اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد انستیتو تحقیقات تغذیه ایران مطرح کرد

مصرف شیر در کشور در حد انتظار نیست / شیر بیش از 500 نوع اسید چرب دارد

خبرگزاری فارس: استاد انستیتو تحقیقات تغذیه ایران با اشاره به اینکه چرخه مدیریت و مصرف شیر در کشور نیازمند تکامل و اصلاح است گفت: مصرف شیر در کشور در حد مطلوب و قابل انتظار نیست.

مصرف شیر در کشور در حد انتظار نیست / شیر بیش از 500 نوع اسید چرب دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مسعود کیمیاگر بعد از ظهر امروز در همایش نقش مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در سلامتی که در اراک برگزار شد با تاکید بر اینکه شیر به عنوان یک ماده مهم غذایی از جایگاه ویژه‌ای در تغذیه روزانه خانوارها برخوردار است اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما چرخه مدیریت و مصرف شیر درست صورت نمی‌گیرد و به این ماده مهم و ارزشمند که در رشد و سلامتی همه سنین افراد نقش دارد بها داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر فرد روزانه نیازمند به کلسیم بین 800 تا 900 میلی‌گرم است که با خوردن حداقل 2.5 لیوان شیر و فرآورده‌های لبنی تامین می‌شود، ‌اما در کشور ما این نیاز درست فرهنگسازی و مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این مهم تهدید جدی در سلامتی افراد جامعه است که برای جبران آن باید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کرد.

استاد انستیتو تحقیقات تغذیه ایران با اشاره به اینکه تعادل در تغذیه ضامن سلامت افراد جامعه می‌شود و پیشگیری از بیماری‌های مختلف را به دنبال دارد افزود: به منظور جلوگیری از تهدید تندرستی افراد در جامعه باید روزانه مقادیر پیشنهادی گروه‌های غذایی پروتئین‌ها، غلات، چربی‌ها، شیر و لبنیات، میوه و سبزی بر اساس شاخص‌های استاندارد مصرف شود.

کیمیاگر با توصیه به مصرف شیر و لبنیات کم چرب بیان داشت: مصرف زیاد شیر پرچرب ممکن است برای بدن عوارضی را به همراه داشته باشد در حالی که مصرف شیر و لبنیات کم چرب نیازهای بدن را تامین کرده و علاوه بر آن از عوارض چربی خون نیز جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه شیر بیش از 500 نوع اسید چرب دارد و انرژی مورد نیاز بدن را می‌تواند تامین کند گفت: لاکتوز موجود در شیر در بدن سبب مهار بیماری‌ها می‌شود.

استاد انستیتو تحقیقات تغذیه ایران افزود: بیش از 50 فرآورده‌ مختلف لبنی از شیر در ایران تولید شده است که باید برای گنجاندن این فرآورده‌ها در سبد غذایی خانوار‌ها در کشور که می‌تواند مشکلات تغذیه را تا حد زیادی حل کند، فرهنگ‌سازی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این همایش با اشاره به اینکه کمبود ویتامین دی و کلسیم سلامت مردم استان مرکزی را به مخاطره انداخته است گفت: کلسیم به عنوان ماده مهم باید روزانه 400 میلی‌گرم تا یک و نیم گرم جذب شود و فقر آن عوارض جدی در سلامت انسان دارد که باید گفت؛ کمبود آن در بین نوجوانان دانش‌آموز بیشتر نمایان است. 

مجید رمضانی اظهار داشت: با فعالیت‌های روزانه و تعریق و ادرار که در سیستم بدن صورت می‌گیرد اگر دریافت کلسیم برای هر فرد کمتر از 200 میلی‌گرم باشد سبب مشکل جدی در استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و استحکام استخوان‌ها را کم می‌کند.  

وی با اشاره به اینکه مصرف شیر و لبنیات در دوران خردسالی، نوجوانی تا جوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است افزود: تبلیغات رسانه‌ها برای مصرف شیر و لبنیات نسبت به نوشابه و فست‌فودها قابل مقایسه نیست و این بی‌توجهی سلامت نسل آینده را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول