اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی شهرستان زنجان:

6000 تن برنج در شهرستان زنجان برداشت می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون جهاد کشاورزی شهرستان زنجان گفت: در مجموع 6 هزار تن برنج در شهرستان زنجان برداشت می‌شود.

6000 تن برنج در شهرستان زنجان برداشت می‌شود

حسام‌الدین امیرمقدمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: شهرستان زنجان رتبه نخست استان را در زمینه تولید و سطح زیر کشت برنج دارد.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت برنج در شهرستان زنجان یک هزار و 650 هکتار برآورد شده است، خاطرنشان کرد: پنج درصد از اراضی آبی شهرستان زیر کشت این محصول است.

مسئول امور زراعت جهاد کشاورزی شهرستان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان زنجان دو رقم برنج علی کاظمی و گرده (چمپا) کشت می‌شود، اضافه کرد: سطح زیر کشت برنج گرده 65 درصد و برنج کاظمی 35 درصد اعلام شده است.

وی با اشاره به آغاز آماده‌سازی و شخم‌زدن زمین برای کشت برنج در شهرستان زنجان از پانزدهم اسفند ماه سال گذشته شده تا پانزدهم فروردین ماه سال جاری تصریح کرد: برداشت این محصول نیز از نیمه نخست شهریور ماه آغاز می‌شود.

امیرمقدمی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت برنج در شهرستان زنجان در روستاهایی چون قره‌بوطه، قیتول، مشمپا، حصار، شکورچی و روستاهای بالا دست حصار است، ادامه داد: در روستاهایی چون دولاناب و رجعین نیز محصول برنج کشت می‌شود که در سال‌های اخیر میزان کشت در این دو روستا کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه متوسط برداشت برنج در هر هکتار در شهرستان زنجان 3.5 تن است، یادآور شد: در مجموع میزان برداشت برنج در سال جاری 6 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

مسئول امور زراعت جهاد کشاورزی شهرستان زنجان با بیان اینکه برنج علی کاظمی و گرده از نظر کیفیت و طعم از جمله بهترین و مطلوب‌ترین برنج‌ها محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر با مشکل کارخانه‌های سنتی و شکستگی برنج در این کارخانه‌ها مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه درصدد جذب سرمایه‌گذار به منظور ایجاد دو واحد کارخانه‌ مدرن در منطقه هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از سرمایه‌گذاران در حال تشکیل پرونده برای احداث کارخانه است.

امیرمقدمی با اشاره به اینکه علاوه‌ بر بازار داخلی استان زنجان، استان کردستان از جمله مشتریان برنج گرده به شمار می‌رود، اضافه کرد: برنج علی کاظمی نیز بیشتر در استان و در برخی از مناطق آذربایجان‌شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخشی از آن نیز بدون دخالت بخش دولتی به استان‌هایی چون گیلان صادر می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: برنج گرده نسبت به شوری آب، تنش خشکی و باد سرد مقاوم‌تر از برنج علی کاظمی است.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول