اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور ارشد صنایع شیر ایران:

مصرف شیر در ایران پایین‌تر از نرم جهانی است

خبرگزاری فارس: مشاور ارشد صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه باید در زمینه مصرف شیر در کشور فرهنگ‌سازی شود، گفت: مصرف شیر در ایران پایین‌تر از نرم جهانی است.

مصرف شیر در ایران پایین‌تر از نرم جهانی است
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسین چمنی در سمینار "چرا پوکی استخوان؟ چرا شیر؟" در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اظهار داشت: سرانه مصرف شیر در ایران یک سوم مصرف شیر در جهان است.
وی با اشاره به اینکه به سفارش پیامبر شیر آقای نوشیدنی‌ها به شمار می‌رود، بیان کرد: شیر تنها ماده ای است که جایگزینی برای آن وجود ندارد.
مشاور ارشد صنایع شیر ایران با بیان اینکه در فرهنگ محاوره‌ای نیز مردم ایران شیر گریز هستند، ادامه داد: مصرف این ماده مهم در ایران بسیار پایین است.
وی با تاکید بر اینکه ترکیب شیمیایی غذای انسان شامل پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ... است، اضافه کرد: شیر مجموعه این املاح را در خود جای داده است و این عامل تفاوت آن با سایر مواد غذایی محسوب می‌شود.
چمنی با بیان اینکه کلسیم دو نوع کارکرد ساختمانی و غیر ساختمانی دارد، ادامه داد: کارکرد ساختمانی آن به منظور استخوان بندی و کارکرد غیر ساختمانی کلسیم بدن توسط مغز به منظور انتقال پیام عصبی استفاده می‌شود.
وی اظهار داشت: افرادی که با استخوان بندی مناسب دچار پوکی استخوان می‌شوند، به دلیل کارکرد غیر ساختمانی کلسیم است.
مشاور ارشد صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه مغز از طریق خون کلسیم مورد نظر خود را جذب می‌کند، ادامه داد: اگر کلسیم مورد نظر در دسترس مغز نباشد از طریق بانک کلسیمی بدن (استخوان) کلسیم مورد نظر خود را تامین می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه بالاترین مصرف مواد ریز مغذی در بدن کلسیم محسوب می‌شود، اضافه کرد: متوسط مصرف کلسیم بدن روزانه توسط هر فرد یک هزار و 200 میلی گرم در نظر گرفته شده است.
چمنی با بیان اینکه سه واحد شیر و فراورده‌های شیری روزانه می‌تواند نیاز به کلسیم را تامین کند، خاطر نشان کرد: پنیر، شیر و ماست این سه واحد هستند.
وی با اشاره به سه عامل جنس زنان، قاعدگی و تراکم پایین استخوان زنان نسبت به مردان اشاره کرد و گفت: این عوامل موجب مبتلا شده زنان به پوکی استخوان است.
مشاور ارشد صنایع شیر ایران با تاکید بر اینکه در سنین هشت تا 18 سالگی میزان جذب کلسیم نسبت به سنین دیگر بیشتر است، افزود: مصرف شیر در این دوران باید افزایش یابد.
در ادامه این سمینار متخصص فیزیوتراپی پزشکی استان زنجان نیز در سخنانی بیان کرد: شیر بهترین دارو در درمان سرطان سینه و پیشگیری از آن محسوب می‌شود.
محمدرضا بیگدلی ادامه داد: شیر به دلیل داشتن کلسیم، ویتامین و ترکیب اسید لینولئیک به شدت از ابتلا به سرطان سینه و پروستات پیشگیری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه شیر در عین حال خطرناک‌ترین ماده نیز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: وجود موادی چون پروتئین‌های رشد در شیر خام موجب پیشرفت سرطان در افراد می‌شود.
متخصص فیزیوتراپی پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه امروزه دانشمندان در راستای درمان سرطان سینه درصدد هستند اسید لینولئیک شیر را جدا کنند، اضافه کرد: مالیدن شیر روی پوست نیز اثر درمانی دارد.
وی با اشاره به اینکه شیر همچنین در افزایش کلسترول خون نقش زیادی دارد، افزود: با تولید شیرهایی که کلسترول را کاهش می‌دهد، می‌توان گام نوینی در این صنعت برداشت.
بیگدلی با بیان اینکه امروزه به منظور درمان دیابت نوع 2 از شیر استفاده می‌شود، تصریح کرد: به احتمال قوی داشتن کلسیم موجب این کارکرد شیر در درمان دیابت شده است.
وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان زمانی که تراکم استخوان 60 درصد منفی شود، پوکی استخوان بروز می‌کند، ادامه داد: درمان این بیماری فقط با افزایش کلسیم امکان پذیر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد زنجان اظهار داشت: از کلسیم مورد استفاده فقط 10 درصد آن توسط روده پایین جذب بدن می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل در مصرف شیر در ایران آلرژی به آن محسوب می‌شود، اضافه کرد: حدود 6 درصد مردم مبتلا به آلرژی شیر هستند که این امر به دلیل پروتئین موجود در شیر اتفاق می‌افتد.
بیگدلی با تاکید کرد: بعضی از افراد نیز دچار عارضه عدم تحمل شیر هستند، که معمولا بعد از مصرف شیر دچار دل درد می‌شوند.
وی با بیان اینکه هر فرد در یک روز باید 750 سیلسیوس شیر مصرف کند، اظهار داشت: متوسط مصرف هر فرد در ایران فقط 90 سیلسیوس است.
متخصص فیزیوتراپی پزشکی استان زنجان ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های دنیا در زمینه کاربرد درمانی و مصرف شیر تحقیقات موثر و زیادی را انجام داده‌اند.
 انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول