اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به طور همزمان در خوزستان صورت گرفت؛

برداشت کشت زمستانه و کاشت تابستانه برنج

خبرگزاری فارس: محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برای نخستین بار در کشور، برداشت کشت زمستانه و کاشت تابستانه برنج را به صورت همزمان با موفقیت به اجرا درآورند.

برداشت کشت زمستانه و کاشت تابستانه برنج
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی خوزستان، سرپرست مرکز تحقیقات کشاورزی استان در این باره اظهار داشت: طرح استمرار تولید برنج در خوزستان (برداشت و کاشت همزمان برنج) توسط محققان این مرکز در ایستگاه تحقیقات کشاورزی شاوور با موفقیت اجرا گردید.
یداله خواجه‌زاده افزود: با توجه به موفقیت و کاربردی شدن، طرح خشکه‌کاری برنج (کشت مستقیم برنج بدون نشاءکاری و توسعه آن در سراسر کشور، طرح استمرار تولید برنج در خوزستان (برداشت و کاشت همزمان برنج)، دومین طرح مهم بخش تحقیقات برنج این مرکز است که توسط محققان اجرا شده است.
وی برنج را یکی از محصولات مهم تابستانه در استان خوزستان با متوسط تولید 3.5 تن در هکتار و سطح زیر کشت 52 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: برنج علاوه بر جایگاه تغذیه‌ای، نقش مهمی را در اقتصاد زارعان برنجکار دارد.
به گفته وی، زراعت این گیاه که در یک دامنه زمانی از اواخر اردیبهشت تا نیمه دوم خرداد ماه آغاز می‌شود عمدتاً در تناوب با گندم است و اغلب کاشت برنج در مدت زمان کوتاهی پس از برداشت گندم صورت می‌گیرد. از این رو، دمای زیاد محیط ناشی از تشعشع خورشیدی در طی فصل رشد برنج، باعث افزایش مصرف آب به صورت تبخیر و تعرق می‌شود.
همچنین افزایش شوری خاک بر اثر بافت سنگین خاک، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و گرمای بیش از حد محیط، به همراه تشدید شوری آب مربوط به کاهش میزان آب‌های جاری در بستر رودخانه، ناشی از احداث سدهای بالادست نیز یکی دیگر از عوامل بازدارنده توسعه سطح زیرکشت و افزایش تولید برنج در استان خوزستان محسوب می‌شود.
خواجه‌زاده ادامه داد: بر این اساس از چند سال گذشته، کشت زمستانه برنج به دلیل وجود زمستان معتدل در استان به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای افزایش بهره‌وری از زمین در واحد زمان و سطح در برنامه تحقیقاتی برنج استان خوزستان قرار گرفت.
همچنین عبدالعلی گیلانی عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر پروژه تحقیقاتی برنج این مرکز گفت: طی یک مطالعه پنجساله و دست‌یابی به سه رقم و لاین مناسب، مشخص شد که با کاشت و سازگاری آن‌ها به هوا و آب سرد در طی اسفند ماه و هوای گرم در اواخر خرداد و نیمه اول تیر ماه می‌توان طرح استمرار تولید برنج را به صورت برداشت دو محصول اصلی از زراعت‌های زمستانه و تابستانه انجام داد، بدین ترتیب که مرحله اول برداشت در اواخر تیر ماه انجام شده و گیاه برنج با رشد خود مجدداً به خوشه رفته و 50 تا 60 روز بعد برداشت دوم صورت می‌گیرد.
وی افزود: از مزایای این طرح می‌توان به کاهش تردد ماشین‌آلات و خاک‌ورزی حفاظتی، کاهش هزینه‌ها و افزایش صرفه اقتصادی زارعان، افزایش تولید و تأمین امنیت غذایی، مدیریت بهینه منابع آب و صرفه‌جویی قابل توجه آن، امکان افزایش سطح زیر کشت برنج، کاهش میزان آب مصرفی، جلوگیری از افزایش شوری خاک و شوری آب عنوان کرد.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول