اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران هشدار داد

کاهش 14 درصدی مصرف شیر در کشور

خبرگزاری فارس: مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیر مایع طی سال ۹۰ در ایران به طور متوسط 14 درصد کاهش یافته است و با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر این موضوع به معنی تهدید سلامت جامعه است.

کاهش 14 درصدی مصرف شیر در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز حسین چمنی شامگاه امروز در نشستی خبری  اظهار کرد: مطالعات معنادار جامعه آماری حکایت از کاهش 14 درصدی مصرف شیر در سال گذشته دارد و این رقم هشداردهنده‌ای است.

وی افزود: این آمار همچنین نشان می‌دهد که متوسط مصرف لبنیات خانواده‌ها در کشور شش درصد کاهش یافته است. میزان مصرف سرانه شیر در دنیا 300 کیلوگرم است در حالی که مصرف سرانه ما 80 کیلوگرم در سال برآورد می‌شود.

به گفته وی در حالی که کشورهای توسعه یافته تا چهار برابر ما شیر مصرف می‌کنند متاسفانه در کشور ما برنامه و حمایتی برای رشد سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی که ضامن سلامت جامعه است، وجود ندارد.

چمنی با اشاره به اینکه سهم شیر و فرآورده‌های لبنی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی پایین است، تصریح کرد: پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بر اثر مصرف کم شیر به وجود می‌آید. زنان به دلیل یائسگی، بارداری و تراکم استخوانی پایین، بیش از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران اعلام کرد: 2 میلیون زن در کشور در معرض شکستگی ناشی از پوکی استخوان قرار دارند و یک چهارم از افراد مسن بالای 60 سال نیز دچار شکستگی در ناحیه ران می‌شوند.

چمنی گفت: 15 تا 20 درصد از کسانی که دچار شکستگی ران می‌شوند کمتر از شش ماه بعد از شکستگی جان خود را از دست می‌دهند و 50 درصد نیز برای تمام عمر زمین‌گیر خواهند شد که همه ناشی از حذف شیر در مصرف روزانه است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کشور ایران از جوانی گذر کرده و وارد میانسالی شده است، گفت: تعداد سالمندان ایران طی چهار دهه آینده از هفت درصد کنونی به 25 درصد می‌رسد.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه به دلیل سبک زندگی و نوع تغذیه، زمین‌گیری برای ایرانی‌ها 20 سال زود‌تر از مردم کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد، گفت: هزینه کردن برای خرید شیر و فراورده‌های لبنی بهتر از زمین‌گیری زودرس و از دست دادن سلامت است.

چمنی با اشاره به اینکه آسیب به سلامت جسمی به کرامت انسانی هم لطمه می‌زند، گفت: برای حفظ کرامت باید به فکر سلامت خود باشیم.

مدیرعامل صنایع شیر ایران اظهار کرد: مصرف شیر از ابتدای زندگی آغاز و برای تمام عمر توصیه می‌شود.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول