اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها:

سامانه جدید «کتاب من» در کشور راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع نهاد عمومی کتابخانه‌ها گفت: امسال سامانه جدید «کتاب من» در کشور راه‌اندازی می‌شود که این سامانه به شکل وب بوده و محوریت آن نیز ارائه خدمات به شکل فراگیر است.

سامانه جدید «کتاب من» در کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید عارف علوی صبح امروز در دومین روز گردهمایی کارشناسان فرهنگی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در سرعین اظهار داشت: بر اساس این سامانه هر عضو کتابخانه عمومی کشور می‌تواند از هر مکان درخواست کتاب کند تا کتاب درخواستی به کتابخانه تعیین شده ارسال شود.

وی دیگر ویژگی این سامانه را نقش دادن به کتابدار توصیف کرد و افزود: علاوه بر اعضای کتابخانه‌ها در این سامانه سهمیه‌ای نیز برای کتابداران در نظر گرفته شده تا از طریق سامانه کتاب مورد نظر را درخواست کنند.

این مسئول با اشاره به اجرای طرح وجین در کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت معمول در پایان هر سال گفت: بر اساس مقررات بین‌المللی تمام کتابخانه‌های خود را همه ساله در اسفند ماه پالایش می‌کنیم و کتاب‌هایی که مخاطب نداشته و یا فرسوده باشند از رده خارج می‌کنیم تا کتاب‌های جدید جایگزین آنها شود.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها بیان کرد: با استفاده از این شیوه کتاب‌هایی که عمر آنها گذشته و یا مخاطبی ندارند همه ساله وجین شده و از سامانه ارائه کتابخانه‌ای خارج می‌شوند اما مکانیزمی تعریف شده تا کتابی به سادگی از شهرستان خارج نشود بلکه در بین کتابخانه‌های شهرهای مختلف تقسیم و توزیع شود.

علوی تصریح کرد: کتاب‌های فرسوده و کم اقبال یا به کتابخانه مشارکت و یا کتابخانه‌های جدید‌التاسیس اهدا می‌شوند.

این مسئول در مورد اجرای طرح کتاب من در سراسر کشور گفت: این طرح از سال 88 توسط رئیس جمهور آغاز شده و انتظار ما این میزان استقبال نبود.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها بیان داشت: در سال اول با 2 هزار درخواست و در سال بعد از آن با یک میلیون درخواست مواجه شدیم به طوری که موفق شدیم در دو سال اخیر 200 هزار جلد کتاب درخواستی علاقمندان را تهیه کنیم.

وی افزود: در یک رشد فزاینده در یک سال گذشته 400 هزار جلد کتاب‌های درخواستی را خریداری کردیم که بسیاری از این کتاب‌ها عمر کمتر از سه سال دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علوی در پایان اظهار داشت: با توجه به شرایط اعتباری موفق نشدیم بیش از 50 درصد کتاب‌های درخواست شده را خریداری کنیم اما تلاش می‌کنیم با توافق ناشران، با اسکن یا پرینت کتاب مورد درخواست را تهیه کنیم تا در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول