به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی عباس قاسمیزاد بعد از ظهر امروز در بیست و دومین نشست با رؤسای مراکز آموزش علمیکاربردی گیلان به میزبانی مرکز علمی کاربردی بندر انزلی در تالار اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی انزلی، اظهار داشت: در حال حاضر کشور به لحاظ تولید علم در منطقه و رشد و شتاب علمی در جهان دارای رتبه نخست است اما از نظر شاخص فناوری هنوز به جایگاه مطلوب دست نیافتهایم و برای رسیدن به این مهم باید مشکلات تربیت نیروی انسانی و شاخص فناوری هدفمند و کارآمد شود.
وی با اشاره به بحث تصویب آییننامه نظام آموزشی مهارت توسط هیئت وزیران، ادامه داد: تصویب آییننامه نظام آموزشی مهارت و فناوری توسط هیئت وزیران به استناد اصل 138 قانون جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده 21 قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز بر این مسئله تاکید دارد که شامل 5 فصل با موضوعات کلیات، نظام آموزش عالی مهارت و فناوری، نظام آموزش عمومی مهارت و فناوری، نظام آموزش فنی و حرفهای و مبانی مشترک زیر نظامهای آموزش مهارت و فناوری است که عملیاتی شدن نظام صلاحیت حرفهای نیز در حال حاضر در دانشگاه علمیکاربردی آغاز شده و بهزودی ابلاغ میشود.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علمیکاربردی باید به دنبال تبیین راهکارهای تعاملی با دستگاههای اجرایی استان باشد متذکر شد: بهزودی نشست مشترکی بین دانشگاه علمیکاربردی استان، سازمان فنی و حرفهای و دانشکدههای فنی و حرفهای استان و با حضور مدیران استان، مدیران کارخانههای بزرگ استان از جمله استاندار و معاونان استانداری در عرصههای کشاورزی، صنعت، فرهنگ و هنر و خدمات با هدف همگرایی آنان در راستای استقرار نظام آموزشی مهارت و فناوری برگزار میشود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی گیلان عملکرد مراکز علمی کاربردی و کمیتههای مستقل در دانشگاه علمیکاربردی استان را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: در حال حاضر کمیتههای مستقل استانی در دانشگاه علمیکاربردی گیلان شامل هیئت اجرایی جذب، کمیته برنامهریزی درسی، کمیته هماهنگی گسترش، ستاد شاهد و ایثارگر مشغول فعالیت بوده و تا پایان امسال نیز از طرف اداره کل دانشآموختگان سازمان مرکزی تفویض اختیار صورت میگیرد و صدور گواهینامههای موقت دانشجویان فارغالتحصیل گیلان نیز به واحد استان واگذار میشود.
وی با بیان اینکه ایجاد بازار کار برای فارغالتحصیلان دانشگاه علمیکاربردی گیلان از دیگر اهداف دانشگاه است خاطر نشان کرد: افزایش جمعیت دانشجویی تنها هدف دانشگاه علمیکاربردی گیلان نیست بلکه در نظر داریم تا دانشجویان فارغالتحصیل این دانشگاه حتیالمقدور بتوانند جذب بازار و محیط کار شوند.
قاسمیزاد ایجاد مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری دانشگاه علمیکاربردی گیلان را از دیگر برنامههای این دانشگاه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دانشگاه علمیکاربردی گیلان در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان مهندسی فناوری ارشد در تعداد بسیار محدودی رشته اقدام به پذیرش دانشجو کرده است که این مهم بهزودی در واحدهای استانی از جمله گیلان نیز تحقق مییابد.
وی ابراز داشت: امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد جذب دانشجو در مقطع دکترا در دانشگاه علمیکاربردی گیلان باشیم.
این مسئول جذب هیئت علمی را یکی از شروط پذیرش دانشجو در مقطع ارشد دانست و متذکر شد: جذب هیئت علمی، تهیه تجهیزات و فضای آموزشی مورد نیاز و پرسنل کافی با توجه به چارت سازمانی این دانشگاه از جمله شروط پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد است.
وی ادامه داد: با توجه به آییننامه هیئت اجرایی جذب ابلاغ شده از طرف سازمان مرکزی دانشگاه علمیکاربردی به واحد گیلان بهزودی استخدام تعدادی از مدرسان دانشگاه علمی کاربردی به صورت نیمه وقت و تمام وقت در دستور کار قرار میگیرد.
رئیس دانشگاه علمیکاربردی گیلان یادآور شد: دانشگاه علمیکاربردی واحد گیلان با تمام دستگاههای اجرایی و دولتی که قصد دارند شرایط و بستر لازم برای ایجاد یک مرکز استاندارد آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشند همکاری لازم را انجام میدهد.
در این نشست رؤسای 31 مرکز علمیکاربردی گیلان به همراه معاونان آموزشی مراکز و معاونان آموزشی دانشگاه علمیکاربردی استان نیز حضور داشتند.
انتهای پیام/خ۱۰/د1000