اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روز اردبیل در بوته فراموشی

خبرگزاری فارس: چهار مرداد همه ساله به نام روز اردبیل در تقویم ملی به ثبت رسیده است در حالی که امسال برگزاری این روز و حتی تبلیغ و نام بردن از این روز به بوته فراموشی سپرده شده است.

روز اردبیل در بوته فراموشی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی روزهای چهار و پنج مرداد بدون کوچک‌ترین حرکتی از سوی مسئولان در گرامیداشت روز اردبیل سپری شد که انتظار می‌رفت فراموشی دیروز حداقل امروز با برگزاری مراسمی جبران شود اما در دیار سبلان خبری از گرامیداشت این روز که خود مسئولان بر نامگذاری آن اصرار داشتند، نبود.

در این بین آن چه مشهود به نظر می‌رسد سکوت معنادار متولیان برگزاری این روز نظیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر متولیان فرهنگی و اجرایی استان است که سعی کردند با بی‌احترامی به این روز که باید با تبلیغات محیطی حداقل پاس داشته می‌شد نسبت به نامگذاری این روز دهن‌کجی کرده و از این حرکت طفره بروند.

در چهار سال گذشته در روز اردبیل شاهد برگزاری برنامه‌های مختلفی بودیم به طوری که در سال گذشته برای برگزاری این مراسم از ماه‌ها پیش جلسات و نشست‌های مختلفی برگزار می‌شد و مسئولان سعی می‌کردند با گرامیداشت چهارم مرداد به عنوان روز استان اردبیل از عظمت و بزرگی این دیار در استقرار و تشکیل حکومت شیعی در دوران صفوی تجلیل و تکریم کنند.

این سکوت مرگبار که به نظر می‌رسد مسایلی پشت پرده آن باشد تنها با توجیه و برخی عکس‌العمل‌های ظاهری امکان فراموشی و به یادها سپردن ندارد در حالی که قرار بود روز استان اردبیل همه ساله با برنامه‌هایی و برگزاری آیین‌های مختلف گرامی داشته شود که امسال نه تنها از برنامه‌ای در این زمینه خبری نبود بلکه از اعلام آن به صورت عمومی اجتناب شد و در یک فضای ساکت و بدون اطلاع و انتشار اخبار این روز نیز سپری شد.

چهارم مردادماه که همزمان با تشکیل حکومت شیعی توسط شاه اسماعیل اول است به عنوان سالروز تأسیس دولت صفوی به روز استان اردبیل نامگذاری شده که تقارن مبارکی نیز با سفر مقام معظم رهبری به استان اردبیل دارد که در این زمینه به نظر می‌رسد برخی بی‌توجهی‌ها دلایل نهان و آشکاری داشته باشد که مسئولان از بیان آن طفره می‌روند.

روز ملی اردبیل به دلیل تقارن با رمضان برگزار نشد

استاندار اردبیل با بیان این مطلب که روز اردبیل به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان و امکان حاضر نشدن میهمانانی از سراسر کشور امسال برگزار نشد، گفت: در این زمینه برخی کارهای اولیه و تمهیدات لازم در نظر گرفته بودیم که بعد از بحث و بررسی‌های مختلف و صلاحدید متولیان امر قرار شد به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان این برنامه به بعد از ماه رمضان موکول شود.

سید حسین صابری مدعی شد: در دو سال گذشته با برگزاری برنامه‌ها و آیین‌های جشن روز اردبیل گرامی داشته می‌شد که امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان این برنامه برگزار نشد و امیدواریم اهالی استان تأخیر به وجود آمده را مورد بخشش خود قرار دهند.

اما در این میان شنیده شد که مسئولان و متولیان مستقیم این حوزه با کارشکنی در برگزاری روز ملی اردبیل سعی کردند به نوعی این موضوع را که در افکار عمومی جایگاه خاصی پیدا کرده است، نادیده گرفته و به باده فراموشی بسپارند در حالی که خود این مسئولان روزگاری سعی می‌کردند با طرفداری از نامگذاری چهارم مرداد مصادف با استقرار سلسله صفویه در استان نسبت به گرامیداشت این روز اقدام کنند اما امروز در این مسیر کارشکنی‌هایی را انجام می‌دهند و بیان این نکته ضروری به نظر می‌رسد که امسال در حالی روز استان اردبیل از سوی مسئولان و متولیان امر گرامی داشته نشد که عده‌ای از اهالی استان با ارسال پیامک‌هایی حداقل این روز را به شکل خودجوش و مردمی گرامی داشتند و خواستار اظهار نارضایتی و گله‌مندی از مسئولان در فراموشی این روز شدند که به نظر می‌رسد این بی‌احترامی قابل گذشت و بخشش نیست.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول