اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ارومیه فردا میزبان داستان‌نویسان و شعرای جوان کشور است

خبرگزاری فارس: دهمین جشنواره شعر و داستان جوان، فردا در ارومیه آغاز به کار می‌کند تا بستری برای پرورش و تقویت استعداد داستان‌نویسان و شعرای جوان کشورمان باشد.

ارومیه فردا میزبان داستان‌نویسان و شعرای جوان کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، داستان‌نویسان و شعرای جوان کشورمان برای نخستین بار آثار خود را به صورت شخصی و بدون اعمال نظر سایر بخش‌ها و دستگاه‌های فرهنگی در معرض قضاوت داوران قرار داده‌اند.

موضوعات مورد داوری در این دوره از جشنواره همانند نهمین جشنواره شعر و داستان جوان است که مهرماه سال گذشته در ایلام برگزار شد اما کارگاه‌های جانبی و نیز نشست‌های غیررسمی در حاشیه جشنواره با تغییراتی روبرو شده است به طوری که کارگاه ترجمه با موضوع بررسی چگونگی ترجمه ادبیات داستانی معاصر ایران و نیز کارگاه ماهنامه سیمرغ برای بررسی امکان انتشار آثار حاضران جشنواره در ماهنامه سیمرغ از مهم‌ترین تغییرات این دوره از جشنواره است.

دبیر اجرایی جشنواره سوره با اشاره به برنامه‌های این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه می‌گوید: افتتاحیه جشنواره روز 26 تیر ماه، ساعت 9 و 30 دقیقه برگزار می‌شود و جشنواره کار خود را آغاز می‌کند.

علیرضا نوروزی می‌افزاید: پس از آیین افتتاحیه سه کارگاه شعر، قصه و ادبیات کودک و نوجوان با حضور استادان و پیشکسوتان این سه رشته برگزار می‌شود.

به گفته وی بعدازظهر روز 26 تیرماه هم سه کارگاه تخصصی عصر شعر، عصر داستان و کارگاه سیمرغ در نظر گرفته شده است.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره تصریح می‌کند: هنرمندان و دست‌اندرکاران جشنواره عصر روز 26 تیرماه در یک برنامه سیاحتی از ساحل خشکیده دریاچه ارومیه بازدید می‌کنند و در دهکده ساحلی «چی‌چست»، مهمان ضیافت شام شورای اسلامی شهر ارومیه خواهد بود.

وی با بیان اینکه صبح روز 27 تیر ماه، کارگاه تخصصی ترجمه برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: برای بعدازظهر روز دوم یعنی 27 تیر ماه برنامه ارومیه‌گردی تدارک دیده شده و هنرمندان مهمان از اماکن تاریخی مسجد ارومیه، بنای سه گنبد دیدن می‌کنند.

نوروزی ادامه می‌دهد: بازدید از موزه مردم‌شناسی ارومیه و منطقه تفریحی گردشگری بند از دیگر برنامه‌های جنبی دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره است.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره می‌افزاید: اختتامیه جشنواره از ساعت 19 تا 21 روز سه‌شنبه 27 تیر ماه در تالار وحدت مجتمع فرهنگی هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه برگزار می‌شود.

نوروزی دبیر اجرایی جشنواره و رئیس حوزه هنری ارومیه اضافه می‌کند: کار تبلیغات جشنواره از هفته‌های گذشته آغاز شده است و علاوه بر نصب بنرهای شهری که انجام شده پرچم‌های جشنواره را هم در محل‌های نصب پرچم در شهر ارومیه، قرار داده‌ایم.

نوروزی همچنین از نصب بنرها و پوسترهای دهمین جشنواره ادبی جوان در ادارات ارومیه و اتوبوس‌های این شهر خبر داده و اظهار می‌دارد: بنرها و پوسترهای جشنواره در همه ادارات ارومیه و همچنین در محل‌های نصب آگهی‌های شهری قرار گرفته است.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در پایان می‌گوید: ارگان‌های استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیمای استان آذربایجان‌غربی و شورای شهر و شهرداری ارومیه در برگزاری این جشنواره با ما همکاری و مشارکت داشته‌اند.

بنا به سنت برپایی تمام این جشنواره‌ها از سه چهره شاخص ادبی استان آذربایجان‌غربی تجلیل به عمل می‌آید همان طور که در نهمین دوره جشنواره نیز از سه تن از نویسندگان به نام استان، بهروز سپیدنامه، حبیب‌الله بخشوده و جلیل صفربیگی تجلیل به عمل آمد و این برنامه‌ یکی از ویژگی‌های بارز این جشنواره است.

انتشار کتاب «لوح مشق» ویژه آثار برگزیدگان جشنواره

از دیگر اقدامات صورت گرفته در این جشنواره انتشار آثار برگزیدگان بخش‌های مختلف دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در قالب کتاب ویژه این جشنواره، با نام «لوح مشق» است که همزمان با مراسم افتتاحیه در ارومیه توزیع می‌شود.

آثار برگزیدگان نهایی جشنواره دهم سوره در بخش‌های «شعر کلاسیک»، «شعر نو»، «داستان بزرگسال» و «ادبیات کودک و نوجوان» همزمان با برگزاری این جشنواره در قالب ویژه نامه جشنواره با نام «لوح مشق» ارائه می‌شود که در این کتاب هر یک از داوران بخش‌های مختلف در یک نوشتار کوتاه، نظر خود را درباره جشنواره امسال و وضعیت شعر و داستان جوان ایران، آسیب‌های جشنواره، نحوه داوری و کیفیت آثار بیان کرده‌اند.

برپایی هفت کارگاه تخصصی ادبیات در روزهای برگزاری جشنواره

به تجربه ثابت شده امکان استفاده از تجربیات پیشکسوتان عرصه نویسندگی در نشست‌های غیررسمی بیش از نشست‌های رسمی و کاربردی بوده است به طوری که صمیمیت موجود در این برنامه‌ها منجر به نتایج بیشتری شده است بر این اساس در این دوره از جشنواره نیز شاهد برگزاری کارگاه‌هایی خواهیم بود به طوری که  هفت کارگاه تخصصی شعر و داستان در دو روز برگزاری دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره برپا می‌شود.

در نوبت صبح «کارگاه شعر»، «کارگاه قصه» و «کارگاه ادبیات کودک و نوجوان» پس از برگزاری آئین افتتاحیه این جشنواره برگزار می‌شود.

سه کارگاه « عصر شعر»، «عصر قصه» و «کارگاه سیمرغ» برنامه‌های بعد از ظهر روز نخست جشنواره خواهد بود.

آخرین کارگاه این جشنواره «کارگاه تخصصی ترجمه» خواهد بود که 27 تیر ماه در نوبت صبح برگزار می‌شود.

آیین افتتاحیه جشنواره در «فرهنگسرای جوان ارومیه» و مراسم اختتامیه آن در «تالار وحدت» مجتمع فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان‌غربی در نظر گرفته شده است.

هیئت داوران این دوره از جشنواره در بخش داستان کودک و نوجوان شامل «حسین فتاحی» و «عبدالمجید نجفی» و در بخش شعر کودک و نوجوان  «احمد خدادوست»، «جعفر ابراهیمی» و «افسانه شعبان‌ن‍‍ژاد» خواهند بود.

همچنین در بخش شعر کلاسیک، «سعید بیابانکی»، «ناصر فیض» و «رضا اسماعیلی» و در بخش شعر سپید و نیمایی، «سیدعلی میرافضلی»، «موسی بیدج» و «مجید نظافت» و در بخش داستان کوتاه بزرگسال «یوسف علیخانی»، «محمدرضا بایرامی» و «محمد مهدی شجاعی» داوری آثار را بر عهده داشته‌اند.

همچنین مجتبی رحماندوست، امیرحسین فردی، موسی بیدج، احمد بیگدلی، محمدرضا بایرامی، اسماعیل امینی، فاضل نظری، یوسف علیخانی، احمد خدادوست، حسین فتاحی، ناصر فیض، رضا اسماعیلی، سعید بیابانکی، هادی حکیمیان، محمدعلی قاسمی، محمد مهدوی شجاعی،‌ بهروز سپیدنامه و علی داوودی از مهم‌ترین چهره‌های ادبی حاضر در این دوره از جشنواره به شمار می‌روند.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره در داوری بخش داستان ملاک‌هایی چون «طرح و ساختار»، «شخصیت پردازی»، «خلاقیت و نوآوری»، «پرداخت داستانی»، «نثر و زبان»، «تناسب محتوا با مخاطب»، «موضوع» و «درونمایه داستان با توجه به مبانی تفکر دینی» و در داوری بخش شعر نیز «فرم»، «زبان»، «تصویرپردازی»، «نظم ارگانیکی»، «اندیشه»، «تکنیک» و «خلاقیت» مورد توجه داوران قرار گرفته است.

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول