اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهاد کشاورزی قزوین:

برداشت گندم از مزارع کشاورزی استان قزوین آغاز شد

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برداشت گندم از 189 هزار و 939 هکتار از اراضی کشاورزی استان آغاز شده است.

برداشت گندم از مزارع کشاورزی استان قزوین آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، حسن جلیلوند افزود: از این میزان سطح زیر کشت حدود 75 هزار و 238 هکتار گندم دیم و 71 هزار و 309 هکتار گندم آبی است.

وی پیش‌بینی کرد: از این میزان اراضی بیش از 342 هزار تن گندم برداشت شود.

جلیلوند در ادامه به فعالیت‌های شاخص در تولید محصول گندم اشاره کرد و گفت: تعداد 21 شرکت فنی و مشاوره­‌ای با اعتبار بالغ بر یک هزار و 438 میلیون ریال برنامه عملیاتی گندم و جو آبی و دیم را در قالب 5 پروژه با تخصیص اعتباری بالغ بر یک هزار و 30 میلیون ریال برنامه­‌ریزی و اجرا شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: این سازمان در زمینه پروژه مساعدت در ساماندهی بذر با توجه به تنگناها و مشکلات مالی دیم‌کاران به منظور افزایش کیفیت بذر خود مصرفی، بوجاری و ضدعفونی این بذور در قالب مساعدت­‌های دولتی مورد حمایت ویژه قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی به منظور واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی در حال حاضر کل تولید بذر مورد نیاز استان توسط بخش خصوصی و با نظارت دقیق مرکز تحقیقات انجام می­‌شود.

جلیلوند گفت: براساس برنامه کمیته بذر کشور هر ساله 30 درصد از بذر مورد نیاز استان قزوین در قالب طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده تولید و در بین کشاورزان گندم­‌کار استان توزیع می­‌شود.

به گفته وی همچنین در خصوص بذور خودمصرفی کشاورزان، سازمان جهادکشاورزی با تجهیز واحدهای بوجاری سیار در سطح مراکز خدمات به‌طور رایگان اقدام به بوجاری و ضدعفونی بذور کرده که این بخش از برنامه با استقبال خوب کشاورزان همراه بوده که نتیجه بسیار مناسبی نیز در افزایش راندمان در واحد سطح داشته است.

وی بیان داشت: ضدعفونی و معرفی ارقام متحمل به بیماری­‌های رایج مانند سیاهک پنهان و آشکار و همچنین زنگ غلات از موارد بسیار مهم در تولید بذر بوده که هر ساله با معرفی لاین­‌های مقاوم و حذف لاین­‌های حساس به انواع بیماری­‌های مهم در دستور کار کارشناسان زراعت و تحقیقات است که در این راستا طرح‌های متعددی در زمینه بررسی سازگاری ارقام گندم و جو از جمله ارزیابی مشارکتی 3 رقم برتر دیم اجرا شد.

جلیلوند ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری براساس برنامه مصوبه کمیته بذر کشور بیش از 7000 تن انواع بذور گندم و جو (آبی و دیم) در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده تولید شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی قزوین یکی از ابزارهای رسیدن به اهداف کشاورزی پایدار و نوین، افزایش دانش فنی و آگاهی زارعین، احداث مزارع الگویی دانست و گفت: زارعین باید با علوم نوین در خصوص زراعت همچون کشت ارقام مناسب و روش­‌های جدید زراعی آشنا شوند که در این راستا اعتباری بالغ بر 335 میلیون ریال با سطح 426 هکتار به مزارع الگویی اختصاص یافت.

جلیلوند گفت: با به‌کارگیری مناسب از ابزار و ادوات مکانیزه، اثرات این محدودیت‌ها به حداقل ممکن کاهش می‌یابد که در این راستا لزوم حداکثر بهره‌وری از ماشین آلات و ادوات موجود، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر بسزایی در کاهش میزان تلفات و ضایعات محصول، ارتقای بازدهی نهاده‌های مصرفی در تولید مانند (آب، بذر، کودشیمیایی، سموم، انرژی) و در نهایت نیل به تولید اقتصادی خواهد داشت.

انتهای پیام/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول