اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی همدان:

موردی از تب کریمه کنگو در همدان مشاهده نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی همدان گفت: هیچ موردی از تب کریمه کنگو در همدان مشاهده نشده است.

موردی از تب کریمه کنگو در همدان مشاهده نشده است

آرش سامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با توجه به مشاهده نمونه‌هایی از بیماری تب کریمه کنگو در مشهد تاکنون هیچ موردی از این بیماری در شهرستان همدان مشاهده نشده و در این راستا جمعیت هدف آموزش داده شده‌اند.

وی افزود: این بیماری نو پدید است و از طرق بافت‌‌های حاوی خون گاو، گوسفند و به خصوص آلایش‌های دامی و کنه انتقال پیدا می‌کند، لذا در این راستا علاوه بر آموزش بازرسین کشتارگاه‌ها از طریق حضوری، اینترنتی و پیامک جمعیت هدف را آموزش دادیم.

رئیس شبکه دامپزشکی همدان بیان کرد: همچنین سم‌پاشی وسیعی نیز در ایام نزدیک به تحویل سال انجام شده و نمونه‌گیری نیز در روستاها و واحدهایی که ممکن است کنه در آنجا وجود داشته باشد انجام و سم‌پاشی به صورت رایگان در این مراکز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دامداران موظف هستند در فصول گرم سال ماهانه یک بار سم‌پاشی کنه را انجام دهند چرا که این امر جزء اصول پرورش دام به شمار رفته و دامداران ملزم هستند پس از شستشوی دام نیز مجدداً سم‌پاشی را انجام دهند.

سامی اذعان کرد: خوشبختانه تاکنون بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده و ما به دقت قصابی‌ها و دامداری‌‌ها را مانیتورینگ کرده و با مرکز بهداشت تعاملات خوبی داریم و با دارا بودن اکیپ‌های مشترک در راستای کنترل سلامت دامی گام‌های موثری را برداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: بیماری CCHF یک بیماری ویروسی است و عامل بیماری به شدت به گرما و سرما و تغییرات PH اسیدیته مواد غذایی حساس است و این بسیار نکته مهمی به شمار می‌رود لذا توصیه می‌شود گوشت دام کشتار شده قبل از مصرف 24 تا 48 ساعت در یخچال نگهداری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: سرما سبب از بین رفتن تعداد زیادی از ویروس‌های موجود در گوشت می‌شود چرا که دام پس از مرگ به دلیل سفت شدن عضلات و تغییرات شیمیایی در آن ایجاد شده و گوشت از حالت خنثی به حالت اسیدی تبدیل می‌شود که جمود نئشی می‌تواند این حالت را خنثی و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تب کریمه کنگو و حتی بیماری تب مالت را از بین ببرد.

وی در پایان گفت: فرآورده‌های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس به دلیل پخت در حرارت‌های بالا و استفاده عمده از گوشت‌های منجمد کمترین خطر و حتی بی‌خطرترین محصولات نسبت به انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و دام محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول