اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موزه‌های اردبیل روایت‌گر تاریخ

13 هزار گردشگر نوروزی از موزه‌های اردبیل بازدید کردند

خبرگزاری فارس: موزه‌های استان اردبیل به عنوان روایت‌گر گذشته دیار شیخ‌صفی در ایام نوروز پذیرای 13 هزار گردشگر بوده است.

13 هزار گردشگر نوروزی از موزه‌های اردبیل بازدید کردند

مسئول موزه‌های استان اردبیل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: از آغاز تعطیلات نوروزی و با فعال بودن تمام موزه‌های استان مسافران و گردشگران بی‌شماری از موزه‌های تاریخی، طبیعی و صنایع دستی استان اردبیل بازدید کرده‌اند و با ورود به این مکان‌ها با تاریخ کهن دیار سبلان آشنا شدند.

ملکه گلمغانی‌زاده تصریح کرد: بیش از نیمی از بازدید‌های انجام شده از موزه‌ها مربوط به موزه بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی بوده که از به یاد ماندنی‌ترین موزه‌های کشور به شمار می‌رود.

وی با بر‌شمردن برخی از ویژگی‌های موزه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی یادآور شد: این موزه شامل تالار دار‌الحفاظ، حریم حرم، تالار چینی‌خانه، گنبد الله الله و آرامگاه شاه اسماعیل صفوی است که اغلب مسافران ورودی به استان از این موزه بازدید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در کنار موزه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی که شامل موزه سنگ و کتابخانه، موزه چینی‌خانه است، اردبیل دارای موزه تخصصی باستان‌‌شناسی، مردم‌شناسی، صنایع دستی در اغلب شهرستان‌ها و مناطق استان است.

هرچند که معرفی موزه‌ها تنها در قالب کلمات و برخی واژه‌ها نمی‌تواند عمق زیبایی‌ها و شکوه آنها را نشان دهد اما زیبایی آثار به نمایش در‌آمده در موزه‌ها به هنگام بازدید بیشتر عیان می‌شود.

موزه "مفاخر دینی اردبیل" که در خانه تاریخی میر‌فتاحی شهر اردبیل واقع شده روایت‌گر چهره‌های علمی، فرهنگی و مفاخر مشهور این استان است که آثار، عکس‌ها و نقاشی از چهره و سوابق علمی، ادبی و خدمات دینی علما در آن خود‌نمایی می‌کند.

برای معرفی مفاخر دینی معرفی شده در این موزه کتابی با عنوان "گوهر‌های شب‌ چراغ" حاوی زندگینامه و نقاشی چهره ده‌ها تن از علمای دینی این استان چاپ شده و در اختیار علاقمندان است.

موزه "تخصصی باستان‌شناسی اردبیل" نیز که در آن انواع سفالینه‌های ساده و منقش، ظروف شیشه‌ای، چینی و ابزار و ادوات مفرغی به نمایش در‌آمده است در مکانی به وسعت یک‌هزار و 800 متر راه‌اندازی شده و در آن بیش از 500 اثر تاریخی نگهداری می‌شود.

موزه "سنگ" و "کتابخانه تخصصی بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی" نیز شامل 200 قطعه سنگ قبر موجود در محوطه شهید‌گاه بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی است که در کنار موزه دار‌الحدیث به عنوان کتابخانه تخصصی صفویه منظر خوبی را برای بازدید علاقمندان مهیا کرده است.

موزه "چینی‌خانه" نیز در دل مجموعه بقعه شیخ ‌صفی‌الدین اردبیلی حاوی صد قطعه اشیا و ظروف چینی است که مربوط به دوران صفویه است که در این مجموعه سعی شده است سیستم نور‌پردازی علمی متناسب با فضای موزه استفاده شود.

موزه "مردم‌شناسی اردبیل" نیز که در "حمام تاریخی آقانقی" در شهر اردبیل واقع شده شامل 33 نوع مجسمه با پوشش مجلس و آیینی مردم استان اردبیل است که در آن به شکل زیبا به نمایش گذاشته شده است.

موزه "صنایع دستی" این استان نیز در حمام تاریخی شیخ پشت بقعه شیخ‌صفی‌الدین افتتاح شده و در آن 300 قطعه اشیای معاصر صنایع دستی استان شامل محصولات 25 رشته صنایع دستی از قبیل گلیم، ورنی، شیشه، معرق، سازهای سنتی و ... است.

در این موزه چهار رشته صنایع دستی نیز به صورت کارگاهی با حضور استادان برجسته و به منظور آشنا‌سازی بازدید‌کنندگان با نحوه تولید آثار صنایع دستی استان در معرض بازدید علاقمندان است.

موزه "باستان‌شناسی خلخال" در محل حمام تاریخی نصر با 300 شی تاریخی، "‌موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر" با 500 اثر مربوط به ادوار تاریخی و ظروف سفالینه و اشیای فلزی در ایام نوروز باز بوده و در خدمت گردشگران نوروزی است.

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول