اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی:

منابع آبی 34 دشت خراسان‌رضوی در حالت بحرانی قرار دارد

خبرگزاری فارس: مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی گفت: از 36 دشت موجود در استان خراسان‌رضوی 34 دشت از لحاظ آب در حالت بحرانی و فوق‌ بحرانی قرار دارند.

منابع آبی 34 دشت خراسان‌رضوی در حالت بحرانی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا بصیری بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: از 36 دشت موجود در استان خراسان‌رضوی 34 دشت در حالت بحرانی و فوق بحرانی قرار دارند و تنها 2 دشت در استان از لحاظ آب در وضعیت عادی هستند که این مساله اهمیت توجه به سیستم‌های نوین آبیاری و کشت در حوزه کشاورزی را بیش از پیش می‌کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌رضوی با اشاره به طرح واگذاری اراضی مستعد کشاورزی منابع طبیعی به کشاورزان تصریح کرد: 380 هزار هکتار زمین توسط اداره منابع طبیعی مستعد واگذاری اعلام شده است که در کمیسیون تخصصی آب این طرح مشخص شد که برای تامین آب مورد نیاز زمین‌ها تنها 480 میلیون مترمکعب آب وجود دارد که از 3 محل تامین خواهد شد.

وی افزود: محل اول پساب فاضلاب است که تنها 4 شهر استان شامل تربت‌حیدریه، سبزوار، گناباد و کاشمر دارای تصفیه‌خانه مدرن بوده و می‌توانند از این منبع استفاده کنند، منبع دوم آب بحث آب‌های سطحی است که از کشور خارج می‌شوند که در این حوزه از 46 سد استان 23 سد فعال بوده و از این تعداد تنها 6 سد قابلیت استفاده برای کشاورزی دارند.

وی ادامه داد: سومین منبع شامل کاهش 10 درصدی استفاده از آب چاه‌ها به وسیله توسعه سیستم‌های نوین آبیاری است که با توجه به زمان‌بر بودن طرح و هم‌چنین بحث مالکیت چاه‌های آب، این منبع در اولویت آخر قرار گرفت.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان تاکید ما بر استفاده از روش گلخانه‌ای است که براساس برآورد ما با حجم آب موجود تنها 80 هزار هکتار از اراضی که برای واگذری مشخص شده‌اند می‌توانند آب داشته باشند.

وی افزود: کار واگذاری 380 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی که واجد شرایط کشاورزی شناخته شده و اعطای تسهیلات به آنها 6 ماه تا یک سال طول خواهد کشید.

بصیری در خصوص طرح توسعه سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی در استان خراسان‌رضوی گفت: خراسان‌رضوی با 2 هزار و 500 کیلومتر لوله‌گذاری در سال گذشته در رتبه اول بود و امسال نیز بین 3 تا 4 هزار کیلومتر به خصوص در مناطق جنوبی لوله‌گذاری خواهیم داشت که با این کار انقلاب بزرگی در کشاورزی استان رخ خواهد داد.

وی افزود: ما نیاز به 44 هزار کیلومتر لوله‌گذاری داریم و ظرفیت این کار را هم داریم که در هر سال 20 هزار کیلومتر لوله‌گذاری کنیم اما نیاز به اعتبار داریم که در صورت اختصاص اعتبارات مناسب، در عرض 4 یا 5 سال تمام اراضی ما مجهز خواهد شد اما اگر اعتبار نداشته باشیم ممکن است تا 30 سال دیگر هم این اتفاق رخ ندهد.

وی ادامه داد: در بحث قنات هم ما دارای بیشترین رشته قنات در کشور هستیم و برای ایجاد 540 قنات دیگر نیز کار مطالعاتی صورت گرفته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه طرح جامع خاک استان خراسان‌رضوی تهیه شده است، تاکید کرد: میزان مواد عالی موجود در خاک باید 2 درصد باشد اما میانگین مواد عالی موجود در خاک اراضی استان تنها نیم درصد است که در پایان برنامه پنجم توسعه باید به 2 درصد برسد.

وی افزود: این طرح در قالب طرح سند خاک کشور که توسط دولت تهیه و در مجلس در دست بررسی است تدوین شده و به محض تصویب طرح در مجلس و تخصیص اعتبار، آمادگی اجرای آن را داریم.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول