اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی (ره):

گام اول مقابله با جنگ نرم تولید علم است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درباره مدیریت منابع انسانی جهان اسلام و مقابله با جنگ نرم دشمنان گفت: گام اول در این‌باره تولید علم و بعد انتقال این علم به دیگران است.

گام اول مقابله با جنگ نرم تولید علم است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام علی مصباح صبح امروز در کارگاه آموزشی طرح معرفت با عنوان "معرفت‌شناسی" که در هتل پارس مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: در مورد تخصص و مهارت در علم پزشکی، مرجع باید خود پزشکان، دانشمندان و محققان علم پزشکی باشند، اما زمانی که موضوعاتی مطرح شود که مربوط به احکام شرعی اسلام باشد باید به دین اسلام مراجعه شود.

وی افزود: در این‌باره اصل مساله از سوی پزشکان مطرح و پاسخ سئوالات از سوی مراجع دین اسلام ارائه می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مورد برخی روایات که به مسائل پزشکی اشاره شده است، خاطرنشان کرد: به عقیده من وظیفه دین تشریح مسائل پزشکی و اینکه راه علاج بدنی انسان‌ها را آموزش دهد نیست، چرا که خداوند برای شناخت این بخش از حقایق راه‌هایی در اختیار انسان‌ها قرار داده که اگر از آنها درست استفاده کنند، می‌توانند مشکلات را بررسی و برطرف کنند.

مصباح با تاکید بر اینکه وظیفه دین اسلام پرداختن به موضوع سعادت انسان‌ها است، در مورد روایات اشاره شده به مسائل علمی و پزشکی گفت: این اشاره‌ها نه به‌ عنوان وظیفه دینی ائمه معصومین، بلکه به دلیل اینکه آنان مرجع مردم بودند، اشاره شده و تنها جنبه راهنمایی به مردم را داشته است.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد این سخنان ائمه درباره علم پزشکی به ‌عنوان مرجع قرار بگیرد باید به صورت تخصصی و فقهی بررسی شود و اسناد روایات، معانی و اینکه چه مقدار قابل اعتماد است را مشخص کنیم.

وی درباره مدیریت منابع انسانی جهان اسلام و مقابله با جنگ نرم دشمنان خاطرنشان کرد: گام اول در این‌‌باره تولید علم و بعد انتقال این علم به دیگران است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: ما در صورتی می‌توانیم اقصاددانان جهان اسلام را کنار هم جمع کنیم و این کار مفید باشد که تئوری منسجم اقتصادی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما ناظر بر علومی هستیم که ارزش‌ها و باورهایمان در محتوای آنها تاثیر دارد که می‌توان در این راستا به علومی چون اخلاق، سیاست، اقتصاد، مدیریت و حقوق اشاره کرد.

مصباح افزود: مباحث خداشناسی، انسان‌شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و سیاست از مبانی معرفت دینی هستند که به صورت منظومه فکری مطرح می‌شوند.

وی اکثر شبهات و مشکلات فکری و دینی دانشجویان را عدم وجود این منظومه فکری دانست و متذکر شد: اگر ارتباط این منظومه فکری در بین انسان‌ها مطرح و ترویج شود می‌تواند انسان‌هایی اندیشمند و دارای زیرساخت فکری قوی تربیت و آموزش دهد تا به سوالات جدید و شبهات پاسخ دهد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول