اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی گیلان خبر داد

راه‌اندازی 70 رشته تحصیلی مهارتی در علمی‌کاربردی گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی گیلان از راه‌اندازی 70 رشته تحصیلی مهارتی جدید در مراکز آموزش این دانشگاه از ابتدای مهر امسال خبر داد.

راه‌اندازی 70 رشته تحصیلی مهارتی در علمی‌کاربردی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عباس قاسمی‌زاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مهر امسال رشته‌های جدید مراکز علمی‌کاربردی استان برای نخستین بار تعریف شده که از این تعداد، 16رشته جدید در مقطع کاردانی پودمانی، 16 رشته جدید کارشناسی ناپیوسته پودمانی، 21 رشته مربوط به کاردانی ترمی و 15 رشته در مقطع کارشناسی است.

وی با اشاره به عنوان رشته‌های جدید دانشگاه علمی کاربردی افزود: کارشناس حرفه‌ای مدیریت عملیات امداد و نجات، کاردانی حرفه‌ای معماری داخلی، کاردانی فنی پیمان‌های عمرانی، کارشناس حرفه‌ای گرافیک با گرایش چاپ و بسته‌بندی، کاردانی حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی  دامپزشکی، کاردانی فنی سازه‌های پیش ساخته، مهندسی فناوری با گرایش طراحی و نوسازی بافت‌های فرسوده و... از جمله‌ رشته‌های تحصیلی جدید مراکز علمی‌کاربردی گیلان از ابتدای مهر 91 است.

این مسئول، گسترش رشته‌های متعدد مهارتی را از جمله اهداف دانشگاه علمی‌کاربردی عنوان کرد و افزود: گسترش رشته‌های متعدد مهارتی در دانشگاه علمی‌کاربردی از جمله اهداف مهم این دانشگاه است که طبق آن رشته‌های ارائه شده بر اساس تقاضای مراکز آموزشی علمی‌کاربردی که وابسته به دستگاه‌های دولتی است، تعریف می‌شود.

وی از جمله این مراکز را مرکز علمی‌کاربردی هلال احمر، جهاد دانشگاهی، دادگستری، سازمان زندان‌ها و... عنوان کرد.

قاسمی‌زاد با بیان اینکه دانشگاه علمی‌کاربردی در 4 گروه آموزشی دانشجو می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی‌کاربردی در گروه‌های آموزشی صنعت، خدمات اجتماعی، مدیریت و فرهنگ و هنر دانشجو می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: طبق آمار موجود هم‌اکنون 14هزار دانشجو در 31 مرکز آموزشی در سطح استان مشغول به تحصیل هستند و بیش از یک‌هزار و 500 مدرس در این مراکز فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی گیلان با تاکید بر اینکه جذب مدرسان مراکز علمی‌کاربردی استان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد، متذکر شد: هم‌اکنون بیش از یک‌هزار و 500 مدرس در مراکز آموزشی علمی‌کاربردی استان به صورت حق‌التدریسی و پاره وقت مشغول تدریس هستند که در برنامه‌ریزی‌های اخیر از طرف واحد استانی و به منظور ساماندهی مدرسان مراکز علمی‌کاربردی استان تمام مراکز آموزشی علمی‌کاربردی گیلان مشخصات مدرسان خود را به این دانشگاه اعلام کرده و برای آنها کد ویژه‌ای صادر شده و از مهر امسال هیچ مدرسی بدون داشتن کد مدرسی اجازه تدریس ندارد.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه علمی‌کاربردی در 2 نظام آموزشی مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در مراکز آموزشی دانشگاه علمی‌کاربردی تحصیل می‌کنند در دو نظام آموزشی کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای که معادل فوق دیپلم است در حال تحصیل هستند که برای کاردانی فنی رشته‌های فنی و کاردانی حرفه‌ای رشته‌های مهارتی نظارتی ارائه می‌شود.

به گفته قاسمی‌زاد، در دوره کارشناسی مهندسی فناوری برای رشته‌های مهارتی فنی و برای کارشناسی حرفه‌ای رشته‌های نظری مهارتی از جمله آموزش‌های لازم برای ورود دانشجو به بازار کار است.

وی ادامه داد: هر دو نظام آموزشی دارای دو بخش آموزش شامل آموزش در مرکز مجری مبتنی بر نظام واحدی است که در دوره‌های کاردانی نیاز به گذراندن 68 تا 72 واحد و در دوره کارشناسی نیازمند گذراندن 65 تا 70 واحد درسی و با شیوه نیم‌سال واحدی و آموزش در محیط کار است.

این مسئول با بیان اینکه رشته‌هایی که در دانشگاه علمی‌کاربردی ارائه می‌شود در دیگر دانشگاه‌ها وجود ندارد، ابراز کرد: خصوصیت ویژه رشته‌های ارائه شده در دانشگاه علمی‌کاربردی این است که نمونه آنها در دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وجود ندارد و اگر متقاضی بخواهد در یکی از رشته‌ها مانند کاردانی حرفه‌ای خدمات گمرک، کاردانی حرفه‌ای تجهیزات و ماشین‌آلات بنادر، کاردانی فنی تولید قارچ‌های خوراکی و... ادامه تحصیل دهد تنها از طریق مراکز دانشگاه علمی‌کاربردی قادر به انجام این کار خواهد بود.

وی با ابراز رضایت‌مندی از عملکرد مراکز آموزشی علمی‌کاربردی استان یادآور شد: اخیرا بازدیدهای نظارتی از تمام مراکز آموزشی از جمله دانشگاه پیام نور و... در استان انجام شده که با بررسی‌های صورت گرفته از طرف هیئت نظارت، عملکرد مراکز علمی‌کاربردی استان از لحاظ مهارت‌های استاندارد آموزشی، فضا و مدرسان مثبت ارزیابی شده‌اند و امیدواریم این روند مطلوب همچنان ادامه یابد.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول