اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد

اجرای طرح حلقه‌گذاری پرندگان جوجه آور در خوزستان

خبرگزاری فارس: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از اجرای طرح حلقه گذاری پرندگان جوجه آور برای نخستین بار در استان خبر داد.

اجرای طرح حلقه‌گذاری پرندگان جوجه آور در خوزستان

سیدعادل مولا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه برای نخستین بار در استان پروژه‌ای تحت عنوان حلقه‌گذاری پرندگان جوجه آور تعریف شده است، هدف از اجرای این پروژه را شناسایی پرندگان جوجه آور خوزستان، مسیر مهاجرت، برآورد جمعیت و تنوع گونه‌ای این پرندگان عنوان کرد.

وی توضیح داد: حلقه‌ها شامل آمار و اطلاعات ثبت شده در مورد محل و زمان جوجه آوری و خروج از تخم، بیومتری پرنده (روش اندازه گیری طول بال، پا‌ها، دم و وزن پرندگان) همچنین تیم حلقه‌گذاری است.

مولا گفت: این پروژه طی سه فاز انجام می‌شود که فاز نخست آن به منظور حلقه‌گذاری پرندگان جوجه آور «کاکایی صورتی» در تالاب بین‌المللی شادگان و تالاب خرمشهر (ناصری) اجرا شد.

مولا افزود: فاز نخست از 28 اردیبهشت امسال تا پایان خرداد ماه به طول انجامید و طی آن 191 قطعه پرنده شناسایی و حلقه گذاری شد.

وی اظهار کرد: فاز دوم این طرح، حلقه‌گذاری پرندگان جوجه آور جزایر خورموسی (جزایر قبر ناخدا و دارا) نظیر «سلیم خرچنگ خوار» و «پرستوی دریایی پشت تیره» را شامل می‌شود.

به گفته وی، طرح شناسایی محل جوجه‌آوری پرندگان دریایی با استفاده از کار‌شناسان و اساتید مجرب دانشگاه از اوایل تیر ماه تا پایان تیر اجرا می‌شود و در این مرحله حدود 700 حلقه پیش‌بینی شده است.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: فاز سوم این طرح برای حلقه‌گذاری «فلامینگو» در تالاب بین المللی شادگان انجام می‌گیرد.

خوزستان بیش از 950 گونه گیاهی شناخته شده مرتعی و درختی دارد و از تنوع جانوری قابل توجهی برخوردار است. صرف‌نظر از گونه‌های مختلف بندپایان، در خوزستان چهار گونه دوزیست وجود دارد که 20 درصد دوزیستان ایران را شامل می‌شود، این استان 75 گونه خزنده معادل 40 درصد خزندگان کشور؛ 56 گونه آبزی، معادل 30 درصد؛ 284 گونه پرنده معادل 53 درصد و 60 گونه پستاندار معادل 28 درصد گونه‌های مشابه در کشور را در خود جای داده است.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول