اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

90 میلیارد متر‌مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: 90 میلیارد متر‌مکعب آب در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اگر درست و بهینه استفاده شود وسعت اراضی آبی افزایش می‌یابد.

90 میلیارد متر‌مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عادل عبدایمانی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: یکی از منابع ارزشمند حوزه کشاورزی، آب است که در ایران 400 میلیارد متر‌مکعب ظرفیت در این زمینه وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه 40 میلیارد متر‌مکعب آن قابل مهار است، خاطرنشان کرد: از 98 میلیارد متر‌مکعب آب جاری و زراعی قابل استحصال کشور بیش از 90 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی، امر کشاورزی را در کشور از اهم امور و هدایت و بهره‌برداری درست از این بخش را اساس اقتصاد کشور برشمرد.

عبدایمانی با یادآوری اینکه بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی کشور است، ادامه داد: در سالی که به نام تولید ملی نامگذاری شده اولویت اول دولت توجه به این بخش است چراکه استعداد موجود در این بخش در اشتغالزایی، ارز‌آوری، صادرات و کل تولید بی‌تردید موثر و کارساز است.

این مسئول گفت: اگر درست و بهینه از استعدادهای این بخش استفاده شود شاهد افزایش بهره‌وری در اقتصاد بوده و روز به روز رونق کشور را به صورت همه جانبه شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل این افزایش بهره‌وری را متضمن عوامل متعدد به ویژه نهاده‌های تولید نظیر آب، خاک و انرژی توصیف کرد و افزود: در کنار این عوامل نیازمند توسعه زیر‌ساخت‌ها هستیم که اولویت وزارت جهاد کشاورزی نیز توجه به توسعه این بخش است.

عبدایمانی تصریح کرد: بهره‌وری مهم‌ترین فاکتور توسعه پایدار است و ما موظف هستیم با تکیه بر سه عنصر منابع کشاورزی، توان نیروی انسانی و بهره‌وری سرمایه‌ای بستر این توسعه را فراهم کنیم.

وی بیان داشت: یکی از منابع توسعه بخش کشاورزی خاک است به طوری که ایران اسلامی ما بیش از یک میلیون و 845 هزار کیلومتر‌مربع مساحت دارد که 36 میلیون هکتار اراضی آن قابل زراعت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام اینکه در حوزه خاک با هیچ محدودیتی روبرو نیستیم، افزود: آنچه که امروز کشت و زرع می‌شود 17.5 میلیون هکتار است که کمتر از یک سوم اراضی قابل کشت مملکت ایران اسلامی است.

عبدایمانی آب قابل تجدید استان را 3 میلیارد و 400 میلیون متر‌مکعب اعلام کرد و ابراز داشت:‌ استان اردبیل با وسعت 17 هزار و 953 کیلومترمربع بیش از 320 هکتار اراضی آبی دارد.

این مسئول یادآور شد: اگر آب‌های جاری این استان مهار شود و به ازای هر هکتار 6 هزار متر‌مکعب آب استحصال و بهره‌برداری کنیم وسعت اراضی به 550 هزار هکتار افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان اظهار داشت: در حال حاضر با این بهره‌برداری از منابع آب و خاک 2.5 میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که اگر ظرفیت موجود به 550 هزار هکتار برسد به یقین شاهد تولید 7 میلیون تن محصول کشاورزی با مصرف 6 هزار متر‌مکعب آب در هر هکتار خواهیم بود.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول