اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه شاهرود:

بصیرت رمز موفقیت در جنگ نرم است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه و دانشگاه شاهرود گفت: در جنگ نرم، ابزار دشمنان نامرئی است و فقط با سلاح شناخت و بصیرت می‏‌توان موفق بود.

بصیرت رمز موفقیت در جنگ نرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حجت‏‌الاسلام حمید شریعتی در گردهمایی بزرگ اصناف شهرستان شاهرود اظهار داشت: یکی از شیوه‏‌های جنگی، جنگ نرم است و جنگ روانی شاخه‏‌ای از آن به شمار می‏‌آید.

وی افزود: در جنگ نرم، به جای ابزارهای جنگی متعارف چون توپ و تانک، از ابزارهای فرهنگی تاثیرگذار بر فکر، اندیشه، عواطف و احساسات انسانی بهره گرفته می‏‌شود.

استاد حوزه علمیه شاهرود خاطرنشان کرد: این شیوه جنگی از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته و همواره از سوی انسان‏ها در جنگ‏‌ها به عنوان یک ساز و کار مؤثر مورد توجه بوده و تنها تفاوتی که می‏‌توان در میان جنگ‏‌های نرم در دوران گذشته و عصر معاصر یافت، تفاوت در ابزارها و روش‏‌های آن است.

وی بیان داشت: اصولاً بهره‏‌گیری از هر نوع ابزاری در جنگ نرم بر این پایه و محور قرار می‏‌گیرد که بر اندیشه و احساسات مخاطب تأثیر گذاشته و او را مرعوب خود سازد و بدون آنکه واکنشی از خود نشان دهد، تسلیم دشمن شده و یا در مسیر خواسته‏‌های او گام بردارد.

استاد دانشگاه شاهرود در ادامه با اشاره به سخنی از رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در جمله‏‌ای می‏‌فرمایند که دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطاتی پیشرفته و با شایعه و دروغ‏‌پراکنی و استفاده از برخی بهانه‏‌ها، میان آحاد مردم تردید، بدبینی و اختلاف ایجاد کند.

شریعتی ادامه داد: آموزه‏‌های قرآنی به جنگ نرم در حوزه دشمن‏‌شناسی و مقابله با دشمن توجه داشته و آیات بسیاری به این مسئله از دو زاویه مختلف نگریسته است؛ به این معنا که اگر دشمن برخی از ساز و کارهای جنگ روانی را در جنگ نرم به کار می‏‌گیرد، جامعه اسلامی نیز در دفاع و مقابله با دشمن باید از همه امکانات بهره گیرد و در جنگ نرم، مقابله به مثل عمل کند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: مؤمنان به حکم تقوای الهی، باید از هرگونه رفتارهای ضد اخلاقی و عقلانی که هنجارها و ارزش‏‌های اساسی بشریت را تضعیف می‏‌کند یا از میان برمی‏‌دارد، پرهیز کنند.

وی گفت: دین خطوط قرمزها و محدودیت‏‌هایی را برای این مقابله به مثل در همه حوزه‏‌ها از جمله جنگ نرم معین کرده است که بر اساس آن مومنان نمی‏‌توانند از مرزها گذر و همانند دشمنان خدا و دین، عمل کنند.

استاد حوزه علمیه شاهرود اضافه کرد: خداوند در تحلیل روش‏‏‌شناسی و رفتارشناسی دشمنان اسلام و توحید به این نکته توجه می‏‌دهد که دشمنان اسلام، به سبب همدلی و مشابهت و همانندی در فکر و اندیشه، یکسان و همانند هم عمل می‏‌کنند.

وی تصریح کرد: از این رو، بخش زیادی از آیات قرآنی به گزارش‏‌های تاریخی از رفتارهای دشمنان و تحلیل علل، عوامل، اهداف و مانند آن اختصاص یافته است؛ زیرا با تحلیل آن امور به آسانی می‏‌توان رفتارهای دشمنان عصر حاضر را تحلیل و ارزیابی کرد و توصیه‏‌های مناسب برای مقابله و مواجهه با آن ارائه داد.

شریعتی با اشاره به اختلاف جنگ‏‌های نرم گذشته و حال افزود: تنها اختلافی که میان جنگ‏‌های نرم در گذشته و حال می‏‌توان یافت، تفاوت در ابزارها و روش‌هایی است که از سوی دشمنان مورد بهره‏‌برداری قرار می‏‌گیرد؛ زیرا انسان‏‌ها هر روز به ابزارهای جدیدی دست می‏‌یابند که در گذشته غیرقابل دسترسی بود.

وی با بیان اینکه فرهنگ و تمدن بشری همان گونه که به سوی کمال پیش می‏‌رود در ابزارها نیز کمال می‏‌یابد، تصریح کرد: دشمنان توحید و عدالت و اسلام نیز در مقابل، هر روز بیش از گذشته تلاش می‏‌کنند تا با استفاده از ابزارهای نوین، سد راه اهداف کمالی و عدالت‏‌خواهانه توده‏‌های مردم به ویژه مسلمانان و مومنان شوند.

استاد حوزه علمیه شاهرود بیان داشت: یکی از مهم‏ترین اتهاماتی که همواره به پیامبران از سوی دشمنان ایشان زده می‏‌شد، عنوان شاعری بود؛ این اتهام از آن رو زده می‏‌شد که آموزه‏‌های آنان را در حد سخنانی برای تحریک عواطف و احساسات پایین آورند و به مردم بقبولانند که آموزه‏‌های آنان بیرون از دایره عقلانیت است و نمی‏‌تواند عامل خوشبختی و سعادت ایشان و دستور درست زندگانی بشر باشد.

وی گفت: دشمنان برای تحقیر و تمسخر پیامبران، خود از ابزار شعر بهره می‏‌بردند و این اشعار را به گونه‏‌ای می‏‌سرودند که مخاطبان از انتساب خود به پیامبران و عنوان پیرو بودن شرم کنند.

شریعتی افزود: در جهان امروز، ابزارهایی که برای جنگ نرم مورد استفاده قرار می‏‌گیرد از تنوع و تعدد بسیاری برخوردار است.

وی روزنامه‏‌ها، تلفن‏‌های همراه، ماهواره‏‌ها، رسانه‏‌های همگانی و اینترنت و شبکه جهانی ماهواره‏ای را از مهم‏ترین ابزارهای جنگ نرم عنوان کرد و گفت: این ابزار در بسیاری از کشورها و ملت‏‌ها تأثیرات مخرب خود را گذاشته و زمینه را برای تسلط جهان‌خواران و دشمنان مردم فراهم آورده است و ما باید هوشیار باشیم و به خوبی با این ابزار آشنا شده و راه مقابله با آن را فراگیریم.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول