اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

برداشت مکانیزه 85 درصد شالیزارهای گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برداشت مکانیزه 85 درصد شالیزارهای برنج این استان در سال جاری خبر داد.

برداشت مکانیزه 85 درصد شالیزارهای گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، اردشیر روحی بعد از ظهر امروز در جریان نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای نو خاله بخش تولمات این شهرستان با اشاره به تلاش کشاورزان و مسئولان برای کاهش هزینه‌ها و پرتی‌های محصول برنج، اظهار کرد: برنج محصول پر هزینه‌ای بوده که تنها با اجرای مکانیزه عملیات کاشت، داشت و برداشت می‌توان از میزان آن کاست.

وی با بیان اینکه هر ساله استقبال شالیکاران برای اجرای مراحل کشت و برداشت برنج به صورت مکانیزه افزایش می‌یابد، تصریح کرد: سال گذشته 30 هزار هکتار از اراضی گیلان به صورت مکانیزه کشت شد و بالغ بر 60 هزار هکتار برداشت مکانیزه صورت گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، مساحت بهره‌گیری از دستگاه‌های مکانیزاسیون در سال جاری برای اجرای عملیات کاشت را 40 هزار هکتار دانست و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر 85 درصد از شالیزارهای گیلان به صورت مکانیزه برداشت شوند.

وی به اجرای نشای مکانیزه برنج در سطح کشور اشاره کرد و گفت: امسال حدود 70 هزار هکتار از شالیزارهای کشور به زیر کشت مکانیزه رفتند که از این مقدار بالغ بر 40 هزار هکتار در گیلان عملیاتی شده است.

روحی، اجرای مکانیزه کار کشاورزی را به نفع کشاورز، مصرف کننده و اقتصاد کشور دانست و متذکر شد: با اجرای کشاورزی مکانیزاسیون بالغ بر 50 درصد از هزینه‌های اجرایی کاهش یافته و به سبد درآمد خانوارها باز می‌گردد.

به گفته وی، هم‌اکنون دو هزار و 500 دستگاه دروگر در گیلان موجود است که در صدد افزایش این دستگاه و دستگاه‌های مشابه آن هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، قدرت کارایی دستگاه‌های مکانیزاسیون را در راستای اجرای دقیق طرح تجهیز اراضی، تکمیل زیر ساخت‌های اراضی، تکمیل بتنی کردن کانال‌های اف 3 و 4 برای انتقال سریع‌تر آب کشاورزی موثر خواند و یادآور شد: انتقال آب کشاورزی با لوله نیز برای جلوگیری از پرتی آب و تقویت مکانیزاسیون محصول مناسب است.

وی با اشاره به معضلات سوزاندن کاه و کلش محصول برنج، اذعان کرد: سال گذشته کاه و کلش‌های کشاورزی هر کیلو یک‌هزار و 500 تومان به فروش رفت که این مقدار در سال جاری به 7 هزار تومان افزایش یافته است.

روحی، از کشاورزان خواست امسال از هر گونه عملیات سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج جلو گیری کنند و آنها را به دامداران برای تامین غذای دام‌ها بفروشند.

وی، از وجود یک‌هزار و 800 کارخانه برنج‌کوبی در استان خبر داد و افزود: کارخانه‌داران برنج‌کوبی باید پرتی‌های برنج را از 25 درصد به زیر 10 درصد کاهش دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با تصریح بر اینکه 70 درصد از کارخانه‌های برنج‌کوبی گیلان در راستای اجرای اصل برنامه پنجم توسعه بازسازی و نوسازی می‌شوند ، ابراز کرد: بالغ بر 80 درصد از هزینه‌های این بازسازی‌ها را سازمان جهاد کشاورزی متقبل می‌شود.

وی، به اجرای تغییر کاربری اراضی اشاره کرد و یادآور شد: گیلان به دلیل شرایط جغرافیایی و نزدیکی به پایتخت و داشتن قابلیت‌هایی مانند اتوبان، راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی بهترین مکان توریستی محسوب می‌شود.

روحی، اجرای طرح تجهیز را یکی از راه‌های جلوگیری گسترده از اجرای تغییر کاربری در گیلان برشمرد و تصریح کرد: 34 درصد از اراضی گیلان تاکنون در حوزه طرح تجهیز قرار گرفته‌اند.

وی، با بیان اینکه اراضی کشاورزی باید هرساله مورد کشت قرار گیرند، تاکید کرد: اراضی کشت نشده طبق شکایت جهاد کشاورزی یا توسط خود مالک به کشت محصول می‌رود و یا با حکم دادگستری به غیر واگذار می‌شود.

این مسئول، از کشت 20 هزار هکتاری محصول برنج گوهر در اراضی گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: از این مساحت زیر کشت برنج گوهر بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشت می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول