اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

معنویت هم‌پای سایر پیشرفت‏ها رشد نکرده است

خبرگزاری فارس: شاید شما هم این جمله مقام معظم رهبری را شنیده یا در جایی خوانده باشید که "معنویت در کشور ما، هم‌پای سایر پیشرفت‏ها رشد نکرده است"، این جمله در آخرین نماز جمعه‏ای که توسط امام خامنه‏ای در سال 90 اقامه شد، مطرح شد.

معنویت هم‌پای سایر پیشرفت‏ها رشد نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، نمی‏دانیم چه کسانی و به چه میزان از این جمله به خود لرزیدند، نمی‏دانیم چه کسانی و به چه میزان از این جمله تکان خوردند و نمی‏دانیم چه کسانی و به چه میزان از این جمله به فکر فرو رفتند!

جای تأمل دارد در نظامی که مبنای آن دین و دیانت و مسائل اعتقادی بوده و هست و باید همه حرکت‏ها و جهت‏گیری‏های آن و حتی پیشرفت‏های آن بر همین مبنا باشد، در مسائل دیگر آن‏چنان پیشرفت کند که چشم جهانیان را کور ساخته و در همه عرصه‏ها حرف برای گفتن داشته باشد، ولی در معنویت که اصل و ریشه همه آنها باید باشد، به گونه‏ای است که امام خامنه‏ای از این موضوع به عنوان یک آسیب نظام نام می‏برند.

چگونه می‏توانیم در بسیاری از موضوعات اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... گوی سبقت را در منطقه و دنیا از همه برباییم، ولی در مسائل فرهنگی و معنوی در این شرایط باشیم.

البته این قطعاً بدین معنا نیست که معنویت در کشور ما وجود ندارد، خیر، ولی هم‌پای سایر پیشرفت‏ها، پیشرفت نداشته است.

این مطالبه و انتظار مقام معظم رهبری است و هنگامی که گلایه ایشان به عنوان ولی‏فقیه مطرح می‏شود، آیا جای تأمل و تفکر و بعد از آن برنامه‏ریزی نیست؟

متأسفانه این مسائل ریشه در سال‏های دور دارد و به شخص یا سازمان خاصی برنمی‏گردد.

زمانی که دولتی سازندگی را اصل می‏داند، ‌زمانی که دولتی توسعه سیاسی را اصل می‏داند، زمانی که دولتی صرفاً‌ عدالت بدون در نظر گرفتن معنویت را اصل می‏داند، خوب طبیعی است که مسائل فرهنگی و معنوی مورد غفلت قرار گیرد.

این آسیب قطعاً از کم‏توجهی به فرمایشات مقام معظم رهبری صورت گرفته که از سال 67 و 68 به این طرف اشاره فرمودند که مراقب تهاجم فرهنگی باشید، مراقب شبیخون فرهنگی باشید، مراقب ناتوی فرهنگی دشمن باشید و کم‏توجهی در آخر، همه اینها را تبدیل به یک جنگ تمام عیار فرهنگی و یا اصطلاحاً "جنگ نرم" کرد.

امام خامنه‏ای در جایی دیگر فرمودند که "اگر به توصیه‏های اینجانب در 10 سال گذشته، راجع به مسائل اقتصادی توجه می‏شد، الآن شاهد این فساد بزرگ مالی و دیگر مشکلات اقتصادی در کشور نبودیم".

پر واضح است که رشد نکردن معنویت به دلیل توجه نداشتن کافی به فرمایشات ایشان در موضوع مشکلات فرهنگی کشور در طول سالیان گذشته رخ داده است و الآن هم اگر به این موضوع به طور جدی پرداخته نشود، باید منتظر مشکلات و مفاسد بیشتر فرهنگی در سالیان دیگر بود.

حال ببینیم چه کسی یا چه کسانی و چه سازمان یا سازمان‏هایی می‏توانند در این رشد مؤثر باشند؟ مردم، مسئولان، دولت، صدا و سیما و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات یا ...

ولی‏فقیه به عنوان رکن رکین نظام اسلامی همیشه هم در فرمایشات خود و هم در عمل ثابت کردند که از معنویت در حد اعلای آن برخوردارند و به دیگران هم آن را توصیه می‏کنند.

مردم نیز که همه بسیجی بوده و با تأسی به مقام معظم رهبری همان مسیر را می‏پیمایند ولی در این بین می‏مانند کسانی که باید این جریان را برنامه‏ریزی و هدایت کنند.

همه سازمان‏هایی که در بالا ذکر شد یا ذکری از آنها نیامد، می‏توانند در رشد معنویت مردم مؤثر باشند، ولی توجه به این نکته لازم است که باید راهبردی برای این کار تعریف شود.

سهم مردم و خانواده‏ها در این میان محفوظ است، اما شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که متشکل از همه این نهادهاست و ریاست آن هم با رئیس جمهور است، می‏تواند مؤثرترین جایگاه برای تعیین این راهبرد و عمل به آن باشد، چیزی که در این چند سال به آن پرداخته نشده است.

باید بپذیریم که وحدت رویه فرهنگی و معنوی در کشور ما بین مدیران و مسئولان وجود ندارد، کشوری که بالاترین و والاترین قانون اساسی که برگرفته از قرآن کریم و قوانین شرع مقدس را دارد، دیگر نباید جایی برای تشتت آرا و تفرقه داشته باشد، مگر اینکه خدای نکرده جهل به قوانین و نداشتن التزام به آنها و ... ما را دچار مشکل کند که باید بگوییم اگر این‏چنین است این موضوع بزرگ‏ترین معضل خواهد بود.

در جایی که مقام معظم رهبری می‏فرمایند "جنگ نرم جدی است"،‌ دیگر از ما و مسئولان نظام بعید است که بگویند جنگ فرهنگی وجود ندارد و این اگر عناد نباشد که نیست، حتماً رگه‏هایی از جهل می‏تواند باشد.

باید در این مسیر از تمام امکانات و ابزار موجود نظیر تریبون‏ها، ‌منابر، دانشگاه‏ها، مدارس و رسانه‏ها با پشتوانه تفکر بسیجی کمک گرفت تا این آسیب عمیق‏تر نشده و ما را دچار مشکلات بزرگ‏تری در آینده نکند.

همه شرایط فراهم است، رهبری خوب و آگاه، مردمی بصیر و بسیجی و در صحنه، قوانین شرع و قرآن به عنوان قانون اساسی نظام و تنها می‏ماند مسئولان همراه با اراده و با برنامه و در صحنه که آنها هم کم نیستند.

پس فرصت‏ها را از دست ندهیم، آینده روشن در انتظار ماست ...

=================

یادداشت از: مرتضی احمدیان

=================

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول