اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

«رسانه و سیاست‌های کلی نظام در حوزه اقتصاد» منتشر شد

خبرگزاری فارس: «رسانه و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

«رسانه و سیاست‌های کلی نظام در حوزه اقتصاد» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب رسانه و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد از شش فصل اصلی مانند انواع نظارت و چگونگی اعمال آن در قانون اساسی، رسانه ملی و نقش نظارتی و هدایتی، اصول مرتبط با مباحث اقتصادی در قانون اساسی، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، سیاست‌‌های کلی نظام و راهکار‌های اجرایی سیاست‌های کلی نظام در حوزه اقتصاد از دیدگاه مقام معظم رهبری تشکیل شده است.

نظارت حکومتی، نظارت همگانی، رسانه ملی و نقش نظارتی و هدایتی، بسیج افکار عمومی، وظایف رسانه ملی در حوزه اقتصاد، رسانه ملی مسئولیت اجرای سیاست‌های کلی نظام، اهمیت جایگاه سند چشم‌انداز 1404 از نگاه رهبری‌ و ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری از دیگر موضوعاتی بوده که در زیرمجموعه فصل‌های اصلی ارائه شده است.

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از پایان جنگ تحمیلی، برنامه‌های پنج‌ ساله همه‌جانبه‌ای را برای بازسازی و توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه در دستور کار خود قرار داد.

اساس این برنامه‌ها، شناسایی کمبودها و نیازهای کشور و مدیریت و برنامه‌ریزی منابع برای دستیابی به بهترین نتایج و دستاوردها بود.

مقام معظم رهبری در همین راستا و با نگاه به آینده، سند چشم‌انداز 20 ‌ساله کشور تا سال 1404 خورشیدی را ترسیم کردند و با ابلاغ به سران سه قوه آن را به عنوان دستور کار نظام قرار دادند تا در سایه آن ایران اسلامی به کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه شناخته شود و با هویتی سالم، انقلابی و الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل تبدیل شود.

از بعد اقتصادی در سند چشم‌انداز، رسیدن به جامعه برخوردار از ارزش‌های اسلامی، عدالت اجتماعی، سلامت، رفاه، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، به دور از فقر و تبعیض، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی،‌ ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل تأکید شده است تا در برنامه‌ها، شاخص‌هایی مانند نرخ سرمایه‌گذاری، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، نرخ اشتغال و تورم و کاهش فاصله درآمدی میان دهک‌های بالا و پایین جامعه توجه شود.

مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در مقوله‌هایی مانند مبارزه با مفاسد اقتصادی، اجرای اصل 44 قانون اساسی، امنیت اقتصادی،‌ انرژی، منابع آب، معدن، منابع طبیعی، حمل و نقل، مسکن، شهرسازی، سرمایه‌گذاری، اصلاح الگوی مصرف، اشتغال و همچنین سخنانی در جمع مسئولان و فعالان و برگزیدگان بخش‌های اقتصادی به تشریح این سیاست‌ها پرداخته‌ و رهنمودهایی در این باره بیان داشته‌اند.

در مجموع کوشش شده است تا با گردآوری و تنظیم این سیاست‌های کلی، توجه مسئولان و مردم به این سیاست‌ها و راهبردها معطوف شود.

در بخش رسانه و هدایت افکار عمومی این کتاب آمده است: در عصر ارتباطات، با گسترش رسانه‌های همگانی و شبکه‌ای شدن جهان و همچنین باسوادتر شدن عامه مردم، نیروی تازه‌ای با عنوان افکار عمومی پا به صحنه گذاشته است و این نیروی تازه که تجلی اراده مردم و خواست آنهاست، در تمام جهان به ویژه در کشورهایی که نظام‌های پارلمانی و مردمی دارند، در شکل ‌دادن به حوادث و رخدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی دارد و نقش آن کمتر نادیده گرفته می‌شود.

در ادامه خاطر نشان شده است: افکار عمومی، پدیده‌ای روانی اجتماعی و خصلتی جمعی بوده و عبارت است از ارزیابی، روش و نظر مشترک گروهی اجتماعی در مسئله‌ای که همگان به آن توجه و علاقه دارند و در لحظه معینی، بین عده زیادی از افراد و اقشار مختلف جامعه نسبتا عمومیت پیدا می‌کند و عامه مردم آن را می‌پذیرند.

کتاب رسانه و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد با تلاش غلام‌حسن عیوضی تألیف شده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

انتهای پیام/و30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول