اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک عنوان کرد

ضرورت تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی آبیک

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک بر ضرورت تغییر الگوی کشت و تناوب کشت محصولات در اراضی کشاورزی این شهرستان از سوی کشاورزان تأکید کرد.

ضرورت تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی آبیک

بیژن لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک گفت: 80 در‌صد از کشاورزان در امر کشت غلات هستند، لذا در صدد هستیم که الگوی کشت را به تدریج در بین کشاورزان تغییر داده تا بتوانیم مشکل تراکنش را مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی به آیش و تناوب کشت نیاز دارند، افزود: با تغییر الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان به سمت گسترش نباتات علوفه‌ای نظیر یونجه، خللر و ماشک و کشت دانه‌های روغنی کلزا و آفتابگردان و حبوبات علاوه بر این که از تک‌محصولی بودن خارج می‌شویم، با توجه به ظرفیت‌های مصرف در شهرستان منبع درآمدی مناسبی برای کشاورزان ایجاد می‌شود.

این مسئول از برداشت محصول گندم از مزارع شهرستان آبیک خبر داد و گفت: 17 هزار هکتار از اراضی شهرستان سطح زیر کشت گندم آبی و یک‌هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت گندم دیمی قرار دارند که پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 80 هزار تن گندم استحصال شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اضافه کرد: با توجه به شرایط جوی نامساعد هنگام کاشت گندم و ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان، خوشبختانه کاهش چندانی در میزان سطح زیر کشت نداشته‌ایم و میزان کاهش نسبت به سال گذشته کمتر از پنج در صد بوده است.

لطفی بیان کرد: د‌ر سال زراعی امسال علاوه بر تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان در زمینه کشت گندم اعم از کودهای شیمیایی، بذرهای اصلاح شده با عملکرد بالا، اجرای برنامه‌های آموزشی، کشت مزارع الگویی با ارقام جدید نظیر پیشگام وسیوند‌، اجرای خاک‌ورزی حفاظتی در سطح بیش از چهار هزار هکتار از مزارع گندم، به‌کارگیری کارشناسان بخش خصوصی زراعت در سطح چهار هزار و 400 هکتار، تشکیل کمیته پیش آگاهی در راستای مبارزه با آفت سن گندم و نظارت بر انجام مبارزه اصولی سن در سطح بیش از 18 هزار هکتار نقش مهمی د‌ر افزایش آگاهی کشاورزان و افزایش عملکرد محصول گندم و د‌‌ر نهایت افزایش و پایداری تولید محصول کشاورزان داشته است.

ضرورت افزایش احداث سیلوی گندم در آبیک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک با بیان اینکه یک سیلوی گندم با ظرفیت 30 هزار تن در شهرستان آبیک وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان رتبه نخست گندم را در استان قزوین داراست، احداث یک سیلو با ظرفیت 100 هزار تن با حمایت دولت ضروری است چرا که تحقق این امر سبب کاهش هزینه حمل و نقل کشاورزان در فصل برداشت گندم، به دست آمدن آمار دقیق تولید گندم و ایجاد اشتغال‌زایی و صرفه جویی در زمان کشاورزان شهرستان می‌شود.

لطفی افزود: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در احداث سیلوی گندم باید جدیت و آورده لازم را داشته باشند تا با معرفی به صندوق توسعه کشاورزی می‌توانند از تسهیلات لازم بهره‌مند شوند.

وی خاطر‌نشان کرد: در خصوص احداث سیلوی گندم متأسفانه سه زمین تعیین و به سرمایه‌گذاران واگذار شد، ولی فقط به دیوار‌کشی و تسطیح زمین اکتفا شد و به دلایلی به طور عملی اقدامی انجام نشد.

این مسئول با بیان اینکه در زمین محصول کلزا رتبه اول را در استان قزوین داریم اذعان کرد: 2 هزار و 36 هکتار از اراضی شهرستان آبیک زیر سطح کشت محصول کلزا قرار دارند که پیش‌بینی می‌کنیم 2 هزار و 500 تن کلزا از مزارع استحصال کنیم.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول