اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر فرهنگی و هنری منطقه 20:

ماه مبارک رمضان فرصتی برای شادی معنوی است

خبرگزاری فارس: مدیر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری منطقه 20 گفت: سعی بر آن داریم تا شور و نشاط معنوی را در ماه مبارک رمضان افزایش دهیم به‌همین منظور برنامه‌های بسیار متنوعی برای شهروندان تدارک دیده شده است.

ماه مبارک رمضان فرصتی برای شادی معنوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، رمضان، ماه عبادت و بندگی و ماه مهمانی خداست اما آنچه که در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که رمضان، ماه نشاط معنوی است. خوشبختانه چند سالی است که مسئولان شهری به‌ویژه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این موضوع را مورد توجه قرار داده و با برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع، لحظه‌های معنوی و پرنشاطی را برای خانواده‌ها و روزه‌داران فراهم کرده است.

سال گذشته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برنامه‌ای را با عنوان «بر آستان جانان» در ماه مبارک رمضان برگزار کرد که مورد استقبال زیاد شهروندان قرار گرفت. امسال نیز برای آگاهی از چگونگی برگزاری ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان به سراغ سید رضا موسوی، مدیر فرهنگی و هنری شهرداری منطقه 20 رفتیم. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است.

سال گذشته شاهد برگزاری مجموعه برنامه‌های ماه مبارک رمضان با عنوان بر آستان جانان بودیم که در نوع خود برنامه و طرح نویی بود و مورد توجه شهروندان هم قرار گرفت. از فلسفه اجرای چنین طرحی بگویید. سازمان فرهنگی و هنری از اجرای طرح بر آستان جانان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

-یکی از خلأهایی که در گذشته وجود داشت این بود که ما نتوانسته بودیم فضاهای شاد و پرنشاط معنوی را برای خانواده‌ها فراهم کنیم و به عبارت ساده برای شادی و نشاط معنوی در جامعه الگوسازی نشده بود.

شما می‌دانید که ماه رمضان در اغلب کشورهای اسلامی ماه جشن و بندگی خداست و عید فطر برای آنها اصلی‌‌ترین عید سال به شمار می‌رود. ما معمولا از رمضان با عنوان ماه مبارک یاد می‌کنیم اما در عمل و در برنامه‌هایی که برای ماه رمضان تدارک می‌بینیم کمتر به این موضوع یعنی مبارک بودن ماه رمضان توجه داریم.

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تلاش دارد با برگزاری مجموعه برنامه‌های بر آستان جانان توجه شهروندان را هرچه بیشتر به موضوع عید و مبارک بودن ماه رمضان جلب کند.

ما می‌خواهیم به مردم بگوییم که رمضان ماه نشاط معنوی است. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هر سال یک شعار و رویکردی را در برگزاری مجموعه برنامه‌های بر آستان جانان دنبال می‌کند و امسال نیز شعار «شهر خدا، شهر شکیبایی» را به‌عنوان محور و رویکرد برنامه‌های ماه رمضان برگزیده است.

سال گذشته اگرچه برنامه‌های بر آستان جانان خانواده محور بود اما به نظر می‌رسید کودکان سهم بیشتری از برنامه‌های شما داشتند. امسال رویکرد سازمان فرهنگی و هنری در برگزاری برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان چگونه است؟

امسال هم برنامه‌های ما خانواده محور هستند البته این بار هم کودکان در اولویت برنامه‌ها قرار دارند. مجموعه برنامه‌های بر آستان جانان دو محور کلی دارد. بخش نخست برنامه‌های ما؛ به‌صورت جنگ‌های شادی برگزار می‌شود که ویژه کودکان طراحی شده است.

در شب‌های ماه مبارک رمضان 65 برنامه فرهنگی و قرآنی ویژه کودکان را برگزار می‌کنیم که البته برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که والدین هم بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. محور دوم برنامه‌های بر آستان جانان برپایی غرفه‌های فرهنگی ویژه کودکان و بزرگسالان است.

هدف ما در برپایی غرفه‌های فرهنگی ویژه کودکان، تثبیت مؤلفه‌های دینی برای بچه‌ها است. در غرفه‌هایی که برای بزرگ‌ترها طراحی شده، خانواده‌ها می‌توانند در زمینه سفره آرایی ویژه ماه رمضان، تربیت دینی فرزندان، مشاوره‌های مختلف و عفاف و حجاب اطلاعاتی به دست آورند.

در برخی از غرفه‌ها کارشناسان دینی حضور دارند و مباحث قرآنی را برای بازدیدکنندگان مطرح می‌کنند. همچنین مسابقات کتاب‌خوانی با موضوع رمضان یکی دیگر از برنامه‌های ما، در ماه مبارک رمضان است.

در گفت‌وگویی که پیش از این با شما داشتم اشاره کردید، محور برنامه‌های فرهنگی شما برای تابستان، توجه به هویت تاریخی و مذهبی ری است؛ آیا این رویکرد در برنامه‌های ماه مبارک رمضان هم دنبال شده است؟

بله. ما تلاش کردیم در غرفه‌های فرهنگی که برای بچه‌ها برپا می‌کنیم، بیشتر از محصولات فرهنگی استفاده کنیم که با تکیه بر گذشته تاریخی، مذهبی و فرهنگی ری تهیه شده است.

برخی از بازی‌های فکری موجود در بازار را با استفاده از مکان‌های تاریخی و مذهبی و مفاخر ری طراحی دوباره کردیم و در قالبی جدید به کودکان ارائه دادیم. طبیعی است که در تولید محصولات فرهنگی، توجه عمیقی به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) شده است.

ما بازی مار پله را با استفاده از نماد قطار دودی و لک‌ لک دوباره طراحی کردیم تا بچه‌ها با هویت بومی منطقه بیشتر آشنا شوند. همان‌طور که می‌دانید قطار دودی نخستین قطاری بود که در ایران مورد استفاده قرار گرفت و زائران را بین تهران و ری جابه‌جا می‌کرد و یا لک لک که در قصه‌های کهن ما به‌عنوان راوی قصه بوده است در سال‌های نه چندان دور زمستان‌ها از سرزمین‌های شمالی به شهرری مهاجرت می‌کردند و بسیار هم مورد توجه اهالی بودند.

کار برای بچه‌ها همیشه از حساسیت زیادی برخوردار است. آیا تمامی این برنامه‌هایی که شما از آن یاد کردید، براساس کار کارشناسی بوده یا تنها حاصل فکر و اندیشه همکاران شما است؟

ما حداقل 50 جلسه کاری با استادان و کارشناسان حوزه کودک برگزار کردیم و نشست‌هایی با مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم و من به جرئت عرض می‌کنم آنچه که ما امروز آماده کردیم حاصل یک کار کارشناسی و کاملا مطالعه شده است.

به غیر از فرهنگسرای ولا، هفت مرکز فرهنگی دیگر هم در منطقه 20 وجود دارد که زیر نظر شما فعالیت می‌کنند؛ آیا این مراکز هم برنامه‌هایی برای ماه مبارک رمضان دارند؟

بله. در واقع بخش مهمی از برنامه‌های ماه مبارک رمضان در مراکز فرهنگی که زیر مجموعه فرهنگسرا هستند برگزار می‌شود. همان‌طور که می‌دانید در تمام تهران تنها چهار کتابخانه وجود دارد که در آنها بخشی به نابینایان اختصاص داده شده و کتاب‌هایی به خط بریل دارند.

یکی از این مراکز کتابخانه شیخ کلینی ری است. ما در این کتابخانه کانون نابینایان را داریم و بیشتر نابینایان ری عضو این کانون هستند. یکی از برنامه‌هایی که برای ماه رمضان تدارک دیده‌ایم برگزاری مراسم افطاری برای نابینایان ری است که این مراسم در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و نابینایان ری به همراه تعدادی از خانواده‌هایشان مهمان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری هستند.

یکی از طرح‌های جالبی که سال گذشته اجرا شد و مورد توجه خانواده‌ها هم قرار گرفت، برنامه روزه‌داران کوچک بود. آیا امسال هم برنامه‌ای برای کوچولوهایی که برای نخستین‌بار روزه می‌گیرند، دارید؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که سازمان فرهنگی و هنری روی آن سرمایه‌گذاری کرده و برنامه خاصی هم تدارک دیده است، برگزاری جشن روزه اولی‌هاست. همان‌طور که شما هم اشاره کردید این جشن سال گذشته هم برگزار شد و مورد توجه و استقبال خانواده‌ها قرار گرفت.

البته سال گذشته این طرح یکی از برنامه‌های جانبی ما بود اما امسال با رویکردی کاملا متفاوت به این مسئله پرداختیم. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که منطقه 20 امسال بیشترین روزه را در بین مناطق تهران دارد و به همین دلیل ما برنامه ویژه‌ای برای آنها تدارک دیده‌ایم.

خانه فرهنگ رازی و خانه فرهنگ دولت‌آباد دو مرکزی هستند که قرار است جشن روزه اولی‌ها را برگزار کنند. با توجه به استقبالی که خانواده‌ها از برگزاری این جشن‌ها داشتند انتظار داریم حداقل هزار کودک روزه اولی در این جشن‌ها شرکت کنند.

این جشن‌ها چه محتوایی دارند؟

از آنجا که جشن روزه اولی‌ها برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است طبیعتا باید محتوای مذهبی داشته باشد. در تمامی جشن‌هایی که برگزار می‌شود یک کارشناس مذهبی حضور دارد و قصه‌های قرآنی روایت می‌کند مناسک دینی را هم به زبان ساده برای بچه‌ها تشریح می‌کند و در پایان هر برنامه کودکان با آداب نماز و روزه آشنا می‌شوند و ضیافت افطار پایان‌بخش برنامه‌ها می‌باشد.

 این جشن‌ها فقط در مراکز فرهنگی یاد شده برگزار می‌شود یا از مشارکت سایر مراکز، از جمله مراکز مذهبی هم استفاده می‌کنید؟

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم تا پایان ماه مبارک رمضان حداقل 15 جشن ویژه روزه‌ اولی‌ها برگزار کنیم. ثبت‌نام از علاقه‌مندان و برنامه‌ریزی جشن‌ها به عهده خانه فرهنگ رازی و خانه فرهنگ دولت‌آباد است اما برنامه اصلی در مساجد منطقه برگزار می‌شود.

رمضان ماه خدا و ماه انس با قرآن است. مدیریت فرهنگی و هنری منطقه برای هرچه بیشتر انس گرفتن شهروندان با این کتاب آسمانی چه برنامه‌هایی دارد؟

در ماه رمضان برنامه‌های قرآنی گوناگونی برای رده‌های سنی مختلف تدارک دیده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به برنامه ختم قرآن، حفظ جزء سی قرآن برای بچه‌ها، روایت قصه‌های قرآنی و ارائه مشاوره‌های دینی و ... اشاره کرد.

عصر سلامتی

سالمندان برکت زندگی هستند و توجه به نیازهای آنها یک ضرورت انکارناپذیر است. با توجه به حضور تعداد زیادی از سالمندان در بوستان مجاور خانه فرهنگ شیخ صدوق، مسئولان فرهنگی بر آن شدند تا با برگزاری مسابقات متنوع و ساده ورزشی ویژه سالمندان همچون مچ‌اندازی، پرتاب دارت، طناب‌کشی، پرتاب توپ و ... ضمن توجه بیشتر به این قشر از شهروندان و ایجاد فضای پرنشاط، امید به زندگی را در میان سالمندان افزایش دهند. این مسابقات روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و برگزاری این برنامه، تداخلی با برنامه‌های مشابه ورزشی ندارد.

اردوهای تابستانه بانوان

بیشترین مخاطبان خانه‌های فرهنگ را بانوان تشکیل می‌دهند و تابستان فرصت خوبی است تا بانوان خانه‌دار هم ساعاتی از وقت‌شان را به خودشان اختصاص دهند و با شرکت در برنامه‌ها و کلاس‌های مورد علاقه‌شان لحظه‌های شادی را تجربه کنند.

در این ارتباط مسئولان خانه فرهنگ رازی تصمیم گرفتند تا اردوهای فرهنگی تفریحی ویژه بانوان محله که تعامل در طول سال با خانه فرهنگ داشته‌اند برگزار کنند. برگزاری برنامه‌های متنوع آموزشی و تفریحی در محل اردو و مسابقات ورزشی و مهارت‌های خانه‌داری و ... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بانوان است.

خانواده در دامان طبیعت

خانه فرهنگ شیخ صدوق در سال‌های گذشته چندین اردوی ویژه برای تمام اعضای خانواده برگزار کرد که مورد توجه و استقبال خانواده‌ها قرار گرفت. یکی از دلایل استقبال خانواده‌ها از این اردوها، مکان برگزاری بود که از هر نظر برای حضور تمامی اعضای خانواده مناسب بود.

با توجه به درخواست‌های مکرر خانواده‌ها، مسئولان فرهنگی منطقه تصمیم گرفتند تا امسال نیز اردوهای خانوادگی را با تنوع بیشتری برگزار کنند. آن‌گونه که مسئولان فرهنگی می‌گویند برگزاری این اردوها کاملا برنامه‌ریزی شده و هدف‌مند است. افزایش روحیه شادی و نشاط شهروندان و کاهش فشارها و تنش‌های روحی و روانی از جمله اهدافی است که مسئولان برگزاری اردوهای خانوادگی آن ‌را دنبال می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در این اردوها می‌توانند از ایستگاه قرآن، نقاشی و قصه‌گویی ویژه کودکان، ایستگاه سفال ویژه بانوان، ایستگاه ورزش (طناب‌کشی، دارت، مچ‌اندازی و ...) ویژه همه اعضای خانواده، ایستگاه مشاوره ویژه همه اعضای خانواده، بازی‌های گروهی و ... استفاده کنند. توزیع بروشورهای اخلاق شهروندی و برپایی نماز جماعت با حضور روحانی حاضر در اردو، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این اردوهاست.

آموزش مهارت‌های زندگی

در سال‌های گذشته خانه فرهنگ دولت‌آباد کارگاه‌هایی را با عنوان آموزش مهارت‌های زندگی برگزار کرد که مورد توجه و استقبال خانواده‌ها قرار گرفت. درخواست‌‌های مکرر خانواده‌ها برای ادامه برگزاری این کارگاه‌ها باعث شد تا مسئولان فرهنگی منطقه ادامه برگزاری این کارگاه را در دستور کار خود قرار دهند.

در ماه مبارک رمضان کارگاه‌های یاد شده با رویکرد اخلاق عمومی و تأکید بر نقش افراد در خانواده‌های خود برای گسترش فضایل اخلاقی و تحکیم نهاد خانواده با تأکید بر نقش محوری و اساسی زن در خانواده برگزار می‌شود.

لاله‌های ری

ری از جمله مناطقی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس شهدای زیادی را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است. با توجه به ضرورت معرفی و ترویج ارزش‌ها و الگوهای اخلاقی دوران دفاع مقدس مانند اخلاص، ایثار، روحیه جهادی و صبر، مسئولان فرهنگی منطقه تصمیم گرفتند تا در فصل تابستان و به‌ویژه در ماه مبارک رمضان با حضور در منزل خانواده‌های شهدا، ضمن دل‌جویی از آنها با آرمان‌های والای شهدا تجدید میثاق کنند. این دیدارها در قالب طرحی با عنوان لاله‌های ری اجرا می‌شود و متولی اصلی این برنامه خانه فرهنگ رازی است.  

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول