اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی:

گریز از فشارهای زندگی عامل موثر گرایش جوانان به مواد مخدر است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با اشاره به عوامل موثر در گرایش جوانان به مواد مخدر گفت: گریز از فشارهای زندگی عامل موثر گرایش جوانان به مواد مخدر است.

گریز از فشارهای زندگی عامل موثر گرایش جوانان به مواد مخدر است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، بعدازظهر امروز خانه فرهنگ دولت آباد به منظور ارتقاء دانش و افزایش مهارت‌های شهروندان در پیشگیری از اعتیاد کارگاه آموزش "روش‌های پیشگیری و درمان اعتیاد" را برگزار کرد.

کارشناس ارشد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این کارگاه گفت: تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که به انواع مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده‌اند، اغلب نخستین تجربه‌شان را به صورت تفریحی و در دوران نوجوانی کسب کرده و به تدریج اعتیاد آنان، از حالت تفریح خارج شده و با تکرار و زیاد شدن میزان مصرف، معتاد شده‌اند.

فرهاد عبادی افزود: عوامل متعددی موجب اعتیاد جوانان می‌شوند که مهمترین آنها شامل زمینه‌های خانوادگی، فقر اقتصادی، عدم آگاهی و کم سوادی، اختلاف خانوادگی، خصوصیات فردی و فشار دوستان و هم سالان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به رغم این که به ظاهر بین فقر مادی و اعتیاد به مواد مخدر هیچ ارتباطی وجود ندارد ولی عامل مهمی در معتاد شدن جوانان جامعه است، زیرا با وجود فقر و نداری امکان دسترسی به بسیاری از امکانات آموزشی را از دست می‌دهند و موجب می‌شود به سمت و سوی فروش مواد مخدر و امکان استفاده از آن قرار گیرند.

عبادی عنوان کرد: افرادی که از سواد و تحصیلات کمتری برخوردارند، آسیب‌پذیرتر از افرادی هستند که نسبت به مضرات و تاثیرات سوء مواد مخدر آگاهی دارند و بر اساس آمار 66 درصد افراد معتاد، سوادی در سطح ابتدایی و کمی نیز در سطح متوسطه داشته‌اند.

کارشناس ارشد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: نوجوانانی که والدین شان دچار مشکلات و مسائل اخلاقی رفتاری هستند، بیشتر در معرض خطر اعتیاد و مصرف مواد مخدر هستند. مشکلات رفتاری خانوادگی منجر به عدم امنیت و فشار روانی بر جوانان و نوجوانان می‌شود و آنان را از محیط امن خانواده دور می‌سازد. همین امر موجب ارتباط بیشتر او با دوستان و گاه افراد مسئله داری می‌شود که زمینه ساز بسیاری از مسائل اجتماعی بعدی می‌شوند.

وی افزود: در خیلی از موارد مشاهده می‌شود، نوجوانان و جوانانی که مضطرب، پریشان و منزوی هستند، مرتب دچار شکست‌های گوناگون تحصیلی اجتماعی می‌شوند و عزت نفس، خویشتن داری و اعتماد به نفس شان را از دست می‌دهند و به سیگار، الکل، مواد مخدر و... به عنوان مفری برای رهایی از این مشکلات روی می‌آورند.

عبادی گفت: گروهی از نوجوانان به دلیل سازگاری با دوستان و همسالان شان و یک رنگ شدن با آنها چنان موجودیت فردی خانوادگی خود را فراموش می‌کنند که در برابر هر تقاضایی سر تسلیم فرود می‌آورند. هر چه ارتباط بین والدین و فرزندان نوجوان شان کاهش یابد، ارزش همسالان و روابط گروهی برای آنان بیشتر می‌شود.

کارشناس ارشد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به عوامل خانوادگی مؤثر در گرایش جوانان به سوی مواد مخدر پرداخت و افزود: مصرف توسط اعضاء خانواده، تشنج و در گیری در خانوده، تحقیر شخصیت فرزندان در خانواده، عدم ارضاء عاطفی فرزند ان در محیط خانواده، عدم اجازه اظهار نظر و بیان آزاد به فرزندان در خانواده و گریز از تنش‌ها و فشارهای ناشی از محیط زندگی، عوامل خانوادگی موثر در گرایش جوانان به مواد مخدر است.

وی در ادامه به مهم‌ترین نشانه‌ها و علائم هشداردهنده اعتیاد پرداخت و گفت: تغییر ساعات خواب و بیداری، بی‌تفاوتی نسبت به خانواده و ارزش‌های حاکم بر آن، هم‌نشینی با افراد جدید و مشکوک، پرخاشگری قانون شکنی و انجام رفتارهای غیر مسئولانه و قرمزی چشم‌ها و آبریزش بینی از نشانه‌ها و علائم هشداردهنده فرد معتاد است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول