اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی:

شهدای مؤتلفه در تاریخ جاودانه شدند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی گفت: شهدای مؤتلفه اسلامی الگوی شجاعت، آرمان‌گرایی و شهادت‌طلبی هستند که در تاریخ این سرزمین ماندگار شدند.

شهدای مؤتلفه در تاریخ جاودانه شدند

علی‌اصغر حبیبیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به سالروز شهادت چهار شهید جمعیت مؤتلفه اسلامی ابراز داشت: 47 سال پیش چهار نفر از دلاورمردان کشورمان به دست دژخیمان پهلوی به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: علت اعدام این چهار نفر انجام حرکت انقلابی با اذن آیت‌الله میلانی بود که طی آن حسنعلی منصور، نخست وزیر وقت اعدام شد.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی خاطر نشان کرد: اعدام انقلابی حسنعلی منصور پیرو مطرح شدن لایحه کاپیتولاسیون به ابتکار او در مجلس شورای ملی بود.

وی گفت: این اقدام حسنعلی منصور سبب اعتراض بسیاری از دلسوزان از جمله امام خمینی(ره) شد که تبعید وی به نجف و ترکیه را در پی داشت.

حبیبیان افزود: انقلابیون هنگامی که مطمئن شدند اعتراض‌ها در این زمینه به جایی نمی‌رسد و دولت اقدام لازم را در راستای حفظ کرامت ملی و اسلامی مردم ایران انجام نمی‌دهد، خود وارد عرصه شدند تا این گره را به صورت دیگری باز کنند.

وی ابراز کرد: این گروه در اقدام خود از امام خمینی(ره) نیز فتوا خواسته بودند و وی این موضوع را به وابسته نشدن در قبال تأمین اسلحه منوط کرده بود.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی عنوان داشت: در همین دوران بود که جمعیت مؤتلفه که از هیئت‌های مذهبی فعال آن زمان تشکیل شده بودند، تیم مسلحی را تشکیل دادند تا راه دژخیمان پهلوی را سد کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته مشی امام خمینی(ره) در راه مبارزه با رژیم پهلوی بر تبلیغ استوار بود و به همین علت مصلحت نمی‌دانست که مبارزه مسلحانه را سرلوحه کار خود قرار دهد.

حبیبیان افزود: امام خمینی(ره) مصلحت را در مبارزه سیاسی با رژیم می‌دانست و همین موضوع سبب شد تا مبارزات مسلحانه در دوران انقلاب رونق نداشته باشد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل تا زمانی که امام خمینی(ره) در ایران به سر می‌برد، موضوع مبارزه مسلحانه پیگیری نمی‌شد و اعضای هیئت‌های مؤتلفه نیز که ولایتمداری را سرلوحه کار خود قرار داده بودند، تا این زمان دست به اقدام خاصی نزدند.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی گفت: هنگامی که امام خمینی(ره) توسط رژیم پهلوی به تبعید فرستاده شد، در واقع رژیم پهلوی برای خود فرصت تنفسی پیدا کرده بود و جمعی از نخبگان انقلابی تشخیص دادند که برای ادامه مبارزه نیاز به مبارزه موقت مسلحانه است تا خون انقلاب بار دیگر به جوش بیاید و دولت مرکزی اقدامات خود را کنترل کند.

وی عنوان داشت: شهید صادق امانی و یارانش به نوعی این موضوع بزرگان انقلاب را به عنوان یک اذن برای مبارزه مسلحانه در نظر گرفتند و مبارزات خود را آغاز کردند.

حبیبیان افزود: نخستین فردی که این افراد برای هدف قرار دادن در نظر گرفته بودند، حسنعلی منصور بود که تاثیر بسزایی در سرکوب فعالیت‌های مردمی در آن زمان داشت.

وی گفت: این شهیدان به این منظور که حجت تمام شود، دو نفر را به مشهد برای کسب اجازه از آیت‌الله میلانی فرستادند.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی اضافه کرد: نخستین کسی که از این گروه دستگیر شد، شهید بخارایی بود که پس از آن از طریق زیر فشار قرار دادن خانواده‌های این شهدا، شهیدان نیک‌نژاد، اندرزگو، امانی و صفار هرندی نیز دستگیر شده و در 26 خرداد 44 در زندان اوین تیرباران شدند.

وی با اشاره به اینکه شهادت این افراد آنها را جاودانه تاریخ کرد ادامه داد: این شهیدان برای اینکه حرکت خداجویانه‌شان به تحریف کشیده نشود، در شب عملیات قطعنامه‌ای نوشته و با صدای شهید بخارایی ضبط کردند.

حبیبیان ابراز داشت: این بیانیه بیانگر مواضع جمعیت مؤتلفه اسلامی بوده و تمام کلمات آن برای امروز جامعه ما درس مردانگی، شجاعت و آرمان‌پرستی است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بعثت دوباره اسلام است افزود: امام خمینی(ره) به طور دقیق مبانی حرکت انقلاب اسلامی را برای ما روشن کرده است که این مبانی بر منطق قرآن استوار است.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) بنا را بر اعتراض قانونی علیه حکومت گذاشته بود اما رژیم به این اعتراضات بهایی نمی‌داد اظهار داشت: مبارزه مسلحانه همواره آخرین گزینه امام خمینی(ره) و یارانش بود.

وی با اشاره به اثرات اعدام حسنعلی منصور ابراز کرد: این حرکت موجب شد رژیم پهلوی در مناسبات خود تحولاتی به وجود بیاورد و نخست‌وزیرهای پس از او عملکرد متعادل‌تری داشته باشند.

حبیبیان با اشاره به اینکه در بیشتر انقلاب‌ها خشونت یکی از عوامل تاثیرگذار است افزود: رژیم پهلوی اگر در 15 خرداد این سرکوب را به وجود نمی‌آورد، کار به اعدام عوامل حکومت نمی‌رسید.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول