اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با آغاز سفرهای تابستانی

مدرسه تاریخی علیای فردوس مسافران را به خود می‌خواند

خبرگزاری فارس: با آغاز فصل تابستان و تردد مسافران مدرسه علمیه علیای شهرستان فردوس میزبان مسافران برای بازدید از این بنای تاریخی است.

مدرسه تاریخی علیای فردوس مسافران را به خود می‌خواند

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، مدرسه علمیه علیا مدرسه‌ای مربوط به دوره صفویه است که در شهر تاریخی تون و یا همان فردوس امروزی قرار دارد.

این مدرسه که دارای ساختار چهار ایوانی و پلان هشت‌ضلعی بوده در دوره صفویه و به دست فردی به نام میرعلی‌بیک ساخته شده ‌است.

مدرسه علیا تا پیش از زمین‌لرزه سال 1347 مورد استفاده طلاب و مدرسان علوم دینی بود‌ ولی امروزه به عنوان آثار تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.

از مشخصات بارز معماری این مدرسه تکرار فرم هشت ضلعی در قسمت‌های مختلف پلان آن است.

در حیاط مرکزی بنا نیز گودال باغچه‌ای هشت ضلعی ایجاد شده که در گذشته آب از یک سو وارد آن و از نقطه دیگر خارج می‌شده است.

مدرسه علیا دارای چهار ایوان و در سه طرف آن نیز حجره‌های طلاب ساخته شده است که به سبب معماری زیبای بنا در ایام تعطیلات نوروز و ایام تابستان همواره مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

شهرستان فردوس دارای بیش از 186 اثر تاریخی بوده که تاکنون 86 اثر تاریخی این شهرستان ثبت آثار ملی و 118 اثر تاریخی جدید نیز شناسایی شده است.

در نیمه نخست سال گذشته بیش از 6 میلیون مسافر و زائر از شهرستان فردوس عبور و از این تعداد بیش از یک‌میلیون و 700 هزار نفر از آثار تاریخی شهرستان فردوس بازدید کردند.

شهر تاریخی تون، مسجد جامع، مسجد و حمام کوشک، مسجد و آب‌انبار سیدی، مدرسه علیا، مدرسه حبیبیه و حمام سردشت از جمله آثار تاریخی به ثبت رسیده شهرستان فردوس است.

شهر فردوس مرکز شهرستان فردوس در فاصله 345 کیلومتری جنوب مشهد و 195 کیلومتری شمال غربی بیرجند و در مسیر محور اصلی ارتباطی استان‌های یزد، کرمان، اصفهان، بوشهر، هرمزگان و فارس به مشهد قرار دارد؛ این شهرستان تا سال 1308 تون نامیده می‌شد که پس از آن به فردوس تغییر نام داد و امروزه به سبب انار و زعفران مرغوب آن بسیار شناخته شده ‌است.

انتهای پیام/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول