اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

ژاپن و آلمان ورشکسته با تولید ملی احیا شدند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مازندران گفت: ژاپن در جنگ جهانی به کشور ورشکسته و آلمان به مملکتی کمرشکسته تبدیل شد که مشکلاتشان را با توجه به تولید ملی برطرف کردند.

ژاپن و آلمان ورشکسته با تولید ملی احیا شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور صبح امروز در همایش ابزارهای نوین تأمین مالی در بازارهای سرمایه که در دانشگاه مازندران برگزار شد، فعال‌ بودن بازار پول و سرمایه را زمینه خوبی برای اشتغال بیشتر دانست.

وی تصریح کرد: لازمه جهاد اقتصادی و پیش‌زمینه آن تولید ملی است که در اثر تلاش و سرمایه عملی می‌شود.

رئیس دانشگاه مازندران ادامه داد: در تبیین این موضوع می‌توان دو الگو ژاپن و شرق آسیا و آلمان در اروپا را مورد بررسی قرار داد.

احمدپور تصریح کرد: ژاپن در جنگ جهانی دوم به کشور ورشکسته و آلمان به مملکتی کمرشکسته تبدیل شد و بیشتر شهرهای این دو کشور به تل خاکستر تبدیل شده بودند.

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال اراده و عزم مردم این دو کشور به این امر تعلق گرفت که "باید از نو ساخت و بر پای خود ایستاد"، آنها نه نفت داشتند که بفروشند و با پولش خرابه‌ها را آباد کنند و نه گاز که صادر کنند و کالاهای خارجی وارد کنند.

وی گفت: از این رو کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و... را خودشان ساختند و قوت غالب‌شان را برنج و سیب‌زمینی داخلی قرار دادند و به جای وارد کردن کالاهای با کیفیت و گاه ارزان قیمت خارجی به همان مصنوع‌های داخلی کم‌کیفیت و گران بسنده کردند.

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه ابراز داشت: با وجود اینکه منابع طبیعی از سه عامل اصلی تولید ثروت، حفظ دو درصد از منابع را به خود اختصاص داد، آنها با تقویت دو عامل دیگر یعنی امکانات فیزیکی، 18 درصد و منابع انسانی (علم و دانش و نیروهای متخصص) با 80 درصد، نه تنها شکاف مربوط به منابع طبیعی را پر کردند، بلکه با اتکا به تولید علم و فناوری عمدتاً بومی، ژاپن هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی و صادرکننده محصولات در عرصه‌های مختلف به شمار می‌رود و این مطلب در مورد آلمان و اسپانیا با دانشی مهم درباره چهار درصد از منابع طبیعی نیز مصداق دارد.

* تولیدکنندگان نباید به اهداف کوتاه مدت بپردازند

احمدپور تصریح کرد: تولیدکنندگان نیز نباید به اهداف کوتاه مدت بپردازند، بلکه باید اهداف بلندمدت داشته باشند که این کار از طریق مشتری‌مداری، نوآوری و استفاده از تکنولوژی در امور تولید امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر در مورد شقوق مختلف تأمین مالی و بازار سرمایه اقدام‌های خوبی صورت گرفته که از جمله آن صکوک اجاره به عنوان شیوه جدید تأمین مالی در بورس اوراق بهادار ایران است.

رئیس دانشگاه مازندران متذکر شد: همچنین افزایش شرکت‌های تأمین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر ایجاد شده است.

این مسئول اذعان داشت: اما برای جذب سرمایه ایرانی که در صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال 1391 اشاره شده، تنها منابع بانکی کافی نیست، باید با گسترش ابزارهای مالی جدید و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری مستقیم (برای افراد حرفه‌ای) و غیر مستقیم (برای افراد غیرحرفه‌ای) اقدامات جدی صورت بگیرد.

احمدپور در پایان با اشاره به گسترش نهادهای مالی در بازار سرمایه کشور، خواستار بسیج عمومی برای افزایش فرهنگ عمومی و سرمایه‌گذاری شد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول