اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه رشت:

موقعیت جغرافیایی آستارا در توسعه اقتصاد منطقه نقش اساسی دارد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: آستارا به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب از جایگاه ژئواکونومیکی مهمی برخوردار بوده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه دارد.

موقعیت جغرافیایی آستارا در توسعه اقتصاد منطقه نقش اساسی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یوسف زین‌العابدین پیش از ظهر امروز در دومین روز از کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت درباره توانمندی‌های ژئواکونومیکی شهرستان مرزی آستارا اظهار کرد: ناکارآمدی ابزار آلات نظامی در رساندن کشورها به اهداف سیاسی آنها موجب شکل‌گیری نوع تازه‌ای از رقابت در عرصه اقتصادی و تولد مبحثی به نام ژئواکونومیکی در اواخر قرن بیستم شد.

وی، افزود: گسترش پدیده اقتصاد‌محوری در قرن بیست‌ویکم زمینه را برای جایگزینی تدریجی راهبردهای ژئواکونومیکی به جای استراتژی‌های مبتنی بر ژئوپلتیک سنتی فراهم کرد.

زین‌العابدین ادامه داد: در عصر اقتصادمحوری در توازن بین قدرت‌ها، برتری از آن قدرتی است که بر مناطق ژئواکونومیک تسلط داشته باشد و آستارا به لحاظ موقعیت جغرافیایی در حاشیه دریای خزر نقش مهمی در ترانزیت کالا بین کشورهای مختلف حوزه این دریا ایفا می‌کند و از طریق پل گمرکی به تمام کشورهای آسیای مرکزی، منطقه‌ قفقاز، اروپای شرقی و غربی ارتباط جاده‌ای دارد.

به گفته وی، مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که آستارا با بهره‌گیری از مولفه‌هایی نظیر موقعیت جغرافیایی مناسب، واقع شدن در منطقه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان، برخورداری از جاذبه‌های متعدد توریستی، استقرار گمرک و بازارچه مرزی، تله کابین، وجود پیرترین کاکتوس خاورمیانه در منطقه، نقش ترانزیتی و منابع غنی دریایی از جایگاه ژئواکونومیکی مهمی برخوردار است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری مناسب می‌توان از درآمد این بخش در توسعه اقتصادی اجتماعی منطقه بهره گرفت.

وی با اشاره به تاثیرگذاری بازگشایی مرز ایران و آذربایجان تصریح کرد: با بازگشایی مرزهای شمالی کشور و تردد اتباع 2 کشور شرایط برای تردد مرزنشینانی که در عمق 45 کیلومتری خاک هر یک از دو کشور سکونت داشتند بدون دریافت روادید کشور مقابل فراهم آمد.

زین‌العابدین، مرز آستارا را به دلیل اهمیت راهبردی به عنوان یک ژئوپلتیک کم‌نظیر خواند و یادآور شد: در پی فروپاشی بلوک شرق همراه با گسترش ارتباطات جهانی کارکردهای جدیدی برای مرزها و مناطق مرزی بین 2 کشور آذربایجان و ایران فراهم آمده که موجب تحولات در کارکرد مرز بین 2 کشور شده است.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول