکه ورزشکاران برتر و دارای مقام‌های مختلف این هیئت‌ تجلیل نمی‌شوند، گفت: اداره‌کل ورزش و جوانان مدال‌های کسب شده ورزشکاران این رشته را جزو افتخارات خود به حساب می‌آورد اما در مواقع تجلیل، این ورزشکاران را باشگاهی قلمداد کرده و از آنها تجلیل نمی‌کنند.

به گفته علی پژگول، با برنامه‌ریزی و اقدامات فراوان و با هزینه‌های زیاد ورزشکاران را تربیت می‌کنیم اما به علت عدم توانایی در نگه‌داشتن، جذب تیم‌های ورزشی سایر استان‌های کشور می‌شوند.

وی همچنین عدم تناسب در هزینه‌کرد با اختصاص اعتبارات اختصاصی از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان به منظور اعزام تیم ورزشی به مسابقات را یادآوری کرد و اذعان داشت: این اداره‌کل تنها درصدی از هزینه‌های هیئت را برمی‌گرداند و این مانعی برای پیشرفت و توسعه ورزش خواهد بود.

پژگول افزود: مدت پنج سال است که از متولیان امر ورزش درخواست تعمیر سالن اختصاصی هیئت پرورش اندام شده است اما هر ساله آن را به مرداد ماه سال آینده موکول می‌کنند و تاکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

شهرداری به وعده‌هایش عمل نمی‌کند

رئیس هیئت هندبال استان کردستان هم در این جلسه نسبت به عدم توجه به درخواست هیئت‌ها در زمینه رفع مسائل و مشکلات و مصوبات جلسات گذشته نشست‌های این چنینی گله‌مند بود و خواستار توجه بیشتر اداره‌کل ورزش و جوانان به هیئت‌های ورزشی به ویژه هیئت‌های فعال استان شد.

سعید مردوخی با یادآوری اینکه تیم هندبال بانوان استان توانایی حضور در لیگ برتر را دارد، تصریح کرد: با این وجود هنوز نتوانسته‌ایم پشتوانه‌ای برای آنان پیدا کرده تا زمینه حضور آنان را در لیگ برتر مسجل نماییم.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه شهرداری سنندج اسپانسر تیم بانوان برای حضور در مسابقات است اما تا این لحظه با وجود پیگیری‌های لازم، اقدامی از سوی شهرداری در این زمینه صورت نگرفته است.

مردوخی اضافه کرد: درآمد حاصل از سالن‌های ورزشی هزینه‌های آب و برق آن را تامین نمی‌کند چه برسد به اینکه بخواهیم با آن هزینه تیم‌های اعزامی به مسابقات را تامین کنیم.

رئیس هیئت هندبال کردستان تاکید کرد: در صورتی که دیدگاه مسئولان و متولیان ورزش استان به سمت درآمدهای سالن‌های ورزشی باشد، اعزام تیم‌ها به مسابقات ورزشی رویایی می‌شود.

سرپرست هیئت اسکیت استان نیز گفت: ورزشکاران از بیمه ورزشی برخوردارند اما مکان‌های ورزشی بیمه نیستند که در صورت بروز حوادث، جبران خسارت مشکل خواهد بود.

شهریار رحیمی افزود: هیئت‌های استانی باید در زمینه قهرمان‌پروری و شناسایی استعدادهای ورزشی فعالیت کنند و خود را درگیر کارهای اجرایی نکنند.

کادر اداره‌کل ورزش به فکر منافع شخصی است

رئیس هیئت بسکتبال استان هم گفت: اختصاص اندک اعتبارات مشکل‌گشای هیئت‌های ورزشی کردستان نیست و باید اداره‌کل ورزش و جوانان برای جذب اعتبارات بیشتر تلاش کند.

به گفته کیانوش سلطان‌پور، کادر اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان ضعیف است و توانایی جذب اعتبارات مناسب برای فعالیت هیئت‌های ورزشی را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: 400 میلیون تومان برای 47 هیئت استانی و بیش از 300 هیئت شهرستانی رقم ناچیزی است و حتی بخش کوچکی از هزینه‌های هیئت‌ها را جبران نمی‌کند.

سلطان‌پور به وعده استاندار کردستان مبنی بر کمک یک میلیارد تومان به ورزش بسکتبال استان اشاره کرد و گفت: این رقم در ابتدا به 500 میلیون تومان بعد به 150 میلیون تومان کاهش یافت و در نهایت 40 میلیون تومان به هیئت بسکتبال استان اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: شهرداری هم که موظف به حمایت مالی از تیم بسکتبال استان شد اما تا این لحظه هیچ کاری انجام نداده‌اند و گویا شورای اسلامی شهر سنندج به این تفاهم نرسیده‌اند که چگونه به ورزش کمک کنند تا منافع شخصی آنها به خطر نیافتد.

رئیس هیئت بسکتبال کردستان همچنین اظهار داشت: عده‌ای در اداره‌کل ورزش و جوانان به فکر منافع مادی خود بوده و جیبشان را بر ورزش ترجیح می‌کنند کما اینکه در سال گذشته تخلفاتی نیز صورت گرفت اما کمترین برخوردی با آنها نشد.

اعزام ورزشکار بدون داشتن مکان و تمرین امکان‌پذیر نیست

رئیس هیئت‌ سه‌گانه کردستان هم با طرح این سوال که مبنای ارزیابی اداره‌کل ورزش و جوانان در واگذاری سالن‌ها به هیئت‌های ورزشی چیست؟، گفت: ما به عنوان هیئت سه‌گانه از داشتن استخر شنا محروم هستیم و این با فعالیت ما مغایر است.

امید ملک‌الکلامی خاطرنشان کرد: با وجود کسب عنوان‌های قهرمانی و افتخارات زیادی در کارنامه این هیئت، اما با تعطیلی استادیوم ملک‌نیا از مهرماه سال گذشته تاکنون به دلیل محرومیت از استخر شنا از اعزام ورزشکاران به مسابقات محروم مانده‌ایم.

سرپرست هیئت کشتی استان کردستان نیز با اشاره به عملکرد مناسب رشته کشتی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی گفت: از روز اول کشتی استان با کم‌لطفی مواجه شده است و تلاش‌های مسئولان در راستای توجه بیشتر به این رشته سنتی در استان بی‌نتیجه مانده است.

اشرف هدایت‌نژاد ادامه داد: توجه به ورزشکاران مدال‌آور باید در اولویت کاری سازمان ورزش و جوانان و دیگر مسئولان قرار گیرد، تا ورزشکاران بتوانند با امیدواری و دلگرمی بیشتر پا به عرصه‌های ملی و بین‌المللی بگذارند.

هیئت‌های ورزشی هزینه‌ها را از درآمد اماکن جبران کنند

مدیرکل ورزش و جوانان استان هم گفت: اعتبارات استانی و وزارتخانه ورزش و جوانان در استان مشخص است و در قالب حمایت‌های نقدی و امکانات و تجهیزات به هیئت‌های ورزشی اختصاص می‌یابد.

فرهاد عبدالهی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها موظف به حمایت از ورزش شده‌اند که روسای هیئت‌های ورزشی باید این مسئله را تا منجر به نتیجه پیگیری نمایند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان در پاسخ به سئوالات روسای برخی از هیئت‌های ورزشی استان مبنی بر نداشتن اسپانسر و ارائه راهکار از سوی اداره کل ورزش و جوانان، گفت: هیئت‌ها می‌توانند از درآمدهای حاصل از اماکن ورزشی و استخرها به عنوان اسپانسر استفاده نمایند.

وی تاکید کرد: این اماکن که اکنون در اختیار هیئت‌های ورزشی قرار دارند می‌توانند سایر هیئت‌های پرهزینه را نیز حمایت کنند.

شرمنده‌ام که نتوانسته‌ام کاری برای ورزش انجام دهم

استاندار کردستان هم که در آخرین دقایق جلسه به جمع مسئولان هیئت‌های ورزشی پیوست، گفت: از اینکه نتوانسته‌ام آنچنان که شاید و باید برای ورزش استان کاری انجام بدهم، شرمنده‌ام اما امیدوارم که حرکت‌های رو به جلو در راستای توسعه ورزش استان و حل مشکلات هیئت‌های ورزشی موثر واقع شود.

علیرضا شهبازی خاطرنشان کرد: بارها به مسئولان اداره‌ کل ورزش و جوانان مبنی بر تحول در این بخش تاکید شده است و باز هم تاکید می‌کنم که این اداره‌ کل به یک تحول اساسی نیاز دارد تا اینکه زمینه‌ای برای تحقق اهداف مدنظر و چشم‌انداز ورزش استان فراهم شود.

وی افزود: پیگیری مشکلات ورزش کار من نیست ولی به عنوان استاندار آنها را دنبال خواهم کرد.

گفتنی است عنوان این برنامه بررسی مسائل و مشکلات هیئت‌های ورزشی کردستان بود اما تنها نیم ساعت از وقت این جلسه به روسای هیئت‌های ورزشی اختصاص یافت.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول