اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مطرح کرد

نیاز به ایجاد مراکز ترک اعتیاد سیگار در کشور

خبرگزاری فارس: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت:‌ مرکز ترک اعتیاد سیگار در سطح کشور و استان اردبیل شکل نگرفته و نیاز آن نیز تاکنون احساس نشده است.

نیاز به ایجاد مراکز ترک اعتیاد سیگار در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسن قبادی ظهر امروز در مراسم روز بدون دخانیات در اردبیل اظهار داشت: مصرف دخانیات انواع مختلفی دارد که رایج‌‌ترین آن سیگار است و هر کس به صورت مستمر سه ماه مصرف روزانه سیگار داشته باشد به یقین اعتیاد به سیگار پیدا کرده و او را می‌توان معتاد به سیگار نامید.

وی به انواع مصرف دخانیات اعم از سیگار، قلیان و پیپ اشاره کرد و گفت: مضرات مصرف دخانیات از فرق سر تا انگشتان پا ثابت شده و مسلم است و برای پرهیز از این آسیب‌ها و تهدید جسمی باید از مصرف سیگار خودداری کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اعلام اینکه 15 درصد مردم دنیا و کشورمان سیگاری هستند، یادآور شد: از یک میلیارد و 200 میلیون نخ سیگار مصرف شده در دنیا 50 درصد آن در کشورهای در حال توسعه است به طوری که در ایران بین 7 تا 10 میلیون معتاد به سیگار وجود دارد که مصرف آنها به سیستم سلامت و نظام بهداشتی جامعه خسارت سنگینی وارد می‌کند.

قبادی سیگار را از مهم‌ترین تهدیدات سلامت جامعه و در تضاد با ورزش شادابی و تندرستی اعلام کرد و افزود: روزانه در کشورمان 65 میلیون نخ سیگار مصرف می‌شود که این میانگین به طور متوسط میلیارد‌ها تومان خسارت به اقتصاد و سلامت جامعه ما وارد می‌کند.

این مسئول به عوارض متعدد روانی، جسمی و عصبی مصرف سیگار اشاره کرد و بیان داشت: مصرف سیگار که بیش از 400 هزار ترکیب شیمیایی در هر نخ آن وجود دارد عامل اصلی سکته‌های قلبی و مغزی، زخم معده و بیماری‌های قلبی و عروقی و شایع‌تر از همه تنگی نفس و برونشیت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اولین قدم در پیشگیری از اعتیاد به سیگار را فرهنگ‌سازی و آشنایی بهتر مردم با مضرات سیگار اعلام کرد و ادامه داد: در ایران سالانه 500 هزار نفر به دلیل عوارض سیگار دچار مرگ و میر می‌شوند و تهدید سیگار به حدی است که بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2020 مرگ و میرهای ناشی از سیگار از 5 میلیون نفر فعلی به 10 میلیون نفر افزایش می‌یابد که به یقین یک رقم تکان دهنده است که 70 درصد این مرگ و میر‌ها در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه رخ می‌دهد.

قبادی با اعلام اینکه در اکثر استان‌ها و مراکز دانشگاه علوم پزشکی مکان‌هایی برای ترک اعتیاد به سیگار وجود ندارد، گفت: البته وجود این مراکز چندان نیز ضروری به نظر نمی‌رسد چرا که تنها با اراده فرد است که ترک عادت در سیگار کشیدن اتفاق می‌افتد و اگر مرکزی نیز در این زمینه فعالیت کند باید در مسیر اهداف پیشگیری و جلوگیری از تهدیدها و عوارض سنگین این مسئله باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: با اطلاع‌رسانی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای می‌توان به مقابله با این پدیده زشت پرداخت و مصرف نکردن سیگار را با ابعاد درست ترویج کرد.

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول