اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد:

برداشت 5 هزار تن برنج از مزارع زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصول برنج برداشت شده در استان زنجان یک هزار و 523 هکتار است، گفت: تاکنون 5 هزار و 178 تن برنج از مزارع مناطق مختلف استان زنجان برداشت شده است.

برداشت 5 هزار تن برنج از مزارع زنجان
فرزین مرادیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه تاکنون از مزارع شهرستان 4 هزار و 773 تن با سطح زیر کشت یک هزار و 404 هکتار، در شهرستان ماهنشان 22.5 تن با سطح زیر کشت 7.5 هکتار برداشت شده است، اظهار‌داشت: تاکنون 15 درصد تناژ محصول برنج شهرستان طارم در سطح زیر کشت 112.5 هکتار برداشت شده است.
وی با بیان اینکه هزینه تولید و قیمت تمام شده برنج‌های وارداتی به دلیل پایین بودن در عرصه رقابت و تنظیم بازار تولید کننده داخلی را به مرور به مصرف کننده تبدیل می‌کنند، افزود: با ادامه روند کنونی برنج‌های وارداتی مصرف کننده داخلی را از مصرف برنج داخلی باز می‌دارند که این موضوع نیاز به ساماندهی و کنترل منطقی برنج از سوی مسئولان دارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ارقام مورد کشت در استان زنجان را گرده محلی، علی کاظمی، بینام، صدری و چند رقم دیگر اعلام کرد و یادآور شد: به دلیل بحران و کمبود آب، شوری آب و بروز خشکسالی برخی از مزارع حداقل سه بار بدر پاشی شده است و برداشت محصول برنج در برخی از مزارع استان از نظر کمی دچار نقصان شده و در برخی از حوالی قزل اوزن با تقلیل سطح زیر کشت مواجه شده است.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان زنجان سطح زیر کشت یک هزار و 560 هکتار، در شهرستان طارم 750 هکتار و در شهرستان ماهنشان 150 هکتار است، خاطر نشان کرد: در شهرستان ماهنشان در بیشتر موارد بذرپاشی صورت گرفته و کشت برنج به صورت سنتی است.
مرادیان با بیان اینکه آغاز کاشت برنج در شهرستان ماهنشان، 25 اردیبهشت و زمان برداشت این محصول تا 25 شهریور ادامه می‌یابد، یادآور شد: در شهرستان ماهنشان طرح تحقیقاتی مقایسه ارقام ویروسی سازگاری ارقام نسبت به شوری و کم آبی آغاز شده و برای پیدا کردن رقم مقاوم به شوری و کم آبی تلاش می‌شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در شهرستان طارم در بیشتر موارد کشت به صورت نشائی صورت گرفته و فقط 30 درصد از شالیزارهای این شهرستان بذرپاشی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در شهرستان طارم به شرط مساعدت لازم در خرید ادوات کاشت و برداشت امکان 100 در‌صدی کاشت و برداشت مکانیزه برنج موجود است.
وی با بیان اینکه به دلیل نبود شرکت خدمات توسعه مکانیزاسیون برنج با مشکلات فراوان مواجه است که از جمله در سال‌جاری مزرعه 20 هکتاری کشت مکانیزه برنج به دلیل خرابی نشا کار در حین کاشت و نبود نشا کار جایگزین و ایجاد وقفه در کار فقط مقدار هشت هکتار کشت مکانیزه کشت صورت گرفته است.
مرادیان با بیان اینکه کاشت برنج در شهرستان طارم از 10 خرداد و زمان برداشت در این شهرستان از اواخر شهریور ماه آغاز تا 10 مهر ماه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: 45 درصد برداشت برنج در طارم به صورت غیر مکانیزه بوده و مابقی برداشت به صورت مکانیزه و توام با خرمنکوبی است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در شهرستان زنجان نیز نحوه کاشت برنج به صورت کشت مستقیم است، افزود: آغار زمان کشت برنج معمولا از پنجم فروردین صورت گرفته و زمان برداشت از اوایل شهریور ماه آغاز شده و تا 25 مهر ماه ادامه می‌یابد که در سال‌جاری کمباین برداشت به منطقه حصار آمده تا بهره‌برداران با مزایا و سهولت کار با این دستگاه آشنا شوند.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان زنجان 26 دستگاه کارخانه شالیکوبی وجود دارد، یادآور شد: تعداد شش دستگاه از کارخانه‌های موجود شالیکوبی در طارم، چهار دستگاه در ماهنشان و 16 دستگاه نیز در شهرستان زنجان مستقر هستند که بیشتر سنتی و فرسوده بوده و به برنج در حین سفید کنی خسارت وارد کرده و بازار پسندی آن را تقلیل می‌دهند.
مرادیان با بیان اینکه برای افزایش امور زراعی و شلتوک و افزایش کیفیت و کمیت برنج تولیدی باید بخش و زیر بخش تحقیقات برنج در استان زنجان ایجاد و یا تاسیس شود، خاطر نشان کرد: بیمه کردن محصول برنج در برابر عوامل خشکسالی و شوری برای تشویق برنجکاران به امر کشت و کار، مکانیزه کردن کاشت و برداشت محصول برنج به منظور توسعه و دگرگون کردن ماهیت تولید و رفع کمبود انواع ادوات آماده‌سازی از عوامل موثر در توسعه کشت و کار برنج در استان است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تجهیز کانال‌های آبیاری در اراضی شلتوک کاری استان، تحقیق و ارائه ارقام سازگار به کم آبی و شوری آب استان، آموزش کاربردی مستمر و مرتبط کارشناسان و کشاورزان عمده کار و پیشرو و تامین و خرید تضمینی برنج را از دیگر عوامل موقر در توسعه محصول برنج در استان زنجان عنوان کرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول