به گزارش خبرگزاری فارس از صومعهسرا کوروش پرند عصر امروز در جریان افتتاح نخستین مرکز دانشگاهی مهارت علمیکاربری گیلان در این شهرستان با تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) اظهار داشت: امیدواریم خداوند در این ایام عبادتها و عزاداری تمام عاشقان به آن حضرت را قبول کند.
وی با اشاره به تاسیس مراکز دانشگاهی علمیکاربردی در کشور برای علاقهمندان، اظهار داشت: طراحی نظام جامع مهارت و فناوری از 1.5 سال گذشته با حضور تیمی منسجم و متشکل از سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه علمیکاربردی انجام شد.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور، هدف از تشکیل این نظام را ایجاد راهنمایی برای ارتقای نظام مهارتی کشور عنوان کرد و افزود: این نظام پس از مدتها فکر و پشتکار به مرحله طراحی پایانی رسید.
وی، این نظام را شامل سه زیرنظام آموزشی ذکر کرد و اذعان داشت: سلامت حرفهای، آموزش مهارت و فناوری و نظام احراز اشتغال از جمله این نظامها محسوب میشوند.
پرند، با اشاره به حوزه فعالیت نظام آموزش مهارت و فناوری اظهار داشت: این بخش در اوایل آبان امسال مصوبه هیئت وزیران شد و از طرف معاون اول رئیس جمهور، آییننامه و نظامنامه آن به تمام دستگاههای اجرایی مهارتی ارسال شد.
وی افزود: طبق این نظامنامه آموزش مهارت و فناوری در واقع نوعی ارتباط تنگاتنگ بین حوزه آموزشهای رسمی و غیر رسمی ایجاد شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، مرکز دانشگاهی علمیکاربردی را متولی آموزشهای رسمی و سازمان فنی و حرفهای را متولی آموزشهای غیر رسمی در کشور اعلام کرد.
وی با توجه به پیشرفت حوزه فعالیت این نظام آموزشی در سطح کشور بیان داشت: در حال حاضر 63 مرکز دانشگاهی مهارت علمیکاربردی وابسته به سازمان آموزشهای فنی و حرفهای در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند.
پرند، تعداد رشتههای در حال تحصیل در مراکز دانشگاهی مذکور را بالغ بر 180 رشته و پذیرش و حضور 4 هزار نفر دانشجوی علاقهمند در سطح تحصیلی کاردانی پودمانی عنوان کرد.
وی تصریح کرد: دانشجویان حاضر در مراکز دانشگاهی مهارت علمیکاربردی در سطح استانهای کشور از آبان امسال به عنوان دانشجویان این مرکز دانشگاهی مشغول به تحصیل شدهاند.
این مسئول با اشاره به راهاندازی مرکز دانشگاهی مهارتی علمیکاربردی صومعهسرا، خاطرنشان کرد: این مرکز در رشتههای کارگاه الکترونیک و بخشهای مرتبط با آن به آموزشهای غیر رسمی میپردازد.
وی، تربیت کاردان در رشتههای ماشین ابزار، ماشین ابزار دقیق و تاسیسات حرارتی و برودتی را از جمله آموزشهای رسمی در مرکز مذکور برشمرد.
پرند، به هرم تحصیلی دانشجویان کشور در سطح کارشناسی و کاردانی اشاره کرد و اذعان داشت: در حال حاضر هرم تحصیلی دانشجویی کشور در سطح کارشناسی بالغ بر 58 درصد و در سطح تربیت کاردان و فوق دیپلم 26 درصد از کل دانشجویان را به خود اختصاص داده است.
وی درباره ماده 21 برنامه پنجم توسعه، ابراز داشت: طبق این ماده تربیت کاردان و آموزش کاردانی بر اساس نیاز کشور امری ضروری بوده و مراکز دانشگاهی مهارت علمیکاربردی نیز گامی برای رسیدن به این هدف مهم است.
رئیس سازمان آموزش فنیو حرفهای کشور، پذیرش دانشجو در این مرکز دانشگاهی را در دورههای کاردانی ترمی، کارشناسی ترمی و کارشناسی پودمانی عنوان کرد و بیان داشت: این عمل در یک دوره از برنامه دو ساله تحقق رسمی مییابد.
وی، افزود: دورههای تکمیلی بین سطوح تحصیلی دورههایی هستند که یک فرد با گذراندن پنج تا شش رشته پودمانی مرتبط قادر است با گذراندن واحدهای عمومی و دانش پایه، مدرک دانشگاهی معتبری را در آن رشته دریافت کند.
پرند تصریح کرد: رشتههای پودمانی گذرانده شده باید در مصوب شورای برنامهریزی متشکل از سازمان آموزش فنی و حرفهای و مرکز جامع علمیکاربردی باشد.
به گفته وی، تمام دورههای 2 هزار و 800 ساعته آموزشهای فنی و حرفهای در آیندهای نزدیک در حوزه این طرح قرار گرفته و تبدیل به دروس تکمیلی بین سطوح تحصیلی میشوند.
این مسئول، با اشاره به بومیسازی مهارتها و آموزشهای اختصاصی در مراکز فنی و حرفهای و مراکز دانشگاهی مذکور، اظهار داشت: در مجموع و به صورت کلی بالغ بر 60 درصد از آموزشهای فنی و حرفهای عمومی و بقیه اختصاصی هستند.
وی افزود: آموزشهای اختصاصی در راستای ایجاد اشتغال و ارتقای صنعت گردشگری باید مطابق با حوزه فعالیت و حرفه اصلی مردم همان منطقه صورت گیرد.
پرند، وجود تالاب، دریا و کشاورزی را از جمله قابلیتهای گیلان برشمرد و خاطرنشان کرد: گیلان قطب کشاورزی کشور است و آموزشهای اختصاصی مراکز دانشگاهی در این استان باید در حوزه کشاورزی صورت گیرد.
انتهای پیام/ص20
اخبار مرتبط
-
رشد ۵۴ درصدی مراکز فنی و حرفهای در کوهرنگ
-
آموزشگاههای فنی و حرفهای به کتاب و نرمافزار مرجع نیاز دارند
-
تحقق بازار کار با تقویت رشتههای فنی و حرفهای
-
فنی و حرفهای فرصتهای برابر شغلی ایجاد کند
-
فنی و حرفهای خلأ آموزشهای عملی را جبران میکند
-
اعطای تسهیلات بانکی به مهارتآموزان فنی و حرفهای
-
تحقق 88 درصد تعهدات آموزشی فنی و حرفهای سربیشه
-
بازدید همگانی از 28 مرکز آموزش فنی و حرفهای گیلان
-
طرح بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفهای اجرا میشود
-
افتتاح دومین مرکز آموزش فنی و حرفهای در طارم
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.