به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی شامگاه چهارشنبه در پانزدهمین اجلاسیه کنگره شهدای استان کرمان یادواره شهدای تبلیغات لشکر 41 ثارالله اظهار داشت: طی تاریخ جنگها کمتر جنگی را داریم و یا اصلاً نداریم که معرف یک مذهب و دین باشد، یعنی دین و مذهب در آن صحنه تبلور پیدا کند.
وی با بیان اینکه جنگ ما فیلم سینمایی نبود و یک صحنه حقیقی بود، افزود: هیچ چیز تصنعی نمیتوانست بر آن وارد شود و امکان شکلگیری اشکال تصنعی در جنگ نبود.
سلیمانی تصریح کرد: هیچ فردی نمیتوانست در جنگ خودش را به شکل دیگری نشان دهد، آدمی که ترس داشت، نمیتوانست، خودش را شجاع نشان دهد، فرد با ایمان ضعیف هم نمیتوانست خودش را باایمان نشان دهد، زیرا هیچ چیزی را نمیشد در جنگ پنهان کرد.
وی بیان داشت: همه چیز انسانها از جمله میزان ایمان و اخلاق انسانی در جنگ بروز میکرد و قابل پوشش دادن و قابل تغییر رنگ آدمها نبود.
سلیمانی عنوان کرد: به ندرت کسی در جنگ میتوانست، چهرهسازی کند که آن هم در تاریکیها خودش را بروز میداد.
جنگ ما معرف مذهب ما بود
این یادگار دفاع مقدس ابراز داشت: جنگ ما استثناییترین صحنهای بوده که میتوان گفت به خوبی و به جامعیت معرف مذهب ما بوده است.
سلیمانی افزود: اگر جایی بخواهد با قدرت بگوید شیعه یعنی چه، اسلام ناب یعنی چه و تشیع حقیقی یعنی چه، تبلور حقیقی آن صحنه جنگ از اول تا آخر مشخص بود.
وی عنوان کرد: اخلاق، عرفان، نماز، سلوک، ذکر، تعبد و ولایتمداری در جنگ حقیقی بود.
القاعده معرف فرهنگ وهابیت است
سلیمانی اذعان داشت: القاعده یک گروه به ظاهر جهادی است امات در حقیقت معرف فرهنگ وهابیت است.
وی افزود: آن چیزی که آمریکاییها در صحنه عراق و افغانستان انجام دادند را نمیتوانند هیچ تعریفی بر آن بگذارند، زیرا اگر بگویند مسیحیت است پس وای به حال مسیحیت با این تعریف.
سلیمانی گفت: اگر بگویند، تعریف فرهنگ آمریکایی است، هیچ بخشی از جامعه آمریکا نمیتواند به آن افتخار و استناد کند، اما جنگ ما معرف تشیع شد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تأثیر اساسی در دگرگونی ساختاری داشت، اظهار داشت: جنگ ما در دگرگونی فضای فرهنگی جامعه تأثیر بینظیری داشت.
فرمانده لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه این فضا سه علت اساسی داشت، فرهنگ تشیع را یکی از این علل خواند و ابراز داشت: این فرهنگ هر کجا به شکل حقیقی اجرا شود، نتیجه همین است.
به حرفهای تند نیاز نداریم/ عظمت معارف شیعه فراوان است
وی با بیان اینکه انتقاد ظریفی به بعضی از مداحان و وعاظ دارم، عنوان کرد: در معرفی شیعه آنقدر معارف باعظمت از شیعه داریم که هیچ نیازی برای شناساندن حق خودمان به تخطئه طرف دیگر نداریم.
سلیمانی گفت: اگر تنها بخشی از وصیتنامه امیرالمومنین (ع) معرف شیعه قرار گیرد، برای تمام شیعه کافی است.
وی افزود: شیعه آنقدر چیزهای باعظمت دارد که هنر میخواهد این عظمت را بیان و دنیا را مجذوب خودش کند.
سلیمانی با تأکید بر اینکه به حرفهای تند نیاز نداریم، تصریح کرد: امروز باید مراعات تمام شیعیان را در دنیا بکنیم.
وی اداره جهان اسلام را از ویژگیها و رسالتهای امروز جمهوری اسلامی برشمرد.
سلیمانی رهبری را از دیگر عوامل فضای حاکم بر جنگ دانست و گفت: رهبری در جنگ سه سطح خاص دارد که یکی از آنها امام خمینی (ره) بود.
وی افزود: امام راحل در تمام بیانات خود محور و هدف اساسی را دفاع از اسلام قرار میداد.
فرماندهان جنگ مدار مغناطیسی معنویت بودند
سلیمانی رهبری میدانی را نوع دیگر رهبری در جنگ ذکر کرد و ابراز داشت: فرماندهان شهید ما مانند شهید زینالدین، باقری، باکری و خرازی و فرماندهان کرمانی از جمله مغفوری، کازرونی، فولادی، مهدوی و صالحی در هر سطحی که قرار گرفتند یک مدار مغناطیسی از معنویت بودند که رزمندگان را جذب میکردند و تحول عظیم به وجود آوردند.
وی با اشاره به اینکه محور سوم رهبران و بزرگان ما در استانها بودند، خاطرنشان کرد: شهید صدوقی در یزد، شهید مدنی اشرفی، اصفهانی، قاضی، جعفری از جمله این افراد هستند.
سلیمانی بیان داشت: یک پای آیتالله جعفری نماینده ولیفقیه در استان کرمان در جبهه و یک پای دیگرش در پشت جبهه بود.
وی عنوان کرد: علمایی مانند زندهیادان هاشمیان، حقیقی، روحانی، نیشابوری، فقیه، طاهری و فرقانی نیز در جبهه حضور داشتند و بچههایشان را جلو فرستادند که به شهادت رسیدند.
تبلیغات نیروهای پشت صحنه جنگ نبودند
این یادگار دوران دفاع مقدس تصریح کرد: تحول بزرگی در جامعه ما بر اثر نفس مبارک امام خمینی (ره) به وجود آمد.
سلیمانی با اشاره به نقش تبلیغات جنگ در دگرگونیهای جنگ گفت: بعضی تصور میکنند، تبلیغات یعنی نیروهایی که پشت صحنه بودند، اما این تصور درست نیست.
وی با بیان اینکه در عرف نظامی و هم در غیرنظامی، موضوع صف و ستاد مطرح است، اذعان داشت: در صحنه جنگ و شبهای عملیات چیزی به نام صف و ستاد نداشتیم و تمام رزمندگان در شب عملیات صف بودند و صحنه بینظیری به وجود آمده بود.
سلیمانی ابراز داشت: نقش تبلیغات مانند تبلیغات کلاسیکی که وجود دارد به عنوان عملیات روانی و رساندن موضوع به اذهان در صحنه جنگ نبود.
نامگذاریها در جنگ مقدس بود
وی ابراز داشت: نقش تبلیغات در جنگ این بود که احساساتی که از طرف مردم به سمت جنگ ارسال میشد را به باورهای عمیق دینی تبدیل کند و از رزمندهای که با احساسات آمده بود یک استشهادی تولید میکرد.
سلیمانی تصریح کرد: استشهادی این نیست که یک عدهای بیگناه را در افغانستان، عراق و یمن روی خاک میریزد، این حرکت همان انتحاری هم نیست، بلکه استشهادی آن بود که در عملیاتهای ما خود را بروز میداد.
وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس هیچگاه نام یک استان و یا شهر برده نشد، ابراز داشت: نام تمام لشکرها، گردانها و حتی سنگرها و جادهها، پیشانیبندها و نوشتهها بر اساس نامهای مقدس نامگذاری میشد.
رابطه و رفاقت روحانیت و رزمندگان در جنگ بسیار زیبا بود
سلیمانی با بیان اینکه این تقدس فقط در صحنه جنگ نبود، گفت: در همین شهر کرمان، مهدی عربپور ستادی را از طلاب و روحانیان راهاندازی کرده بود.
وی بیان داشت: هیچ کجای جنگ خالی از روحانیت نبود و ارتباط و علاقه بین روحانیت و رزمندگان فوقالعاده و در هیچ کجا صحنه عشق و رفاقت بین روحانیت و افراد عادی جامعه را مانند جنگ ملموس و زیبا نمیبینید.
تبلیغات منشأ اصلی تغییرها در جنگ بود
سلیمانی گفت: تبلیغات منشأ اصلی تغییرها در جنگ بود و یک کار زیربنایی عمیقی انجام میداد که در تمام سطوح تأثیر آن اساسی بود.
وی گفت: زمانی که به صحنه گردانها میرفتی، دل نمیکندی، زیرا تمرین، آموزش، عملیات و صحبت کردن آنها معنویت و پیام دینی داشت.
سلیمانی تصریح کرد: برای اینکه بدانیم، تبلیغات حقیقی برای عمقبخشی دینی چگونه باید اجرا شود به یک فصل بسیار مهم از بررسی و تحقیق نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه برادرانی که از تبلیغات جنگ باقی ماندهاند و شهید زنده صحنه جنگ هستند، دنیایی از خاطره هستند، ابراز داشت: این کنگره نمیتواند این حق را ادا کند، بلکه نیاز به تدوین دقیقی دارد تا بتوان نقش ارزشمند تبلیغات را به صحنههای اصلی منتقل کرد.
انتهای پیام/ر10/ژ1001