اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار شفت خبر داد

برگزاری 10 جشنواره بومی‌سنتی شفت

خبرگزاری فارس: فرماندار شفت از برگزاری 10 جشنواره بومی‌سنتی در این شهرستان خبر داد.

برگزاری 10 جشنواره بومی‌سنتی شفت

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، جواد شفیعی‌ثابت در دومین جشنواره گل محمدی و گلاب‌گیری سنتی و نیمه صنعتی در روستای گیل‌ده این شهرستان هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی شفت به مردم ایران، رونق گردشگری شهرستان، ایجاد اشتغال در صنایع دستی و محصولات کشاورزی و فراهم کردن فضای شاد و مفرح برای مردم شفت عنوان کرد.

وی اظهار کرد: این جشنواره با همکاری فرمانداری شفت، اداره کل میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی گیلان، بخشداری مرکزی شفت، دهیاری و اهالی روستای گیل‌ده برگزار شده است.

فرماندار شفت با بیان اینکه در هشت ماه اخیر بالغ بر 10 جشنواره بومی و سنتی در شفت برگزار شده است، افزود: جشنواره گلاب‌گیری سال گذشته برای نخستین بار در روستای گیل‌ده برگزار شد که مورد استقبال خوب هموطنان ما قرار گرفت و حتی از خارج استان نیز مهمانان بسیاری در این جشنواره حضور داشتند که امروز برای دومین بار این جشنواره برگزار شد.

وی، با اشاره به اینکه امسال به 35 نفر از گل‌کاران و گلاب‌گیران روستای گیل‌ده وام خود اشتغالی پرداخت شده است، ابراز کرد: به دلیل حمایت و رونق این صنعت به متقاضیانی که می‌خواستند زمین‌های زیر کشت گل محمدی خود را گسترش دهند به طور میانگین وام‌های 3 میلیون تومانی پرداخت شد که بتوانند این صنعت و حرفه را رونق بیشتری دهند.

به گفته شفیعی‌ثابت، گلاب‌گیری و تهیه عرقیات در این منطقه به صورت سنتی و صنعتی انجام می‌گیرد و سه سال است که گلاب گیل‌ده شفت وارد بازار شده است.

وی، گلاب‌گیری شفت را در ابتدای راه دانست و تصریح کرد: این امر نیاز به حمایت بیشتری دارد و برای طراحی تبلیغات و بسته‌بندی مناسب گلاب این منطقه با شورای شهر و دهیاری شفت در حال بررسی و برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم برند خوب و مناسبی را به بازار عرضه کنیم.

فرماندار شفت ابراز کرد: امسال در بخش توسعه کشاورزی متقاضیان شفتی می‌توانند تا سقف 3 میلیون تومان از وام خود اشتغالی برای توسعه باغ خود استفاده کنند.

وی افزود: سال گذشته به 450 نفر بالغ بر به یک میلیارد و 100 میلیون تومان به بخش صنایع دستی شفت وام پرداخت شد و در بخش‌های دیگر نیز به یک هزار و 800 نفر وام‌های 3، 5 و 10 میلیون تومانی اعطا شد که در بخش وام خود اشتغالی شهرستان شفت رتبه خوبی را در استان به دست آورد.

شفیعی‌ثابت، رویکرد فرمانداری شفت در سال جاری را توسعه شهر شفت، توسعه امامزاده ابراهیم، امامزاده اسحاق و مناطق گردشگری و توسعه کشاورزی این شهر اعلام کرد و یادآور شد: مهم‌ترین برنامه سال جاری فرمانداری شفت این است که پس از سال‌ها تغییری در این شهر ایجاد کند و در این زمینه با شورای شهر به توافق رسیده‌ایم و مصوبات آن نیز صورت گرفته و منتظر ابلاغ بودجه 91 هستیم که بتوانیم در هفته‌های آینده در شورای برنامه‌ریزی آن را اجرایی کنیم.

وی، توسعه راه‌های شفت را در اولویت برنامه‌ها ذکر کرد و متذکر شد: مهم‌ترین بخش فعالیت‌ها توسعه راه‌های شفت است که راه ملا سرا به شفت به طول 13 کیلومتر با اعتبار بالغ بر 20 میلیارد تومان از هفته آینده آغاز می‌شود و تقاطع شفت به شاد خال نیز تا سال 91 به پایان می‌رسد.

به گزارش فارس، همزمان با برگزاری جشنواره گل محمدی و گلاب‌گیری، بازی‌های بومی محلی، لافند بازی، اجرای موسیقی گیلکی و تالشی، مراسم آیینی نظیر عروس‌بران سنتی، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، پخت انواع نان محلی و عرضه محصولات دارای مشتقات گل محمدی نیز در برگزار شد.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول