اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی:

وجود 150 مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد در خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی گفت: براساس برآوردها و اطلاعات موجود 150 مرکز ترک غیر مجاز در این استان وجود دارد که 100 مرکز آن در مشهد قرار دارد.

وجود 150 مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد در خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ماشاءالله صادقی، ساعاتی پیش در نشست خبری دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در محل این دبیرخانه برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه پیش‌گیری برنامه‌های زیادی را اجرا کرده‌ایم که اکثر آنها در مدارس برگزار شده است به طوری که در طرح‌های مختلف کارگاه‎ها و دوره‌های مختلف آموزشی ویژه دانش آموزان و والدین آنها با حضور مشاوران برگزار شده است و همچنین 10 هزار گاهنامه پیش‌گیری نوین نیز در نمایشگاه‌های مختلف پیش‌گیری توزیع کرده‌ایم.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی ادامه داد: کارگاه‌های مختلف آموزشی را در دانشگاه‌ها و خوابگاه‎های دانشجویی برگزار کرده‌ایم و یک سری پویانمایی‌های آموزشی نیز تهیه و در تمام اتوبوس‌های ورودی و خروجی به مشهد نمایش داده شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: در حوزه پیش‌گیری در 4 محل برنامه‌ریزی کرده‌ایم که شامل خانواده، محل کار، اماکن آموزشی و محله‌ها می‌شود، به ‌عنوان مثال در حوزه محلات کار زیادی در محله احمدآباد نداریم و بیشتر سرمایه‌گذاری ما در محلاتی است که اعتیاد در آن فراوان است و به‌ عنوان محلات آلوده شناسایی می‎شوند.

وی افزود: 75 تیم اجتماع محور پیش‌گیری از اعتیاد در محلات مشهد فعالیت می‌کنند و به کار آموزشی مشغول‌‎اند.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی در پاسخ به سئوالی در خصوص تعداد معتادین تحت درمان قرار گرفته در استان در سال گذشته گفت: 67 هزار نفر در استان در کلینیک‌های ترک اعتیاد استان تحت درمان قرار گرفته‌‎اند اما آماری از تعداد افرادی که پاک مانده و آنهایی که دوباره به اعتیاد روی آورده‌اند نداریم.

وی افزود: در دنیا عدد مطلوب برای تعداد افرادی که پس از ترک پاک می‌مانند 25 درصد است که در استان این رقم نزدیک به 35 درصد است.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی هم‌چنین در خصوص برنامه‌های حمایتی دولت از معتادین پس از ترک مواد مخدر تصریح کرد: مددکاری بهزیستی وظایفی در این حوزه دارد و اقداماتی انجام می‌دهد، ضمن اینکه با مصوبه دولت معتادینی که ترک می‌کنند در مراکز فنی و حرفه‌ای سهمیه دارند تا توانمند شوند، هم‌چنین برای این افراد در پروژه مسکن مهر نیز سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مراکز ترک اعتیاد و به خصوص در مرکز ترک اعتیاد اجباری جدیدی که در هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد کارگاه‌هایی را ایجاد کرده‌ایم تا پس از درمان افراد بتوانند در این کارگاه‌ها به توانمندی برسند و برای پذیرش این افراد توسط خانوادهایشان نیز برنامه‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها داریم.

صادقی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص تعداد مراکز ترک اعتیاد غیر مجاز در استان، گفت: آمار دقیقی از این مراکز نمی‌توان داشت اما براساس برآوردها و اطلاعات موجود 150 مرکز ترک غیر مجاز در استان وجود دارد که 100 مرکز در مشهد قرار دارد.

وی با هشدار به خانواده‌ها برای استفاده از این مراکز تاکید کرد: به دلیل اینکه هزینه ترک اعتیاد در این مراکز ارزان است خانواده‌ها به آنها روی می‌آورند اما با این کار فرزند خود را به کشتن میدهند به دلیل اینکه در این مراکز از روش‌های علمی برای ترک اعتیاد استفاده نمی‌شود و به هر روشی که بتوانند بدن فرد را سم‌زدایی می‌کنند و به هیچ عنوان از روان‌شناسی و روش‌های علمی آگاهی ندارند.

وی افزود: معتادینی که در این مراکز ترک می‌کنند به محض اینکه از مرکز خارج می‌شوند بدتر از گذشته به مواد معتاد می‌شوند و ممکن است در زمانی که در این مراکز هستند آسیب‌های جسمی و روحی شدیدی بخورند و ما حتی گزارشاتی داریم که در یکی از مراکز غیر مجاز معتادان را در قفس سگ می‌اندازند.

وی در خصوص هزینه‌های ترک اعتیاد در مراکز مجاز گفت: در مراکزی که تحت نظارت ما هستند، حداقل هزینه برای ترک ماهیانه 300 هزار تومان است و افراد معتاد برای ترک باید حداقل یک ماه و حداکثر 3 ماه در این مراکز نگه‌داری شوند و پس از خروج از مرکز نیز تا 2 یا 3 سال تحت مراقبت روانی هستند و در مراکز تی‌سی کار روان درمانی برایشان صورت می‌گیرد که هزینه کمی دارد.

وی افزود: ترک اعتیاد در مراکز مجاز تنها در ماه‌های ابتدایی هزینه زیادی دارد اما پس از خروج فرد از مراکز نگه‌داری، هزینه‌هایش به شدت کاهش می‌یابد و گروه‌های هم‌یاری با نام NA داریم که معتقدند باید خمس و زکات سلامتی خود را بدهند و این گروه‌ها به معتادین برای درمان رایگان کمک می‌کنند.

صادقی در خصوص گرایش زنان به مصرف مواد مخدر در استان تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر 20 تا 30 درصد معتادین را بانوان تشکیل می‌دهند که با صحبت‌هایی که با وزیر کشور برای این مشکل داشتیم و برای اینکه بانوان از حمایت‌های دولت بی‌نصیب نباشند یک مرکز ترک اعتیاد اجباری دولتی نیز برای بانوان در دست ساخت است و هم‌چنین یک خانه سبز ویژه بانوان معتاد نیز در مشهد راه‌اندازی شده است.

وی در خصوص متوسط سن ابتلا به اعتیاد در استان گفت: فراوانی معتادین در سنین بین 20 تا 30 سال بیشتر از سایر سنین است و در این سن اعتیاد به مواد مخدر شیوع بیشتری دارد.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه در قانون جدید معتاد مجرم نیست و نگاه دولت به معتادین عوض شده است، خاطرنشان کرد: دیگر نمی‌توان معتاد را به زندان برد بلکه باید آنها را به مراکز اجباری ترک اعتیاد فرستاد و تنها در صورتی که پس از ترک دوباره دستگیر شوند به زندان فرستاده خواهند شد.

وی افزود: اولویت دولت در حوزه درمان با معتادین خطرآفرین است.

صادقی با اشاره به وجود 5 نقطه آلوده در مشهد تاکید کرد: به‌ عنوان مثال بخشی از محله نوده یکی از این مناطق است که کوچه غربت‌ها را شامل می‌شود که برای این مناطق نیز برنامه داریم و با همکاری چند دستگاه و به خصوص شهرداری این مناطق پاک‌سازی شده و با تملک اراضی به پارک تبدیل می‌شود و معتادان پر خطر موجود در این نقاط نیز به مراکز ترک اعتیاد اجباری فرستاده می‌شوند.

وی افزود: نیروی انتظامی با همکاری دستگاه قضایی سال گذشته 450 خانه را در مشهد پلمپ و برخی از آنها را تخریب کرده است، البته این مکان‌ها خانه نبوده است بلکه پاتوق معتادین بوده و بیشتر به خرابه شبیه است.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی در ادامه در پاسخ به این سئوال یکی از خبرنگاران که چرا مانند طرح حجاب و عفاف که در سر هر چهارراهی گشت نیروی انتظامی حضور دارد، برای جمع‌آوری معتادین چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد، گفت: زیرساخت‌های این امر آماده نیست و نمی‌توانیم همه معتادین را جمع‌آوری کنیم.

وی افزود: نیروی انتظامی توان این را که یک ‌روزه تمامی مناطق آلوده شهر را پاک‌سازی و معتادین را جمع‌آوری کند دارد، اما به فرض اگر همه آنها را هم بگیریم جایی برای نگه‌داری از آنان و ترکشان نداریم پس دوباره باید آزادشان کنیم.

صادقی با اشاره به نواقص قانون قبلی مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال 1376 این قانون تصویب شد و نیروی انتظامی ملزم شد معتادین را به زندان تحویل دهد که با این کار به یک ‌باره تعداد زندانیان ما دو برابر شد و زندان‌ها متراکم شدند که نتیجه‌اش ورود ایدز و هپاتیت و سایر بیماری‌ها به زندان بود.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی هم‌چنین در خصوص مسیرهای ورود مواد مخدر به استان، گفت: در سال گذشته از مواد مخدری که کشف شد تنها 15 درصد آنها از طریق مرزهای استان وارد شده بود و بیشتر موادی که به استان آمده از مسیر سمنان و یا جنوب آمده بود.

وی افزود: سوداگران مرگ افراد کم سوادی نیستند و ضریب هوشی بالایی دارند، در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم پس از تشکیل پلیس مرزبانی دیگر راه ورود مواد از مرزهای استان بسته شده و قاچاقچیان مواد را از افغانستان به پاکستان برده و از بندرعباس وارد کشور ‌کرده و به استان ما می‌رسانند.

وی ادامه داد: بخش عمده لابراتوارهای تولید مواد صنعتی و به خصوص شیشه در استان‌های البرز و تهران است و از آنجا وارد استان خراسان‌رضوی می‌شود.

صادقی هم‌چنین در پاسخ به سئوالی در خصوص مواد مخدر صنعتی جدید با نام‌های مختلف در استان گفت: بهتر است در مورد این مواد صحبتی نشود، خیلی از این مواد که از آنها نام برده می‌شود در ایران وجود ندارد یا اینکه خیلی کم است و لزومی ندارد در مورد آنها صحبت شود و اولویت‌های دیگری وجود دارد.

وی افزود: قاچاقچیان مواد مخدر بسیار تیزهوش هستند و نام بردن و مطرح کردن این مواد بخشی از کار آنها برای معرفی و تبلیغ موادشان است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول