اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری اردبیل:

اردبیل 3 برابر مصرف داخلی خود گندم تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری اردبیل گفت: با تلاش زارعان و کشاورزان قادر هستیم سه برابر مصرف داخلی استان اردبیل تولید گندم داشته باشیم که از این لحاظ اردبیل جزو استان‌های برتر کشور است.

اردبیل 3 برابر مصرف داخلی خود گندم تولید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ارژنگ عزیزی ظهر امروز در جلسه هماهنگی برداشت گندم و ذخیره‌سازی غلات در استانداری اردبیل اظهار داشت: سطح زیرکشت در سال جاری 285 هزار هکتار مزارع دیم و 83 هزار هکتار مزارع آبی است که پیش‌بینی می‌کنیم 700 تا 750 هزار تن تولید گندم در استان را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ بر اساس بر‌آوردهای اولیه از این میزان تا سقف 150 هزار تن برای بذر و مصرف داخلی کشاورزان نگهداری می‌شود و مابقی به عنوان مازاد بر مصرف به فروش می‌رسد.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه 300 هزار تن مازاد بر نیاز استان تولید غلات داریم که برای مصرف سایر استان‌ها ارسال می‌شود، بیان داشت: بعد از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش گندم، آرد و نان سیاست دولت این است که تصدی‌گری را به حداقل برساند و بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه آرد و نان را به بخش خصوصی واگذار کند.

عزیزی یادآور شد؛ قبل از هدفمند کردن یارانه‌ها سازمان غله و خدمات بازرگانی گندم مورد نیاز کارخانه‌های آرد‌سازی را به صورت امانی در اختیار آنها قرار می‌دادند که بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و حرکت به سمت آزاد‌سازی قیمت‌ها این وضعیت دچار تغییراتی شده است.

این مسئول عنوان کرد: صاحبان کارخانه‌ها به صورت توافقی از کشاورزان گندم با کیفیت و مرغوب خریداری کرده و ذخیره‌سازی می‌کنند تا آرد مورد نیاز نانوایان را تامین کرده و در اختیار آنها قرار دهند که نانوایان نیز مختار هستند از کارخانه‌هایی که آرد با کیفیت تولید می‌کنند خرید خود را انجام دهند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری اردبیل این اقدام را نوعی رقابت بین تولید‌کنندگان آرد و نان توصیف کرد و افزود: با این روند در سطح کشور خرید گندم از 9 میلیون و 908 هزار تن به 5 میلیون و 343 هزار تن رسیده و بعد از آزاد‌سازی قیمت‌ها بخش خصوصی 50 درصد کارهای خرید را به صورت مستقل انجام می‌دهد.

عزیزی در پایان سخنان خود این کاهش تصدی‌گری را زمینه‌ساز رقابت و توانمند‌سازی مجموعه‌های فعال دانست و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال خرید گندم تضمینی به رغم آمادگی کامل دولت کمتر از سال‌های گذشته اتفاق افتاده و بخش خصوصی بیشتر با قیمتی مناسب وارد بازار خرید شود.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول