اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

26 خرداد سالروز شهادت شهیدان بخارایی، امانی، صفار هرندی و نیک‌نژاد

شهدا پرچم‌داران انقلاب اسلامی ایران هستند

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی استان قزوین گفت: شهیدان بخارایی، امانی، نیک‌نژاد و صفارهرندی پرچم‌داران شروع حرکت انقلاب اسلامی ایران در زمان رژیم منحوس محمدرضا پهلوی بودند.

شهدا پرچم‌داران انقلاب اسلامی ایران هستند

صفت‌الله صالحی امروز به مناسبت سالگرد شهادت شهیدان بخارایی، امانی، صفارهرندی و نیک‌نژاد در 26 خرداد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: بعد از شهادت شهیدان بخارایی، امانی، نیک‌نژاد و صفارهرندی احزاب سیاسی و مذهبی با ادامه‌ دادن راه این شهیدان و با الگوگیری از فعالیت آنان نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ایفا کردند.

وی اضافه کرد: تلاش و فعالیت‌های سیاسی شهدای قبل از انقلاب اسلامی در زمان رژیم شاه موجب شد تا انقلاب اسلامی به پیروزی برسد و اکنون مردم ایران از این پیروزی به دستاوردهای بزرگ علمی و صنعتی رسیده‌اند.

صالحی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی ایران نخست وزیر وقت رژیم محمدرضا شاه در مهر سال 1343 برای تصویب طرح قانون کاپیتولاسیون اجرای این طرح را در مجلس شورای ملی و سنا اعلام کرد، گفت: با اعلام این طرح امام‌ خمینی (ره) نیز به این موضوع اعتراض شدید کردند و مخالف اجرای این طرح در ایران شدند و همین امر موجب تبعید ایشان به کشور ترکیه شد.

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی استان قزوین بیان کرد: پس از این طرح امام خمینی (ره) دستور تشکیل مؤتلفه اسلامی دادند که شهیدان بخارایی، امانی، نیک‌نژاد و صفارهرندی از اعضای فعال این مؤتلفه بودند.

این مقام مسئول بیان کرد: اعضای مؤتلفه اسلامی برای عدم اجرای طرح کاپیتولاسیون در ایران و پاسخ قاطعانه به اقدامات رژیم شاه تصمیم گرفتند که حسنعلی منصور نخست وزیر رژیم منفور محمدرضا شاه را ترور کنند.

وی اضافه کرد: اعضای مؤتلفه اسلامی که در انجام ترور حسنعلی منصور شرکت کرده بودند، دستگیر شدند و بر اساس حکم دادگاه این رژیم شهیدان بخارایی، امانی، نیک‌نژاد و صفارهرندی به اعدام و افراد دیگر از جمله مهدی عراقی و حبیب‌الله عسگر اولادی به حبس محکوم شدند.

بیشتر اعضای مؤتلفه اسلامی جوان بودند

قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی استان قزوین جوان بودن هیئت مؤتلفه اسلامی را از ویژگی‌های بارز این حزب دانست و بیان کرد: این مؤتلفه از شاخه‌های اعتقاداتی، نظامی و سیاسی و افکار دینی و مذهبی قوی در زمان شاه بود که نقش‌ بسزایی در شروع برپایی حرکت انقلاب اسلامی در ایران ایفا می‌کرد.

صالحی ادامه داد: اعضای مؤتلفه اسلامی پس از مدتی شورای روحانیت تشکیل دادند که شهیدان مطهری، دکتر بهشتی و حجت‌الاسلام انواری عضو این شورا بودند و این افراد با پیشنهاد مؤتلفه اسلامی و تأیید امام راحل انتخاب شده بودند.

صالحی تصریح کرد: شهید دکتر باهنر نیز بر اعمال و رفتار و خط‌مشی آنها نظارت می‌کرد.

وی بیان کرد: انتشار خبر شهادت بخارایی، امانی، نیک‌نژاد و صفارهرندی اثر عمیقی‌ در بین مردم‌ ایجاد کرد و آنان ‌علاقه‌مند به شرکت در تشییع‌ جنازه‌ این شهیدان بودند که رژیم شاه از برگزاری مراسم سوگواری برای این شهیدان خودداری کرد و به مردم اجازه ندادند که مراسم سوگواری برای آنان برپا کنند.

تلاش احزاب سیاسی برای برطرف کردن مشکلات مردم

این مقام مسئول اظهار کرد: احزاب سیاسی در جامعه با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای برطرف کردن مشکلات مردم در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اشتغال تلاش مضاعف کنند تا مردم تلاش‌های آنان را از نزدیک احساس کنند.

صالحی یادآور شد: احزاب سیاسی با پرهیز کردن از مادیات و تشریفاتی زندگی کردن می‌توانند بیشتر مشکلات محرومان و مستضعفان جامعه را درک کنند و آنان با تحقق این امر بهتر می‌توانند راهکارهای مناسب برای برطرف‌ کردن مشکلات مردم را بیابند.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول