اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اداره منابع آب پلدختر:

140 دستگاه پمپاژ آب کشاورزی پلدختر به صورت غیر مجاز نصب شده‌اند

خبرگزاری فارس: مدیر اداره منابع آب شهرستان پلدختر گفت: از مجموع 165 دستگاه ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی سطح این شهرستان تنها 25 دستگاه‌ دارای مجوز برداشت آب از رودخانه هستند و مابقی به صورت غیر مجاز نصب شده‌اند.

140 دستگاه پمپاژ آب کشاورزی پلدختر به صورت غیر مجاز نصب شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، رضا میرزایی عصر امروز در جلسه ستاد خشک‌سالی شهرستان پلدختر مساحت باغ‌های منطقه زیودار که از مادیان‌رود تأمین آب می‌شوند، را 265 هکتار عنوان کرد و گفت: برنامه کوتاه‌مدت در مادیان‌رود صدور تعدادی بهره‌بردار است و با توجه به کاهش آب در رودخانه مادیان‌رود احداث سد مخزنی در منطقه بن‌لار ضروری است.

وی تصریح کرد: سد بن‌لار با مشکل احداث سد در بالادست خود توسط شهرستان کوهدشت مواجه است.

وی گفت: بهترین روش مقابله با پدیده خشک‌سالی، استفاده از رویکرد مدیریت جامع خشک‌سالی است که در آن با اعمال همزمان مدیریت ریسک و بحران در نقاط آسیب‌پذیر و اولویت‌دار اقدامات پیش‌گیرانه و توانمند‌سازی صورت می‌گیرد تا در مواقع خشک‌سالی آمادگی لازم جهت مقابله با آن وجود داشته باشد.

میرزایی در خصوص مشکلات و چالش‌های پیش روی بخش آب در شهرستان پلدختر، گفت: سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی در خصوص تخصیص آب از منابع آب سطحی در استان بر مبنای شرایط عادی و میانگین درازمدت صورت می‌گیرد که با توجه به تفاوت فاحش ارقام بیشینه و کمینه چنین روشی در شرایط خشک‌سالی و غیر عادی جواب نمی‌دهد و به اتلاف هزینه‌ها و یا بازدهی کم پروژه‌ها منجر شده و بر شدت بحران نیز می‌افزاید.

وی افزود: بر روی رودخانه کشکان و سرشاخه‌های آن در حوزه شهرستان‌های الشتر، خرم‌آباد و پلدختر طی سال‌های اخیر حدود 16 ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی لرستان در دست مطالعه و یا در حال اجرا است که در آینده در صورت راه‌اندازی و بهره‌برداری از آنها، آب‌دهی آنها حداقل 14 مترمکعب در ثانیه است.

مدیر اداره منابع آب پلدختر گفت: در صورتی که براساس آمار ایستگاه هیدرومتری کشکان ـ پلدختر آب‌دهی رودخانه کشکان در مرداد و شهریور ماه که فصل آبیاری کشت تابستانه در شهرستان است به حدود 3 مترمکعب در ثانیه می‌رسد.

وی ادامه داد: در صورت راه‌اندازی و بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها علاوه بر خشک شدن آب رودخانه و بروز مشکلات زیست‌محیطی، بلکه کشاورزان و حق‌آبه‌بران پایین‌دست پلدختری با چالش بزرگی مواجه می‌شوند.

میرزایی با تاکید بر اینکه توسعه منابع آبی در هر منطقه بایستی متناسب با ظرفیت‌های آبی باشد، گفت: حدود 82 درصد از اراضی آبی شهرستان پلدختر از طریق آب رودخانه  کشکان و دو سرشاخه آن یعنی مادیان‌رود و چولهول تأمین می‌شود.

وی افزود: در واقع رودخانه کشکان شاهرگ حیاتی شهرستان پلدختر محسوب می‌شود، لذا هر گونه تصمیم‌گیری مصلحتی و غیر کارشناسی در رابطه با تخصیص جدید از آب رودخانه کشکان به ویژه در بالادست کشاورزان و حق‌آبه‌برای پایین‌دست را با مشکل مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: رودخانه کشکان به هیچ وجه توان و ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ جدید در بالادست به ویژه در حوزه شهرستان‌های الشتر و خرم‌آباد را ندارد و تخصیص‌های غیر فنی و نامتناسب با توان رودخانه نه تنها مشکل کشاورزان را حل نمی‌کند، بلکه حق‌آبه‌برای دشت‌های واشیان، جایدر و بان‌بازه چم مهر واقع در پایین‌دست را در آینده با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کند.

مدیر اداره منابع آب شهرستان پلدختر گفت: حدود 90 درصد مساحت کشور در کمربند خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و در بحران در سال‌های آینده دور از انتظار نیست.

میرزایی افزود: با توجه به مشکلات و ظرفیت‌های موجود باید برنامه‌ریزی اعتبارات به گونه‌ای تخصیص داده شود تا مشکلات پیش روی کشاورزان حل شود، نه اینکه بر شدت آنان بیفزاییم.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول