اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال جهاد کشاورزی کردستان:

ایستگاه قاملو محل اصلی اجرای پروژه‌های تحقیقات کشاورزی دیم است

خبرگزاری فارس: رئیس بخش تحقیقات تهیه بذر مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان گفت: ایستگاه تحقیقات کشاورزی قاملو محل اصلی اجرای پروژه‌های تحقیقات کشاورزی دیم به ویژه غلات است.

ایستگاه قاملو محل اصلی اجرای پروژه‌های تحقیقات کشاورزی دیم است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، غلات به عنوان پرمصرف‌ترین دانه‌های خوراکی همواره با تنش‌های محیطی و غیرمحیطی از جمله سرما و خشکی مواجه بوده‌اند.

دسترسی به ارقام پرمحصول و مقاوم به این تنش‌ها با پایداری عملکرد مناسب و انجام تحقیقات به‌نژادی برای دیم‌زارهای کشور یکی از ضروریات بخش کشاورزی است که در همین راستا پنج ایستگاه تحقیقات کشاورزی عمده در کشور وجود دارد که تاکنون موفقیت‌هایی را کسب و به مزارع کشاورزی انتقال داده است.

یکی از این ایستگاه‌ها، ایستگاه تحقیقاتی قاملو به وسعت 134 هکتار است که با توجه به اهمیت کاشت غلات نظیر گندم و جو در دیم‌زارهای یک میلیون هکتاری استان کردستان، این ایستگاه با یافته‌های تحقیقاتی در 3 بخش آب و خاک، گیاه‌پزشکی و اصلاح بذر و تهیه نهال، سالیانه مقادیر قابل توجهی از بذور پرورشی غلات دیم استان را تولید نموده و با توزیع این بذور در مزارع کشاورزان، همواره موجب حفظ خلوص ژنتیکی این ارقام شده است.

رئیس بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان عصر امروز در جریان بازدید تعدادی از اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی ایران از ایستگاه تحقیقات کشاورزی قاملو گفت: ایستگاه تحقیقات کشاورزی قاملو با مساحت بیش از 130 هکتار در 25 کیلومتری شهرستان قروه و 75 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.

علی حسامی افزود: ایستگاه قاملو در سال 1351 با هدف انجام تحقیقات به‌نژادی غلات دیم و گزینش لاین‌های مناسب برای دیم‌زارهای استان کردستان و تکثیر بذور پایه و مادری گندم و جو تأسیس شد و نزدیک به 40 سال از سابقه فعالیت تحقیقاتی در این ایستگاه می‌گذرد و محل اصلی اجرای پروژه‌های تحقیقات کشاورزی دیم به ویژه غلات (گندم و جو ) و دانه‌های روغنی است.

وی گفت: در حال حاضر علاوه بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی دیم، بخش‌های تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب و گیاه پزشکی در این ایستگاه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سالیانه بیش از 65 هکتار از اراضی ایستگاه به تکثیر رده‌های مختلف بذور پرورشی گندم و جو اختصاص می‌یابد که طی سال‌های اخیر با توجه به شرایط خشکسالی و لزوم تولید بذور پرورشی با کیفیت، حدود 100 هکتار از اراضی ایستگاه به سیستم آبیاری بارانی کلاسیک ثابت تجهیز شد.

حسامی تاکید کرد: با توجه به اهمیت و سطح زیرکشت غلات(گندم و جو) در دیم‌زارهای استان کردستان و لزوم دسترسی به ارقام پر محصول و مقاوم به تنش‌های زنده و غیرزنده( به ویژه سرما و خشکی) با پایداری عملکرد مناسب، انجام تحقیقات به‌نژادی و گزینش لاین‌های مناسب برای دیم‌زارهای استان یکی از ضروریات بخش تحقیقات کشاورزی است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای ایستگاه تحقیقات دیم قاملو به نحوی است که زمینه را برای انجام چنین تحقیقاتی فراهم می‌نماید که سال گذشته حدود 180 تن بذر اصلاح شده گندم رقم سرداری و آذر 2 و جو آبیدر در این ایستگاه تولید و در بین کشاورزان منطقه توزیع شد.

جدیدترین تحقیقات این ایستگاه بر روی رقمی از گندم به نام گندم دروم یا گندم صنعتی است که مصرف عمده آن در کارخانه‌های تولید ماکارونی است.

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول