اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفای استان اصفهان:

اصفهان هم‌چنان با محدودیت منابع آبی رو به ‌رو است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به لزوم مصرف صحیح آب در استان گفت: اصفهان هم‌چنان با محدودیت منابع آبی رو به رو است.

اصفهان هم‌چنان با محدودیت منابع آبی رو به ‌رو است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب استان اصفهان، هاشم امینی مصرف آب شرب را در کشور و اصفهان بیش از استانداردهای تعریف شده دانست و اظهار داشت: مردم کشورمان و مردم اصفهان بیش از استاندارد تعریف شده آب شرب مصرف می‌کنند چرا که بر مبنای استاندارد یک خانوار چهار نفری در طول شبانه‌روز برای مصارف مختلف به طور میانگین به 75 تا 150 لیتر آب در شبانه‌روز نیاز دارد اما این رقم برای شهروند ایرانی بیش از این مقدار است که بیانگر مصرف بیش از حد آب شرب در ایران و اصفهان است.

وی با بیان اینکه ما از مردم نمی‌خواهیم آب مصرف نکنند بلکه شعار مسئولان آبفا مصرف بهینه آب است، افزود: اصفهانی‌ها می‌توانند با مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی یک لیتر آب در شبانه‌روز بسترهای برخورداری دیگر مردم استان را از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی فراهم کنند به عنوان مثال اگر هر شهروند اصفهانی در طول شبانه‌روز یک لیتر آب صرفه‌جویی کند شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می‌تواند 17 هزار و 619 نفر دیگر در استان اصفهان را از نعمت آب سالم و بهداشتی بهره‌مند سازد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان آب مورد نیاز هر فرد در طول شبانه‌روز 81 لیتر است و این در حالی است که یک ایرانی برای مسواک زدن میزان آبی که استفاده می‌کنند، 21 نفر اروپایی برای مسواک زدن به مصرف می‌رسانند.

وی با تأکید بر مصرف صحیح آب در اصفهان اظهار داشت: وقوع پدیده خشک‌سالی در چندین سال متوالی در استان اصفهان کاهش حدود 70 درصدی حجم بارندگی را دربر داشت که این امر منابع آبی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است در حالی که منبع تأمین کننده آب شرب اصفهان بزرگ رودخانه زاینده‌رود است و حجم این رودخانه تحت تأثیر سال‌های خشک قرار گرفته و کاهش چشم‌گیری را نسبت به میانگین بلندمدت تجربه کرده است.

امینی در ادامه گفت: این در حالی است که 50 شهر استان که تحت طرح آب‌رسانی اصفهان بزرگ قرار دارند از طریق این منبع آب‌رسانی می‌شوند اما با این وجود هم‌اکنون حجم رودخانه زاینده‌رود شرایط مطلوبی ندارد بنابراین مصرف بهینه آب توسط مشترکان تضمین کننده اصلی تأمین آب شرب در تمام فصول در اصفهان است.

وی در پاسخ به این پرسش که در سال 90 میزان بارندگی‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته بود، تصریح کرد: به طور میانگین میزان بارندگی در دنیا بین 700 تا 750 میلی‌متر در قاره آسیا 600 تا 650 میلی‌متر، ایران 200 تا 250 میلی‌متر و اصفهان 120 میلی‌متر است و اما تا پایان اردیبهشت‌ماه حدود 197 میلی‌متر حجم بارندگی‌ها در استان اصفهان تخمین زده شد، اما از آنجایی که در این چند سال اخیر اصفهان با کاهش شدید حجم بارندگی‌ها مواجه بود این افزایش بارندگی‌ها منجر به ایجاد شرایط نرمال منابع آبی نشد و استان هم‌چنان با محدودیت منابع آبی مواجه است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اقداماتی که برای مصرف صحیح آب توسط مشترکان در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، ادامه داد: علاوه بر اقدامات تعرفه‌ای که از طریق آن مشترکان پر مصرف باید بهای بیشتری بابت مصرف آب بپردازند اقدامات فنی و مهندسی هم از دیگر راهکارها است به طوری که در سال گذشته 140 کیلومتر اصلاح شبکه و انشعابات فرسوده در دستور کار قرار گرفت.

وی هم‌چنین تصریح کرد: به دنبال اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود 5.6 درصد کاهش مصرف آب در استان حاصل شد و با اقدامات فرهنگی همانند برگزاری نخستین جشنواره فیلم و عکس، جشنواره روزنامه دیواری بنویسیم آب بخوانیم زندگی بسترسازی مصرف بهینه آب توسط مشترکان ایجاد شد به طوری که در پیک نوروزی سال 91 مقاطع پیش‌دبستانی تا سوم راهنمایی صفحه‌ای پیرامون چگونگی مصرف بهینه آب با روش‌های گوناگون به دانش‌آموزان این مقاطع آموزش داده شد.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول