اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی:

توسعه پایدار منابع آب در گرو رعایت قوانین است

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی با تاکید بر لزوم رعایت قوانین توسط بهره‌برداران و دستگاه‌های مرتبط، گفت: این کار لازمه تحقق توسعه پایدار منابع آب است.

توسعه پایدار منابع آب در گرو رعایت قوانین است

به  خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی، رضا نعیمی با اشاره به تبعات اجتماعی و اقتصادی بهره‌برداری غیرمجاز از منابع آب در زمینه‌های کشاورزی، آبزی‌پروری و صنعت، اظهار داشت: بهره‌برداری از این منابع بدون توجه به حقوق ذینفعان قانونی، نه تنها مشکلی از اقتصاد کشاورزی را حل نمی‌کند که بسا معضلات ناشی از آن تا مدت زیادی گریبان‌گیر منطقه خواهد بود.

وی تاکید کرد: در بخش آب‌های سطحی، توسعه بی‌رویه باغات و زمین‌های کشاورزی و یا تاسیس مزارع پرورش ماهی در بالادست، بدون توجه حقوق کشاورزان دارای حق‌آبه در پایین دست، علت اصلی بروز نابسامانی در مدار توزیع آب، خشک‌شدن باغات و زمین‌های کشاورزی و ایجاد تنش‌های اجتماعی است.

نعیمی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان آبزی‌پروری در استان، تاکید کرد: متقاضیان طرح‌های ساخت مزارع پرورش ماهی قبل از هرگونه اقدام اداری و انجام هزینه، باید هماهنگی لازم را با حق‌آبه بران و افرادی‌ که قبلاً به نحوی دارای حق شده‌اند، داشته باشند و مشکلات فی‌مابین را حل نمایند تا در مراحل بعدی با مشکلات اجتماعی مواجه نشوند.

وی گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع آب استان و مصرف آب در فصول زراعی، تقریباً آب بلا‌استفاده در استان وجود ندارد از این رو شرکت آب منطقه‌ای برای استفاده بهینه از آب‌های کشاورزی موجود به آن دسته از متقاضیان پرورش ماهی که از طرف اداره شیلات استان معرفی شوند و مراحل لازم را طی کنند مجوز آب گذری می‌دهد.

نعیمی تصریح کرد: نظر به اینکه این‌گونه منابع دارای مصرف کننده قانونی هستند، برای هماهنگی و عدم اختلال در آبیاری اراضی تحت شرب و جلوگیری از وارد آمدن ضرر و زیان به "کشاورزان حق‌آبه‌بر" پایین دست، لازم است رضایت آنان کسب شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه متولی طرح‌های پرورش ماهی اداره‌کل جهاد کشاورزی و اداره شیلات استان است برای تسریع در روند صدور مجوز و جلوگیری از تنش‌های اجتماعی پس از اتمام طرح، لازم است برای هماهنگی لازم بین متقاضیان پرورش ماهی و حقابه بران و ذینفعان از منابع آبی به این موضوع ورود پیدا کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این شرکت در سال 1391 که از طرف مقام معظم رهبری که مزین به سال حمایت از تولید ملی،کار و سرمایه ایرانی شده است آمادگی خود را برای بهره‌برداری بهینه از آب‌های کشاورزی برای مصارف آبزی پروری در چهارچوب مقررات، اعلام می‌کند.

انتهای پیام/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول