اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان خبر داد

شناسایی 64 میلیون متر مکعب منابع جدید آب در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: 64 میلیون متر مکعب منابع جدید آب در راستای اجرای طرح «فدک» در گیلان شناسایی شده است.

شناسایی 64 میلیون متر مکعب منابع جدید آب در گیلان

سیف‌الله آقا بیگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به مشکلات کیفی منابع آب استان، اظهار کرد: هم‌اکنون با تولید روزانه حدود 250 هزار متر مکعب فاضلاب خانگی و 2 هزار تن زباله که 80 درصد آن فسادپذیر است، میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی آب را افزایش می‌دهد.

وی، مصرف سالانه حدود 80 هزار تن کود شیمیایی، یک‌هزار تن سموم کشاورزی و ورود سالانه بالغ بر 50 میلیون تن رسوب به منابع آب گیلان را موجب افزایش بیش از پیش آلودگی‌های زیست‌محیطی آب در استان عنوان کرد.

این مسئول، با اشاره به توزیع نامناسب بارندگی در استان، افزود: اگر کیفیت آب مناسب نباشد محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد ضمن اینکه 75 درصد بارندگی‌ها در فصل‌هایی رخ می‌دهد که نیازی به آن نیست.

وی، با بیان اینکه در گیلان 900 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی وجود دارد، ابراز کرد: سهم آب‌های سطحی 6 میلیارد و 667 متر مکعب بوده و برنامه‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان در حفاظت از منابع آب، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درباره حفاظت کیفی منابع آب است.

آقا بیگی، گیلان را با بارندگی متوسط سالانه یک‌هزار و 200 میلی‌متر یکی از مناطق پرباران کشور دانست و تصریح کرد: افزایش جمعیت، ارتقای سطح زندگی و توسعه شهری، صنعتی و کشاورزی استان هر روز نیاز به مصرف آب را افزایش می‌دهد.

وی، پدیده صنعتی شدن در دو دهه اخیر را دارای رشد چشمگیر خواند و بیان کرد: این امر نه تنها مصرف آب را افزایش نداده بلکه شرایط مساعد برای آلودگی منابع آب را نیز فراهم آورده و استفاده بسیار زیاد از آب زیرزمینی و آب‌های سطحی موجب ناپایداری منابع آب شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان، کیفیت آب‌های زیرزمینی را به دلیل عدم شناخت صحیح و عدم درک آسیب‌پذیری آنها در معرض خطر نامید و ابراز کرد: بنزین و دیگر مشتقات نفتی از مخازن پوسیده نفت زیرزمینی به درون سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کنند.

وی، با تصریح بر اینکه کاهش حجم منابع آب زیرزمینی موجب افزایش غلظت آلاینده‌های مختلف در منابع آب شده است، افزود: بهره‌برداری بیش از حد سفره‌های آب زیرزمینی در اغلب دشت‌های ایران و افت شدید سطح آب سبب هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین شده و این مسئله با توجه به سهم بالای منابع آب زیرزمینی در تامین آب کشور می‌تواند بحران منابع آب را در سال‌های آینده تشدید کند.

آقا بیگی از شناسایی منابع آب جدید در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: 64 میلیون متر مکعب منابع جدید آب در  راستای اجرای طرح «فدک» در گیلان شناسایی شده است.

وی، به مصارف آب در استان اشاره کرد و یادآور شد: در بخش کشاورزی گیلان 92 درصد، بخش آب شرب 6 درصد، بخش صنایع و خدمات نیز دو درصد آب مصرف می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشترین میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد توجه به این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا آسیب در این بخش پیامدهایی نظیر فقدان امنیت غذایی، بیکاری و فقر را به دنبال دارد.

به گفته وی، گیلان با حدود سه درصد جمعیت ایران، حدود 10 درصد مواد غذایی کشور را تامین می‌کند و 38 درصد برنج، 68 درصد چای، 30 درصد فرآورده‌های جنگلی و 80 درصد ابریشم کشور در این استان تولید می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان، عمده‌ترین آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی را به دلیل مصرف کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها نامید و متذکر شد: با توجه به اینکه عمده‌ترین منابع آب استان، آب‌های سطحی هستند علاوه بر انتشار سریع، سطح وسیعی از آن را در بر گرفته و خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

وی، افزود: طبق آمار موجود، سالانه 80 هزار تن کود شیمیایی و یک‌هزار تن سموم شیمیایی در مزارع استان استفاده مصرف می‌شود که بخش عمده‌ای از آن به منابع آبی و دریا می‌رود.

آقا بیگی، مهم‌ترین روش‌های کاهش آلودگی‌های کشاورزی را استفاده از روش‌های بیولوژیک مبارزه با آفات گیاهی «زنبور تریکوگراما و زنبور براکون»، مدیریت تلفیقی آفات گیاهی، رعایت ضوابط تعیین حریم کیفی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، عدم مصرف کود و سموم در اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه‌ها، عدم ریزش روغن سوخته ماشین‌آلات کشاورزی به داخل آب، استفاده از سیستم‌های تصفیه آب به ویژه در آبزی‌پروری و... ذکر کرد.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول