اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن برنج ایران:

واردات برنج در فصل برداشت ادامه دارد/ برای تعیین سرانه برنج حکمیت تشکیل شود

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن برنج ایران نسبت به واردات برنج در فصل برداشت این محصول انتقاد کرد و درباره تعیین سرانه برنج در کشور گفت: در این باره باید گروه حکمیت بین دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود.

واردات برنج در فصل برداشت ادامه دارد/ برای تعیین سرانه برنج حکمیت تشکیل شود

جمیل علیزاده‌شایق در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به اینکه در دو سال اخیر افزایش تولید برنج در کشور وجود داشته، اظهار داشت: میزان تولید برنج در کشور به 2 هزار و 300 تن رسیده و این تولید از نظر کیفی هم شرایط خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی سال گذشته باعث افزایش عملکرد در هکتار شده، گفت: کیفیت برنج ایرانی در سال گذشته نیز هم بهتر شده و مجموعاً از نظر طعم و عملکرد بهتر از سال قبل است.

علیزاد‌ه‌شایق ‌با تاکید بر اینکه ضریب تبدیل شالی به برنج در کشور نیز هم افزایش یافته، عنوان کرد: این عملکرد موجب شده وضعیت برنج کشور بهتر باشد.

این مسئول با بیان اینکه آمار تا چند سال پیش نشان می‌دهد تا 35 درصد ضایعات برنج کشور در کارخانه‌ها رخ می‌دهد، افزود: در اوایل دهه 80 که طرح اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها آغاز شد این روند بهبود یافت و از استقبال بسیار خوبی نیز برخوردار شد.

* لزوم توجه به بعد فنی دستگاه‌های بوجاری وارداتی

رئیس انجمن برنج ایران اشاره کرد: درباره دستگاه‌هایی که از خارج از کشور برای بوجاری و فرآوری برنج وارد می‌شود نیز حتما باید به بعد فنی آن توجه شود. ما مسائل اقتصادی را به مسائل فنی ارجح می‌دانیم.

وی ادامه داد: ابتدا به ارزانی دستگاه‌ها نگاه می‌کنیم، اما اگر یک کالا با جنس خوب تهیه کنید سال‌های سال برای شما کار خواهد کرد.

علیزاده‌شایق ابراز داشت: در ایران هم دستگاه‌های تکمیلی ساخته می‌‌شود که می‌توانند دستگاه‌های موجود را اصلاح و ارتقا دهند تا جایی که بتوانند با دستگاه‌های خارجی رقابت کنند.

این مسئول درباره حذف برخی ارقام برنج و کشت تنها یک رقم محدود برنج نیز بیان کرد: این کار بسیار سخت است و مهم‌تر از همه ذائقه‌ها نیز تفاوت دارد.

رئیس انجمن برنج ایران تصریح کرد: ارقام مختلف برنج در کشور کشت می‌شود که به تنوع آب و هوایی و تنوع ذائقه‌ها باز می‌گردد در ضمن برخی ارقامی که داریم و ممکن اضافه محسوب شوند، اما در آب و هوای برخی مناطق پاسخ می‌دهند و نباید حذف شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه بهتر است ارقام برنج محدودتر شود، اما حذف بسیار ارقام به صلاح نیست.

* واردات برنج همچنان ادامه دارد

این مسئول با بیان اینکه همه قرائن نشان می‌دهد در فصل برداشت واردات برنج همچنان ادامه دارد، افزود: بحث اصلی و گره اصلی این است که نمی‌دانیم چقدر واردات نیاز است.

علیزاده‌شایق عنوان کرد: انجمن برنج، موسسه تحقیقات کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که نیاز کشور 500 تا 600 هزار تن است درحالی که وزارت بازرگانی اعتقاد دارد این کسری یک میلیون و 200 هزار تن است.

وی با بیان اینکه باید کسی باید این سرانه را مشخص کند، ابراز داشت: واردات باز می‌گردد به اینکه که مصرف سرانه چقدر محاسبه شود، پیشنهاد دادیم باید یک حکم و گروه کارشناسی بررسی میدانی انجام دهند و مصرف سرانه را مشخص کنند.

* گزارش مرکز تحقیقات برنج هند درباره واردات به ایران

این مسئول در پاسخ به این سئوال که چقدر آلودگی برنج‌های وارداتی واقعیت دارد، اضافه کرد: آلودگی برنج‌های وارداتی هنوز ثابت نشده ولی این بحث‌ها وجود دارد.

علیزاده‌شایق تصریح کرد: مرکز تحقیقات هند هم گزارشی داده که بخشی از برنج‌هایی که به ایران صادر شده آلوده بوده است

* وزارت بهداشت درباره سلامت برنج خارجی اطمینان دهد

وی ابراز داشت: ولی واقعا نمی‌شود بر روی این گزارش‌ها اعتماد کرد و قاطعانه نظر داد و برای راحتی خیال مردم وزارت بهداشت حتما باید اطمینان دهد.

رئیس انجمن برنج ایران ادامه داد: حتی اخیرا که در مازندران اعلام شده قرار است برنج هندی توزیع شود وزارت بازرگانی که اطمینان دهد که این برنج سالم است.

علیزاده‌شایق با تاکید بر اینکه باید مصرف نهاده‌های شیمیایی را به حداقل رسانده و برنج سالم به دست مردم برسانیم، متذکر شد: دلیل گران شدن برنج‌ها خرد شدن زمین‌های کشاورزی است؛ زمانی یک و نیم هکتار متوسط واحد بهره‌برداری بود، اما اکنون به زیر هفت دهم هکتار رسیده و شما نمی‌توانید از این خرده‌ زمین‌ها تولید اقتصادی داشته باشید.

این مسئول اذعان داشت: صنایع تکمیلی و جانبی در این بخش نداریم و یک اراده قوی می‌خواهد که مجموعه بخواهد قیمت تمام شده کاهش پیدا کند و هم نهاده‌های شیمیایی کمتر مصرف شود تا قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند.

انتهای‌ پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول