اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان:

90 درصد آب استان زنجان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: بیش از 90 درصد از آب مصرفی استان زنجان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

90 درصد آب استان زنجان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اسماعیل افشار ظهر امروز در کارگاه آموزشی جشنواره ملی دانش‌آموزی دانای آب اظهار داشت: استفاده از آب چاه‌ها با استعداد یابی اراضی ملی در استان زنجان ساماندهی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از 90 درصد است، خاطرنشان کرد: هفت تا هشت درصد از آب مصرفی در بخش شرب و دو تا سه درصد نیز در بخش صنعت مصرف می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه در سال‌های گذشته در زمینه آب شرب فرهنگ‌سازی‌های مطلوبی صورت گرفته است، اضافه کرد: بزرگ‌ترین مشکل و چالش شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه عمده آب‌های مورد استفاده در آبیاری‌های کشاورزی از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر تاسیسات آب سطحی در سطح کشور تکمیل نشده و در مناطقی نیز محدودیت منابع آبی وجود دارد.

افشار با بیان اینکه در مجموع هفت حوزه مطالعاتی در استان زنجان وجود دارد که توسعه برداشت آب در چهار حوزه ممنوع است، تصریح کرد: بهینه مصرف کردن آب در بخش کشاورزی مورد تاکید قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه در دشت زنجان میزان آب یک متر افت دارد، افزود: در 15 سال گذشته سطح آب‌های دشت زنجان 14 متر افت داشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان به افت سالانه 1.5متری سطح آب‌های دشت ابهر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حجم برداشت آب در این دشت 908 میلیون متر مکعب بوده است در 15 سال گذشته آب‌های این دشت 22 متر افت داشته است.

وی با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی دشت سجاس سالانه 50 سانتی ‌متر افت دارد، یادآور شد: در 15 سال گذشته میزان افت در این دشت به هفت متر رسیده است و این در حالی است که آب زیرزمینی در دشت سجاس به دلیل وجود آب مناسب در گذشته مورد استفاده قرار نمی‌گرفته است.

افشار با اشاره به اینکه سالانه با شش دهم متر افت آب در دشت قیدار مواجه هستیم، ادامه داد: در 15 سال گذشته سطح آب‌ها در این دشت 10 متر افت داشته است.

وی با بیان اینکه مصرف آب بیشتر از میزان بارندگی و تغذیه دشت‌ها بوده است، اضافه کرد: این کسری‌ها با گذشت زمان نیز بیشتر می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با تاکید بر اینکه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و استفاده از روش‌های صحیح آبیاری در جشنواره ملی دانش‌آموزی دانای آب مورد نظر است، تصریح کرد: در زمینه اجرای این طرح دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در نظر گرفته شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای جشنواره ملی دانش‌آموزی دانای آب در استان زنجان فراهم کردن زیرساخت‌ها در جامعه به منظور رسیدن به اهداف مطلوب است، ادامه داد: در حال حاضر چالش‌های بسیار جدی در زمینه آب وجود دارد.

افشار با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 1.5 کیلومتر کف‌شکنی در چاه‌های استان زنجان ثبت شده است، ادامه داد: در مجموع 1.5 کیلومتر نیز کف‌شکنی در دشت‌های استان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه سطح آب سفره‌های زیرزمینی روز به روز کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: این در حالی است جایگزینی برای این سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان همچنین در زمینه نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ها اظهار داشت: استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها در نصب کنتورهای هوشمند پیشتاز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 945 کنتور حجمی به اداره برق استان زنجان تحویل داده شده است، اضافه کرد: این امر زمینه‌سازی می‌شود تا کشاورزان به اندازه ظرفیت و سهم تعریف شده از آب‌های زیرزمینی بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول