اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌منظور مقابله با خشکسالی

منابع آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری تغذیه مصنوعی می‎شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی در این استان راهکار موثر مقابله با خشکسالی است.

منابع آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری تغذیه مصنوعی می‎شود

شکرالله عباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: این استان یک درصد از وسعت کشور را شامل می‎شود و با وجود مساحت کم، حدود 10 درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به دو حوضه آبخیز مهم و اصلی زاینده رود و کارون در این استان، گفت: نوسانات بارش در استان بسیار زیاد بوده و از یک هزار و 600 میلی‌متر در ارتفاعات غربی و ارتفاعات سیزکوه تا 250 میلی‌متر در نواحی پست‌تر شرقی و شمال شرقی در نوسان است.

عباسی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مسأله کمبود ذخایر آب زمین به‌طور مداوم جدی‌تر می‎شود، گفت: مطالعات انجام شده نشان داده است تعدادی از دشت‌های استان به علت برداشت بی‎رویه زیرزمینی و عدم استفاده صحیح، در آستانه وقوع بحران و ممنوعیت قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری اجرای طرح تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی را راهکار مقابله با خشکسالی برشمرد و گفت: بدیهی است در صورت عدم کنترل بهره‌برداری و عدم استفاده بهینه از منابع آب‌های زیرزمینی استان، احتمال گسترش و افزایش افت سطح آب زیرزمینی دور از ذهن نیست.

وی تصریح کرد: وقوع این مسئله موجب تهدید زیربناهای عمرانی، نشست زمین و عواقب خطرناک دیگر خواهد شد که عوارض اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت.

عباسی در ادامه همچنین مهندسی رودخانه و حفاظت از سواحل را مورد تأکید قرار داد و گفت: سیلاب و طغیان رودخانه‌ها پدیده‌ای است که در نقاط مختلف جهان همواره اتفاق می‎افتد و هر ساله منجر به بروز خسارات فراوان جانی و مالی می‎شود.

وی ادامه داد: در دهه گذشته تغییر کاربردی اراضی آبخیزها، توسعه زمین‌های کشاورزی و اعیانی و مستحدثات حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تخریب و نابودی مراتع در حوضه‌های آبریز توسط عوامل انسانی میزان آسیب‌پذیری جانی و مالی و زیست محیطی استان در برابر سیلاب را به میزان قابل توجهی تشدید کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در اطراف نواحی جمعیتی و مناطق مسکونی و ساخت و سازهای غیرمجاز در این بازه‌ها برای کاربری‌های شیلات، تفریحی و مسکونی، عملا مسئله سیل‌خیزی رودخانه و قدرت تخریبی و آسیب‌پذیری استان در برابر سیلاب از دیگر این خسارت‌ها محسوب می‎شود.

انتهای پیام/خ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول