اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی:

پوکی استخوان در سنین پایین پیامد افزایش بهای لبنیات است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی گفت: پوکی استخوان در سنین پایین پیامد افزایش بهای لبنیات است.

پوکی استخوان در سنین پایین پیامد افزایش بهای لبنیات است

رضا سعیدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: رشد تکاملی افراد به معنی رشد مغز و سیستم عصبی فرد و تنظیم حالات رفتاری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی گفت: علاوه بر رشد جسمی افراد که به وضوح به تغذیه ارتباط دارد رشد تکاملی نیز تا حدود زیادی به روش تغذیه ارتباط دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: به ‌عنوان مثال اگر فردی به کم‌خونی مبتلا باشد به طور طبیعی شاهد رفتارهایی مانند بدخلقی، بدخوابی، کاهش اشتهایی و علائمی از این قبیل می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی با اشاره به گران شدن قیمت اقلام مختلف و نداشتن قدرت خرید خانواده‌های قشر آسیب‌پذیر به ویژه در مواد لبنیاتی و پروتئینی اظهار کرد: در برخی موارد کودکانی مراجعه می‌کنند که از لحاظ وزنی مشکل ندارند ولی دچار فقر شدید پروتئین هستند.

سعیدی درست نبودن روش تغذیه در خانواده‌ها و استفاده نکردن از مواد اساسی را عامل بیماری‌های اساسی مانند پوکی استخوان دانست و ادامه داد: پوکی استخوان در سنین پایین پیامد افزایش بهای لبنیات است که در این راستا امیدواریم مسئولان مرتبط اقدامات مقتضی را در راستای کم کردن قیمت‌ها انجام دهند تا همه افراد بتوانند مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های رشد ژنتیکی در صورت داشتن تغذیه مناسب پرورش پیدا می‌کنند، اظهار کرد: در صورتی که تغذیه مناسب نباشد افراد دارای صفت‌هایی مانند کوتاه‌قدی و یا نظیر این موارد که به نسل بعد انتقال پیدا می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه پرخطرترین دوره سنی از لحاظ سلامت تغذیه دوره نوزادی و کودکی است، گفت: اگر تغذیه در این دوران درست نباشد جبران آن در سن‌های بالاتر امکان‌پذیر نیست.

سعیدی در ادامه با توضیح اینکه تغذیه مادران باردار و شیرده هم نقش مهمی در سلامت خود مادران و هم سلامت نوزادان دارد، خاطرنشان کرد: باید برای اینکه نوزادان سالم‌تر و در نتیجه در آینده جامعه‌ای سالم‌تر داشته ‌باشیم مواد غذایی را در حد امکان در دسترس همه افراد قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از موارد می‌توان از پروتئین‌های جایگزین که قیمت کم‌تری دارند استفاده کرد، ادامه داد: برخی از این مواد شامل حبوبات، سبزیجات، تخم‌مرغ، سویا و سایر چیزهایی است که راحت‌تر و با قیمت‌های مناسب‌تر در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

رئیس شبکه بهداشت خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و مقدار نذر و نذورات در این ماه افزایش پیدا می‌کند، تاکید کرد: باید افراد شرایط بهداشتی را رعایت کنند و موارد کیفی را فدای مواردی که از لحاظ قیمت یا تعداد ممکن است پیش بیاید نکنند.

سعیدی با بیان اینکه نظارت کامل در اماکنی که تابلو و پلاک فرهنگی دارند و اطعام می‌کنند وجود دارد، گفت: افراد این گروه آموزش‌هایی می‌بینند و کارت بهداشت دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گزارش‌های مسمومیت چند صد نفره از خوردن نذری‌ها در جاهای مختلف داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ما در مواردی که غذا در منازل تهیه و پخش می‌شود نمی‌توانیم نظارت داشته ‌باشیم و بسیاری از اوقات این موارد مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول