اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آبفا:

70 درصد منابع آبی مصرفی کشور در بخش کشاورزی هدر می‌رود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب گفت: 70درصد از 90 درصد منابع آبی مصرفی کشور در بخش کشاورزی هدر می‌رود.

70 درصد منابع آبی مصرفی کشور در بخش کشاورزی هدر می‌رود

عباسعلی پیراینده امروز در حاشیه کنفرانس ملی مهندسی آب و فاضلاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در  کاشان اظهار داشت: این میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی 63 درصد از کل منابع آبی کشور را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به هدررفت 27 درصدی آب شرب در کشور افزود: ایران کشوری خشک و کم‌آب بوده که میزان بارندگی آن یک سوم متوسط بارندگی جهان است.

به گفته وی، حتی بارندگی‌های ایران نیز در فصل‌های زمستانی است که کمتر نیاز آبی وجود دارد و پراکندگی بارندگی ثابت است.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: سرانه مصرف آب نیز در کشور ایران بالا و مصرف آب در کشور ما دو برابر مصرف دنیا است.

پیراینده با تأکید بر مدیریت در مصرف آب تصریح کرد: مدیریت منابع آبی در کشور نیز بسیار امری حیاتی بوده که وزارت نیرو در این مورد تاکنون با مهار آب‌ها از طریق ساخت سد، توزیع و اصلاح شبکه‌های آبرسانی  اقدامات خوب و موفقی انجام داده است.

وی با اشاره به خلاء فرهنگ‌سازی مدیریت در مصرف به‌ویژه بخش کشاورزی بیان داشت: ما به آب به‌عنوان یک عنصر حیاتی و کمیاب نگاه نکرده‌ایم.

به گفته وی، همانطور که موارد ایمنی و آموزشی طرح‌های ترافیکی و راهنمایی رانندگی برای کودکان نهادینه شده، فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف آب نیز با تلاش هر چه بیشتر وزارت نیرو و همکاری آموزش و پرورش از مقاطع ابتدایی در تمامی مدارس ضروری است.

پیراینده با اشاره به گرم و خشک بودن منطقه کاشان و نیاز بالای آن به آب افزود: فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب در این منطقه امری بسیار حیاتی و جدی است.

وی توسعه کشاورزی و مصرف بالای آب در این بخش در منطقه کاشان را امری نادرست دانست و گفت: اگر در مصرف آب در کاشان به‌ویژه در بخش کشاورزی تأمل و دقت لازم نشود آینده شومی برای این شهرستان رقم می‌خورد.

به گفته وی اگر مردم منابع محدود آبی و صرفه‌جویی در مصرف این ماده حیاتی را باور و از نظر اعتقادی خود را ملزم به رعایت صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف کنند می‌توانند با مدیریت بهینه در مصرف آب از وقوع این آینده و حادثه‌ خطرناک در این منطقه جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول