اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ابهر:

گوشت آلوده موجب انتقال ویروس" تب کریمه کنگو" به انسان است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ابهر گفت: انتقال گوشت آلوده یکی از راه‌های مبتلا شدن به بیماری CCHF یا تب کریمه کنگو است.

گوشت آلوده موجب انتقال ویروس" تب کریمه کنگو" به انسان است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابهر، امیر علی کلانتری ظهر امروز در جمع مسئولان این شهرستان با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو هیچ‌ گونه علائم بالینی در مورد دام ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: میزان آلودگی و تلفات این بیماری در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان زیاد است.

وی افزود: در منطقه ما نیز دامداری‌هایی هستند که دام‌های خود را از این استان‌ها می‌آوردند که با توجه به این امر باید بیشتر حواس خود را جمع کنیم.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر با بیان اینکه همه ارگان‌ها باید دامپزشکی را یار و یاور باشند، گفت: دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند در برابر این بیماری بایستد و باید همه ارگان‌ها ما را یاری کنند که در صورت غفلت ممکن است شاهد طوفانی از این بیماری باشیم.

وی یکی از اصلی‌ترین راه‌های مقابله با تب کریمه کنگو را از بین بردن عامل بیماری عنوان کرد و تصریح کرد: دامداران، روستائیان و دانش‌آموزان روستا به دلیل ارتباط مستقیم با دام در رده نخست برای مبتلا شدن به این بیماری هستند.

کلانتری با بیان اینکه امکان انتقال این بیماری از فرآورده‌های گوشتی وجود دارد، گفت: یکی از راه‌های مبتلا شدن به این بیماری، انتقال از گوشت آلوده است.

وی افزود: به این دلیل از شهرداران درخواست داریم که نسبت به تعطیل شدن کشتارگاه‌های سنتی اقدام لازم را صورت دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر با تاکید برلزوم اطلاع‌رسانی لازم در مورد بیماری تب کریمه کنگو در بین روستائیان و دامداران عنوان داشت: دامپزشکی بودجه مستقلی برای این کار ندارد که از جهاد کشاورزی انتظار داریم که مبلغی را مشخص کرده و برای چاپ بروشور، بنر و نیز دیوار نویسی روستاها اختصاص دهد.

وی افزود: آموزش و پرورش و نیز شبکه بهداشت شهرستان نیز به دلیل وجود مدارس و مراکز بهداشتی در روستاها نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای روستائیان اقدام کنند.

کلانتری با بیان اینکه ویروس این بیماری براثر پخته شدن کامل از بین می‌رود، تصریح کرد: توصیه لازم این است که گوشت پس از خریداری شدن حداقل به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود.

وی به بحث جمود نعشی دام‌های کشتارگاه‌ اشاره و گفت: این موضوع یک روند فیزیولوژیکی است که در آن پی‌اچ لاشه پائین آمده و این افت پی‌اچ خود به خود موجب از بین رفتن ویروس می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر افزود: متاسفانه مشکلی که در کشتارگاه‌های صنعتی وجود دارد این است که لاشه سریع پس از کشتار بار ماشین شده و به بازار می‌آید.

وی تصریح کرد: برای از بین رفتن ویروس باید لاشه دام یک روز در پیش ‌سرد‌کن مانده و سپس وارد بازار شود.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول